4 oktober 2008

Fietsen in Erfurt

Fietsen in Erfurt is een ramp voor een Nederlander die van kinds af aan verwend is door de Nederlandse fietsvoorzieningen.

Er zijn maar enkele wegen met fietspaden. Op de meeste plaatsen fiets je op de rijbaan en die is vaak zo smal dat automobilisten langzaam achter je aan rijden omdat ze er niet langs kunnen. Bijvoorbeeld direkt bij mij voor de deur. Je bent dan zogezegd overgeleverd aan de welwillendheid en de genade van de autorijder.

De auto heeft hier een hogere status dan de fiets, in tegenstelling tot in Nederland. Dat betekent dat automobilisten vaak fietsers geen voorrang geven, zoals bijvoorbeeld gisteren. Ik reed rechtdoor en de bestuurster van een afslaande auto op dezelfde weg sneed mij de weg af hoewel ik duidelijk aanstalten maakte om rechtdoor te rijden. Als ik niet afgeremd had ze me aangereden. Het typerende is dat zo iemand helemaal geen schuldbewustzijn vertoont.

Op veel plekken moet je de stoep met de voetgangers delen, al dan niet verplicht. Veel voetgangers, vooral die van de oudere generatie (geen idee hoezo), vinden echter dat zij het alleenrecht hebben op het trottoir, het is tenslotte een voetpad, en gaan dus niet opzij als je eraan komt met je fiets. Als je dan belt kun je nog een grote mond krijgen. Een oudere man gaf me zelfs een por in mijn zij! Veel fietsers bellen dan ook niet als ze voetgangers van achteren naderen maar fietsen langzaam achter ze aan in de hoop dat de voetgangers ze bemerken en zo beleefd zijn om opzij te gaan.


Op het grootste plein in Erfurt, de Anger, mag je overdag tussen 9 en 18 uur niet fietsen. Omdat er weinig alternatieven zijn als je van de ene kant van de stad naar de andere wilt, als je bijvoorbeeld niet over de ring wilt rijden waar je gedeeltes op een smalle stoep of op de smalle rijbaan moet rijden, rijden een aantal mensen toch met de fiets over dit plein. Waarschijnlijk omdat een paar voetgangers daarover geklaagd hebben, voert de politie af en toe controles uit en deelt bekeuringen uit aan fietsers die dan moeten afstappen en verder lopen...

Ik vermoed dat de fiets-vijandigheid van de mensen te maken heeft met de belangrijkheid van de Duitse auto-industrie, en het feit dat de mensen jou als fietsers beschouwen als een Gutmensch die op hun slechte geweten probeert te werken.

De laatste tijd fietsen wel meer mensen dan vroeger, maar dat zijn hoofdzakelijk vrije tijd-fietsers met mountainbikes en racefietsen. Die rijden dan vooral buiten de stad en daar is in de laatste jaren inderdaad meer aandacht besteed aan fietspaden. Zo kun je een paar mooie routes rijden die goed 'ausgeschildert' zijn zoals de Gera-Radweg, de Ilmtal-Radweg, Rennsteig-Radwanderweg, enzovoort. Wie meer daarover wil weten kan [hier] kijken.

De enige politieke partij in de gemeente die in zijn programma schrijft dat ze meer fietspaden willen bouwen zijn die Grünen, en dat is dan ook de reden dat ik bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen voor ze gestemd heb. Ik zie echter geen aanwijzingen ervoor dat de mentaliteit ten opzichte van de fiets als vervoermiddel zich in de nabije toekomst verandert, afgezien misschien van de hoge benzineprijzen.

Groeten uit de Zone.

8 opmerkingen:

  1. Als ik met de auto in het buitenland ben geweest en ik kom weer terug in Utrecht, dan schrik ik soms van alle fietsers die ineens om me heen rijden. Wat dat betreft onderscheidt Nederland zich echt van de andere landen in Europa. Als je ook ziet op wat voor barrels hier gefietst wordt, terwijl je in andere landen vooral hele nieuwe fietsen ziet (en de fietsers vaak een helm dragen). Echt een andere cultuur!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja wat dat betreft is Nederland een uitzondering. In sommige landen in het verre Oosten wordt natuurlijk ook veel gefietst (China) maar dat is meer uit de nood geboren (geen geld voor een auto).

    Het feit dat de mensen een helm dragen komt omdat ze zich niet veilig voelen, en daar hebben ze wel gelijk in.

    Hier is een blog over fietsen in Nederland van een Engelsman in Assen woont, die heeft dat goed beschreven:
    http://hembrow.blogspot.com/

    Groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In Leipzig kon ik heel goed fietsen. Prachtige fietspaden, in de stad werd er rekening mee gehouden (door automobilisten etc) maar hier in Braunschweig is het 1 grote ramp. Ik fiets ook altijd noodgedwongen op de stoep en de laatste week durf ik helemaal niet meer op de fiets naar het centrum. De automobilisten rijden zo roekeloos (tja, bij Wolfsburg he). Ik ben als de doods dat ik val en dat er dan wat met de baby gebeurt.

    ps. ik maak even een link naar je. Vind je blog erg leuk om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hette, ik voel me geeerd ;-)

    Doe maar voorzichtig ja, zo kort voor de belangrijke dag!

    Waar ik in Duitsland ook prima kon fietsen is Berlijn. We waren begin dit jaar een lang weekend daar (om mijn pasoort te verlengen, ging trouwens uitstekend en heel snel) en we hadden de fietsen mee. Langs alle grote wegen waren fietspaden, het lijkt wel Amsterdam!

    Hoezo Wolfsburg, vanwege Volkswagen bedoel je?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Bob, inderdaad. Wolfsburg en Braunschweig (waar ook een groot deel van Volkswagen zit) zijn echte autosteden. Voor de fietser is hier maar weinig ruimte.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kan ik eindelijk hier reageren. :-)

    Ik vond Erfurt erg meevallen. Ik heb even op Google-maps gekeken hoe ik door Erfurt ben gefietst. Ik kwam binnen via Hochheim en de Winzerstrasse (L2154). Die was erg rustig en goed geasfateerd. Vervolgens belandde ik op de Neuwerkstrasse, waar ik opeens tramrails zag. Maar er viel goed te fietsen. Op het Anger (plein) heb ik wel gefietst, want ik zag anderen dat ook doen. Vanaf daar ben ik wat gaan rondlopen.

    Toen ik later vertrok ging vanaf de Domplatz waar ik al snel de Geraradweg vond. In het begin was dat over stukjes kasseien, maar al snel werd dat een soort fietsweg van fijn split. Die ging met mooie fietsviaducten over de grotere wegen en ik vond dat goed fietsen.

    Misschien heb ik het dus gewoon goed getroffen. ;-)

    Ik fiets in Duitsland wel eens op de stoep, maar vind dan wel dat voetgangers en vooral kleine kinderen en ouderen 100% voorrang hebben. Heel vaak ga ik op de weg als het fiets(voet)pad te slecht is, ook al mag dat niet. Dan heb ik 'Xiwel-Frei'.

    Vroeger waren er nog wel automobilisten die dan begonnen te toeteren, terwijl voor hen ruimte genoeg overbleef. De laatste jaren hoor ik dat getoeter niet meer. Ik denk omdat heel veel Duitse fietsers het zelf ook doen en omdat een groter deel van de automobilisten inmiddels ook zelf fietservaring heeft gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Af en toe toeteren ze nog, zoals Duitsers dat graag doen wanneer ze vinden dat je je niet fatsoenlijk gedraagt in het verkeer.

    Hier is nog een mooi blog van een Engelsman in Assen die helemaal idolaat is van de fietsvoorzieningen in Nederland.
    http://hembrow.blogspot.com/
    Dat is het enige onderwerp waar hij over schrijft, hij voert een soort propaganda om de voorzieningen in Engeland te verbeteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Bob: Dat toeteren heb ik in Duitsland de laatste jaren niet meer gehoord. Voor die tijd ging ik er mee om zoals in Frankrijk en Italië, en hoor dat toeteren als informatie aan dat de automobilist laat horen waar hij is. Ik steek dan vaak nog even netjes een bedankhandje op. :-)

    Overigens had ik op een grote Bundesweg bij Waldeck een omgekeerde situatie. Door asfalteren was maar 1 baan beschikbaar en bleven zo'n 50 auto's netjes achter me aanrijden zonder te toeteren. Na een kilometer besloot ik zelf maar even de berm in te gaan zodat zij er voorbij konden.

    De meeste ellende heb ik trouwens met inwoners van Hessen. Dat soort wat zo getrouw was in WOII. 5 jaar terug werd ook daar het verkeer over 1 rijbaan geleid en moest de andere richting een heel stuk omrijden. Die dombo's hadden dat vanaf mijn kant aangegeven met een doodlopendewegbord. Dus fietste ik die doodlopende weg in. Dat mag. Ik wist ook dat ie niet zou doodlopen, want ik had constant tegenliggers. Tot ik bij de bouwarbeid kwam waar een agent stond. Die vond dat ik in die richting niet mocht fietsen. Dus ben ik netjes afgestapt waardoor de tegenliggers helemaal geen ruimte meer overhadden. Na de bocht ben ik weer opgestapt. :-)

    BeantwoordenVerwijderen