27 oktober 2008

Nooit meer verkouden

Vroeger hield ik het voor een sprookje, dat koud douchen je harder maakt, flauwekul uit grootmoeders tijd. Totdat ik drieenhalf jaar geleden een voorlezing bezocht van de humoristische schrijver Max Goldt, waarin hij op overtuigende wijze uit de doeken deed dat hij geen verkoudheid meer heeft gehad sinds hij koud doucht.

En het klopt! Vroeger was ik minstens twee keer per jaar verkouden, maar eigenlijk vaker 4 tot 5 keer. Na de brainwashing van Max Goldt besloot ik het ook uit te proberen. [Update: Ik douche nu tenminste iedere werkdag koud.] Over de eigenlijke werking van het koude water op de huid had ik al eens gelezen in een folder over de sauna: de plotselinge koude-schok doet de bloedvaten in de huid samentrekken zodat je minder warmte afgeeft, en het geforceerd uitlokken van dit effect door een koude douche of een ijsbad na de sauna 'traint' de bloedvaten zodat ze wanneer het menens wordt (opeens koud weer) fatsoenlijk reageren. [Update: Dit is wat in het algemene spraakgebruik beschreven wordt als 'het verhoogt de weerstand'.]

En zie daar: tatsächlich ben ik sindsdien niet meer echt verkouden geweest in de zin van hoesten, niezen, keelpijn en neus snuiten.

Tot het afgelopen weekend. Anderhalve dag keelpijn en vandaag loop ik een beetje te snotteren. Ik ben echter zelf schuldig, want ik heb de afgelopen twee weken te weinig geslapen en daarmee mijn immuunsysteem om zeep geholpen. Tel daarbij op vies koud en nat weer en voila. Nichtsdestotrotz heeft de keelpijn niet lang geduurd en ik verwacht dat het gesnotter ook snel voorbij is. Dat is niets vergeleken met mijn vroegere verkoudheden die minimaal twee weken en maximaal veertien dagen duurden.

Voor degenen die het ook willen proberen: koud douchen wil goed uitgevoerd worden. Je kunt niet de kraan op koud zetten en dan gewoon douchen zoals vroeger, dan krijg je of een hartinfarct of een longontsteking, of tenminste gil je zo hard dat je huisgenoten je vriendelijk zullen verzoeken toch weer gewoon te gaan douchen. De juiste manier gaat alsvolgt: je neemt de koude straal en begint bij de ledematen, die je van buiten naar binnen besproeit. Dat wil zeggen, in de richting van het hart; bij de benen begin je bij de voeten en dan naar boven, bij de armen begin je bij de handen en dan richting schouders. Dan komt de romp van beneden naar boven en dan het hoofd.

Andere voordelen van koud douchen zijn, afgezien van nooit meer verkouden worden:
- Het is beter voor de huid (ook al omdat je niet meer zo lang onder de douche staat)
- Je bent echt goed wakker na het douchen
- Het is goedkoper!
- Nadat je eraan gewend bent is het eigenlijk wel lekker
- Geen geklooi meer op vakantie in hotelbadkamers waar je het warme water niet goed in kunt stellen
[Update:
- En om bij de laatste mode te blijven: Je spaart energie en VERMINDERT DUS DE CO2-UITSTOOT]

Overigens, een van de meeste gebruikte Duitse begrippen voor 'watje' is WARMDUSCHER. Wie tegenwoordig nog warm doucht is dus een watje.


Groeten uit de Zone

28 opmerkingen:

  1. Ik geloof je, maar ik blijf dan toch maar een watje. Trouwens, in jouw hele stukje staat nergens, dat jij koud doucht en mocht je het al doen, dan vraag ik me af hoe vaak per jaar of wil je beweren, dat je iedere dag onder de koude douche staat en dan nog aan het genieten bent ook, Bob?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O.K. ik geniet het misschien niet iedere dag en het kost soms wel wat overwinning, maar in principe wel iedere dag ja.

    Behalve op zondag, dan neem ik een lekker warm bad. En als ik zin heb, dan daarna nog even koud afspoelen.

    Laten we zeggen gemiddeld 5-6 keer in de week. Je went eraan, echt waar. 20 jaar geleden ben ik begonnen koffie zonder suiker te drinken hoewel ik een echte zoetekauw ben, en daar heb ik me ook gewend (ging wat sneller: maar een paar dagen, dat wel).

    Waar ik overigens niet aan wil wennen is de Nederlandse gewoonte (tenminste bij mij in de familie) om cafeine-vrije koffie te drinken. Net zoals bier zonder alcohol. Gadverdamme!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben dan ook liever een watje. Heerlijk, zo'n warme douche! Liefst totdat het een sauna is in de badkamer!
    En als je een koude douche neemt, dan versterkt dat je weerstand. Dus ben je minder verkouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Hette,

    Dat een koude douche je weerstand versterkt probeerde ik juist duidelijk te maken. Blijkbaar ben ik niet zo duidelijk als ik zelf denk.

    Af en toe neem ik natuurlijk ook nog een warme douche, in momenten van zwakheid...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb twee Updatejes gemaakt in het bericht om de klaarblijkelijke onduidelijkheden weg te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dan ben ik ook liever een watje. Ik douche ook heet omdat ik vaak pijn in mijn schouders en nek heb, op deze manier wordt de boel wat meer ontspannen. Niet meer zo lang als in Nederland omdat onze stroommeter overbelast wordt zodra de durchlauferhitzer in aktie komt.

    Trouwens, als iedereen koud zou gaan douchen in duitsland zijn binnen de kortste keren de energiebedrijven failliet daar :P

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Na het sporten douche ik ook vaak warm. Ik denk dat het helpt spierpijn te voorkomen.

    Mijn koude douche is altijd 's ochtends na het opstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit heb ik ook een poosje gedaan, om een andere reden.
    Ook op een andere manier: ik begon heel warm en mengde langzaam naar koud.
    Maar als je zover bent en dan de koude kraan vol opendraait, schrik je ook behoorlijk.
    Ben ik nu een Warm- und Kaltduscher?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Bertie,

    Dat is toch een beetje Warmduscher ;-) Mijn zoon doet het ook zo.

    In de winter is het wel eens verleidelijk om het niet vol te houden, maar ik probeer sterk te blijven. Het is toch iedere keer weer een drempel. In Duitsland zeggen we dat de innere Schweinehund overwonnen moet worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een grappige uitdrukking, die kende ik nog niet.
    Hoe is die in het Duits? Siegen?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi,

    Als je even wilt lachen over koud douchen, moet je deze clip op youtube kijken. Een indiaase goeroe legt het precies uit:

    http://www.youtube.com/watch?v=EYxHagZ4W5E

    Groetjes,

    Arno

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo mensen,
    ik douche vanaf eergisteren koud en het is super lekker en super gezond te warm douchen is slecht voor je ik was er eerst ook niet heel erg weg van koud douchen maar sinds ik weer verkouden ben dan ben ik maar koud gaan douchen en het helpt echt en het klopt wel het is namelijk goed voor je weerstand en je word dan niet zo snel meer verkouden/ ziekjes Groetjes anoniem :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik douche altijd warm en ben nooit verkouden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bent de eerste persoon die ik ken die nooit verkouden is, of hij nu warm of koud of helemaal niet douchet.

      Verwijderen
  14. Deze levenswijze is RUIG. Eerlijkheidshalve: ik begin met warm (kan wel lang duren) en draai dan de warme kraan helemaal dicht en de koude zo ver mogelijk open.
    Alleen doordat ik onhandig ben en mijn kleren niet altijd goed zitten ben ik weer verkouden geworden. Is het dan nog aan te raden.
    Een aantal jaren geleden probeerde ik zolang mogelijk achter elkaar koud te douchen maar ik kreeg last van mijn maag.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ondertussen douche ik warm en koud door elkaar, net waar ik zin in heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geïnspireerd door Marianne, die Wilma is op http://whataboutwilma.com, en die mij wijs wist te maken dat het deze week de internationale Power Shower Week is waarbij je een week lang koud doucht, sta ik sinds maandag 's ochtends onder de koude douche. De eerste ochtend nog geen minuut, maar inmiddels, bij de vijfde keer, sta ik er vijf minuten onder. Meer zal het niet meestal worden, maar warm douche ik ook niet langer.
    Genieten? Nee, dat niet. En toch vind ik het heerlijk. Rare paradox. Het heerlijke is vooral als je er onder vandaan komt en je stevig afdroogt. Je voelt je dan echt klaar voor de dag. Ook na deze week ga ik er zeker mee door.
    Of het in verkoudheden gaat schelen, geen idee. Ik ben al nooit zo vaak verkouden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 5 minuten? Je bent een held! Zo lang sta ik er nier onder. Ik doe het nog steeds trouwens, maar niet meer iedere dag. Ongeveer 50/50.

      Verwijderen
  17. Ik heb het ook bijna een jaar lang volgehouden. Ik ben toen 350 dagen niet verkouden geweest. Ik zetten gedurende mijn douchebeurt de warme kraan 1,5 minuut uit. Vooral in de winter was het een verschrikking. Maar het helpt echt. Ik ben het nu weer aan het proberen, maar niet meer iedere dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En zeer interessant: onderzoeken tonen nu aan dat je toch verkouden wordt van de KOU. Een tijd lang werd bijvoorbeeld in de Wikipedia beweerd dat dit niet zo is.

      Verwijderen
    2. Ja dat klopt Bob. Op het moment dat je het koud hebt is je weerstand laag. Ik heb het zelf meegemaakt tijdens een wedstrijdje sprietlopen (over een boomstam lopen die boven het water hangt). Ik heb toen op de kade gedurende een uur staan bibberen van de kou. 2 dagen later was ik heftig verkouden. Maar als je kort koud doucht, verhoog je juist je weerstand omdat je bloeddruk tijdelijk verhoogd wordt zodat er meer witte bloedlichaampjes aangemaakt worden. En die extra bloedlichaampjes zorgen ervoor dat ziektekiemen de kop ingedrukt worden. Ze zorgen er in ieder geval voor dat bij een eventuele verkoudheid de ziekteverschijnselen minder hevig zijn of eerder over gaan.

      Verwijderen
    3. Witte bloedlichaampjes? Dat wist ik nog niet.

      Verwijderen
    4. Bob, geweldig artikel. Dit is precies wat ik zocht. En ik moet bekennen dat ik ook enorm veel smetvrees heb.
      Gelukkig ben ik niet de enige. Ik zal het toepassen!

      Ik baalde namelijk zelf zo erg als ik dan die keelpijn voelde. 'Ahh, niet weer zo'n verschrikkelijk traject van minstens een week'

      Groeten Joris Adank

      Verwijderen
    5. Succes Joris, en niet te snel opgeven!

      Bob

      Verwijderen
  18. Er spelen natuurlijk veel meer factoren mee. Als je elke dag een krat bier drinkt kan je koud douchen wat je wilt, maar dan heeft je weerstand er echt onder te lijden. Ondanks dat het koude water niet te harden is ben ik toch weer begonen om af en toe koud te douchen.

    BeantwoordenVerwijderen