31 januari 2008

Wintersport


Waar het hart vol van is, daar loopt de blog van over, om maar eens een oud spreekwoord te verhaspelen. Zaterdag gaan een week we op wintersport, ik verheug me er nu al op. We rijden met de auto naar Seefeld in Oostenrijk. Een ritje van 5-6 uur. Dat is werkelijk een van de voordelen hier: je bent een stuk dichter bij de Alpen.

Hier in de buurt kun je trouwens ook skien in het Thüringer Wald, de hoogste berg is ongeveer 950 meter. Op de Inselsberg is een sleeplift, in Oberhof is een stoeltjeslift. Voor mij minder dan een uur rijden. Met zulke hoogte's ben je natuurlijk afhankelijk van het weer, deze winter is er op de Inselsberg nog niet genoeg sneeuw geweest. In Oberhof, waar ook de kampioenschappen biathlon gehouden worden, zijn sneeuwkanonnen geinstalleerd en daar kun je veel vaker terecht. Het nadeel is dat iedereen dat doet en dientengevolge sta je 's weekends gemiddeld 20 minuten in de rij om in vijf minuten naar beneden te skien (1 minuut voor sportieve skiers).
De sleeplift op de Inselsberg is een bijzondere vermelding waard. Dat is een oude 'Tellerlift' met van die ronde zitjes, die met een soort touw ZONDER VERING aan de hoofdkabel verbonden zijn. Als je instapt moet je je schrap zetten en dan wordt je het eerste stuk gekatapulteerd over een lengte van 1-2 meter, voordat je weer met beide skis contact met de sneeuw hebt. Niks voor beginnelingen of watjes dus, hier wordt het kaf van het koren gescheiden. De afdaling zelf is mooi hoewel natuurlijk niet zo lang. Het gaat voor het grootste gedeelte door het bos en er is ook een stukje zwarte afdaling bij voor de liefhebbers.

Ik ben zelf een flexibele wintersporter. Vroeger heb ik veel geskied (spelling?), daarna lange tijd gesnowboard op een carving-board (ik kan eingszins carven maar niet perfect en backside niet zo goed als frontside), en sinds vorig jaar heb ik zogenaamde snowblades. Dat zijn die korte 'fun-skis'. Die heb ik vorig jaar eerst gehuurd en die zijn me zo goed bevallen dat ik daarna meteen een paar gekocht heb. De voordelen zijn legio:
- het is leuker skien dan met lange skis omdat je meer kunt doen
- perfect carven zonder dat je 100 km/u hoeft te gaan
- draaien, achteruit skien, springen is allemaal makkelijker
- ik kan dezelfde schoenen gebruiken als bij het snowboarden (hardboots)
- transport: de skis en de bindingen zijn veel lichter (en natuurlijk kleiner) en je hebt geen skistokken.
Het nadeel is dat je niet zo snel kunt gaan -het kan wel maar dan worden ze instabiel- maar daar heb ik niet zo veel behoefte aan, voor mij gaat het snel genoeg.

Als ik volgende week een internetcafe en genoeg tijd kan vinden dan doe ik een live-verslag.
Zo, nu weer aan het werk ;D

4 opmerkingen:

  1. Nou ik verwacht niet dat je gat schrijven tijdens je wintersport. Ik wil je bij deze veel plezier wenzen. Wie gaan er allemaal?
    Waarom is het een nadeel dat je niet zo snel kunt gaan? Als ik naar je verhaal luister met de lange wachttijd en de korte afdaling is het beter om langsaam te gaan en meer te kunnen doen. Voor deze vakantie is het anders maar ik ga er vanuit dat je al je skies enboards en boats meeneemt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heyo Bob!

    Wintersport heeft me sinds jaren gefascineerd. Wellicht omdat ik alleen een leuke voorspelling maak áls ik eens op winstersport zal gaan. Ik ben nog nooit op wintersport gegaan zie je, en ik denk dat ik dan wel wat mis!
    Maar misschien vind ik het behoorlijk stom... Ik kan het niet zeggen eer ik het heb ervaren. Snowboarden lijkt me wel superleuk...
    Ik ben bang dat als we elkaar tegenkomen op ik enorm word ingemaakt door jou! Blijkbaar heb jij echt jaren ervaring en hebt veel onder de knie.
    N.B. Nu we het over de knie hebben: kom heelhuids en niet-gebroken terug! ;)

    Veel plezier in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Robert: Mijn vriendin en mijn vader. We hebben daar een traditie van gemaakt, het is dit jaar de vierde keer. Ik ben er wel trots op dat mijn vader nog skiet, hij is namelijk 78!
    Voor mij is het inderdaad geen nadeel dat die snowblades niet zo snel gaan, maar veel andere mensen skien graag snel. Die indruk krijg je tenminste als je tegenwoordig op de skipiste staat. Het wordt ook steeds gevaarlijker door de drukte en veel mensen die 'rücksichtslos' zijn. We zullen voorzichtig zijn.
    Ik neem alleen mijn snowboard en de snowblades mee, daar heb ik genoeg aan. Die skis zijn in de tussentijd ook al aardig oud.

    @Murtada: Je moet het gewoon een keer proberen. Er zijn altijd mensen die het voor de eerste keer doen, waarmee ik niet wil zeggen dat je niet voor schut zal staan, maar dat je niet de enige zal zijn;-) Als je niemand kent die het je kan leren, gewoon naar de ski-/snowboardschool gaan. Die zijn er in elke wintersportplaats en dan leer je meteen een paar mensen kennen. Bovendien is de ongeving fantastisch en een gezondere vakantie (afgezien van het risiko op botbreuken) bestaat er niet. En duur hoeft het ook niet te zijn. Er zijn goedkope bus- en groepsreizen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Murtada: Ik ben een paar keer 'alleen' op wintersport gegaan en heb toen gebuik gemaakt van Sportiek. Ik wet niet of die nog bestaan maar ze hadden het toendertijd leuk voorelkaar. Ze gebuiken geen locale skileraren maar NEderlands skileraren. Ze zijn allemaal goed in skien maar geen voltijd leraren. Ze komen daar 2 weken per jaar om zelf op vakantie te gaan en tegelijker tijd bij te verdienen met les geven. Ze doen het dus vooral voor de lol en doen dus volopt mee met de (niet verplichte) activiteiten.
    Natuurlijk is er 1 reisleider/skileraar die de leiding heeft en er het hele jaar is. Ik ben ook 1 keer samen met Bob met deze organitsatie op vakantie geweest en volgens mij vondt die het ook wel goed.
    Hij kan inderdaad aardig goed skien.

    BeantwoordenVerwijderen