26 januari 2008

Snel rijden


Mijn collega in de carpool rijdt graag snel. Eigenlijk is hij intelligent, maar dit is zijn 'Makke'. Ik rijd sinds ongeveer 5 jaar regelmatig met hem samen naar het werk, en je kunt van me aannemen dat we al enige discussie's over dit onderwerp gevoerd hebben. Hij heeft fantastische theorieen waarom snel rijden goed is, niet gevaarlijk en niet zo slecht voor het milieu.

Om de discussie in het juiste licht te zetten moet je bedenken dat Duitsland een reusachtige auto-industrie heeft, veel en goede auto's maakt, en dat de halve landelijke industrie daar direkt of indirekt aan vast hangt. De Duitse auto's rangeren onder de beste auto's ter wereld. En sinds dit jaar staan ze ook weer bovenaan in de 'Pannen-statistik', oftewel ze zijn weer betrouwbaarder geworden wat betreft pech onderweg. Die lijst werd een tijd lang aangevoerd door Japanse merken, en dan vooral Toyota. Overigens interessant is dat de direktie van Toyota toegeeft dat er kwaliteitsproblemen zijn, en dat die ontstaan in de nieuwe montagefabrieken in Europa (o.a. in Duitsland). Een groot deel van de auto's die hier geproduceerd worden vallen in de hogere klasse, zijn dus duur en snel. Met deze auto's bouwen de fabrikanten hun image op.

Kortom de auto is in Duitsland de heilige koe.

Terug naar mijn collega. Hij heeft sinds een jaar een nieuwe auto, een Skoda (ik weet jammer genoeg niet het model) met TDI, natuurlijk in het rood, in sportuitvoering en 170 pk onder de motorkap. Enkele van zijn argumenten voor snel rijden zijn:
- de auto's van tegenwoordig zijn er technisch toe in staat en ervoor gemaakt
- met langzaam rijden gaat waardevolle tijd voor het bedrijfsleven verloren
- de auto's van tegenwoordig verbruiken minder brandstof bij 180 km/u dan de auto's van vroeger bij 120
- als ik snel rijd ben ik beter geconcentreerd en wordt niet zo snel moe; als ik lamgzamer rijd verveel ik me en dan verslapt de aandacht
Maar de allermooiste:
- de mensen vergeten wat het eigenlijke doel van transportmiddelen is: namelijk SNEL van A naar B te komen. Als ik langzaam ergens wil komen, dan kan ik ook lopen.

Om eerlijk te blijven moet ik zeggen dat hij een goede autorijder is en altijd goed oplet. Ik voel me bij hem in de auto niet minder veilig dan bij anderen. Nadat al mijn argumenten voor langzamer rijden bij hem niet aankwamen, zijn we tot de volgende consensus gekomen: ik zal hem nooit kunnen overtuigen langzamer te rijden, omdat de eigenlijke reden voor hem om snel te rijden niet rationeel is maar emotioneel. Hij vindt het gewoon leuk. En omdat we samen in een auto minder benzine verbruiken in een auto die 200 rijdt als in twee auto's met een persoon erin waarvan de ene 200 rijdt en de ander 130, blijf ik dan toch met hem meerijden.

9 opmerkingen:

  1. Voor mij is het beste argument om harder te rijden dat je minder lang op de weg zit dus ook de tijd dat je in een ongeluk kunt raken korter is. Het is dus veiliger.
    Wie van jullie twee rijdt er het meest? Wil hij altijd rijden omdat het anders te langzaam gaat?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dus jij rijdt ook snel als ik het goed begrijp.
    Je bent korter op de weg, maar het ongeluk dat je eventueel krijgt is erger omdat de Aufprallgeschwindigkeit groter is.
    Wij rijden evenveel. Hij slaapt meestal als hij bij mij meerijdt. Als ik bij hem meerijd, kan ik niet slapen. Ik wil mijn dood namelijk graag bewust meemaken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij bent dus slaapverwekkend?
    Dus als ik het goed begrijp is de dood niet iets dat je wilt missen. Volgens mij is het resultaat toch echt hetzelfde.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het resultaat is hetzelfde, maar toch zou ik niet graag in mijn slaap sterven. Het geeft me het gevoel dat je soms bij een film hebt, namelijk dat je de belangrijkste scene gemist hebt. Natuurlijk mag het dan niet al te pijnlijk (letterlijk) zijn.

    Slaapverwekkend ben ik inderdaad als ik auto rij. Ik probeer dat als een compliment te zien: blijkbaar is het bij mij in de auto zeer veilig...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Octavia TDI, prima keuze. Want VW-techniek en nog beter gebouwd. Elke autotest maakt duidelijk waarom. Prijs/kwaliteitverhouding is bij Skoda prima op orde. Ook ik rijd met zo'n TDI, weliswaar met wat minder vermogen, maar ook ander model, en als ik dan even de Autobahn op kan gaan we ook even voorbij de tweehonderd/uur.
    Dan nog even over die riemen of kettingen, een van je andere onderwerpen, nadeel van die kettingen was dat de spanners vaak stuk gingen waardoor de ketting enorm begon te rammelen. Oude Simca's en Renault's waren er bericht om, maar ook oude Mercedesssen helaas......Kwestie van goed bijhouden, een beetje dealer doet dat volgens het boekje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een Octavia heb ik zelf ook een tijdje gehad als bedrijfsauto, ook TDI maar met 'slechts' 95 pk. In Duitsland weet overigens iedereen precies hoeveel pk iedere auto heeft, net als dat iedereen weet hoeveel vierkante meter zijn huis heeft. Met de auto was ik ook tevreden.

    Dat die kettingen zo kunnen gaan rammelen wist ik niet; ik heb zelf nooit zo een auto gehad. Dan is dat dus de reden dat de meeste fabrikanten riemen gebruiken. Weer wat geleerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Bob,

    Leuke blog heb je!

    Wijs je collega eens op het Peltzman-effect...

    Op Internet is dit in ruime mate gedocumenteerd.

    Groet,
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Erg leuke blog dit, zal hem linken op onze site, kunnen mensen die de overweging maken naar Duitsland hier eens kijken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo 'Wonen in Duitsland', houd er wel rekening mee dat hier niet alleen maar positieve ervaringen over Duitsland staan!

    BeantwoordenVerwijderen