Ik weet niet of dat de goede vertaling is van Zahnriemen, maar vooruit. De tandriem van mijn geliefde auto (Daewoo Nubira) is gebroken. Zo een tandriem moet je om de tig-duizend kilometer vernieuwen, zoniet dan breekt ie. Jaa.. dat is toch niet zo erg, denk je. Nou, die tandriem is de verbinding tussen de motor en de nokkenas. Voor de leken: de nokkenas drijft de ventielen aan, die gaan op en neer bovenin de cylinders, UND ZWAR synchroon met de zuigers. Als die verbinding weg is, dan draaien de zuigers door maar de ventielen staan stil. Dat is niet goed, want dan knallen ze tegen elkaar. Gevolg: 'massiver Motorschaden'. Ik heb de keus: reparatie: 1200 €, nieuwe motor: 2000 €. Bij een 10 jaar oude Daewoo met een waarde von ongeveer 2500 € zo goed als total-loss.
M.a.w.: mijn auto is kapot.
En weet je wat nu het gemene is? Vroeger hadden automotoren helemaal geen tandriemen, maar tandKETTINGEN. En die gingen nooit kapot. Daar was natuurlijk geen geld mee te verdienen, en vandaar de uitvinding van de tandriem. De auto-industrie beweert dat de riem er gekomen is omdat die lichter van gewicht is. Ja ja.
Op wikipedia lees ik nu dat in de tussentijd BMW weer begonnen is met het gebruik van kettingen. En Mercedes is altijd bij kettingen gebleven.
Mijn volgende auto wordt een Mercedes.
Dit is overigens een ketting:
En dit een riem:
Jouw Daewoo is ongeveer Euro 2500,- waard? Dan is ie zeker bijna nieuw?
BeantwoordenVerwijderenRobert
Mijn auto beledigen? Hij is nu 10 jaar oud en heeft er 180.000 km op zitten. Ik zou willen zeggen hij doet het nog prima, maar dat klopt op het moment niet.
BeantwoordenVerwijderenIk heb besloten hem toch maar te laten repareren, hij moet nog een paar jaar mee kunnen. Bovendien heeft ie een LPG-installatie en dat is wel handig met die benzineprijzen van tegenwoordig.