6 april 2010

Waarin dieren superieur zijn

Tintin is een langharige Turkse Angora, geboren in Turkije in een dierenasyl. Daar leefde hij samen met nog ongeveer vijftig katten en honderd honden, in de pampa, met de Turkse bergen als achtertuin. Als klein katje is hij naar Nederland gekomen. Zijn wilde haren raakt hij niet meer kwijt. Als Tintin niet naar buiten kan, dan miauwt hij zo lang en penetrant, dat je hem of zijn zin geeft, of wegdoet. Hij is brutaal, en overschat zichzelf soms. Als er in zijn territorium een hond voorbijkomt, dan gaat hij niet opzij.

De lenigheid en souplesse van katten is bekend. In het filmpje laat Tintin achteloos een staaltje daarvan zien, als hij vanaf het balkon onder ons naar de kattentrap springt. Anders moet hij namelijk omlopen.

9 opmerkingen:

  1. Wow wat een atleet! Sprong hij nu op jouw aanmoediging?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die sprong heeft hij zelf uitgevonden. Hij springt ook van verder weg, een meter meer naar rechts ongeveer. Ik heb hem gewoon geroepen. Hij doet dat wel vaker, maar om dat op de film te krijgen moet je een beetje geluk hebben.

    Overigens is www.viddler.com offline. Ze schijnen nogal problemen te hebben met het data-verkeer. Op het moment zie ik de video helemaal niet op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik naar beneden kijk langs dat 'laddertje' krijg ik zelf de kriebels. Ht is maar goed dat die beesten zulke scherpe klauwen bezitten, dat klimt toch eenvoudiger. Maar als hij(zij?) naar beneden gaat langs dezelfde weg hoef ik dat even niet te zien....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leo, hoe zijn kameraad Casimir naar beneden gaat kun je hier zien. Tintin is wat minder voorzichtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hij kijkt nog even om zich heen, of de boze buurman niet kijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een mooi filmpje. Doet me denken aan de dikke buurkat die vrijwel dagelijks bij mij achter vanaf de grond op een 1,8 meter hoog 1-steens muurtje springt. Niet dat die sprong in 1-keer klaar is, aan het eind hijst ie z'n lichaam op.

    Het geeft wel aan dat katten erg berekenend zijn. Ze beginnen niet aan een sprong die niet gaat lukken en het aantal keren dat het maar net gaat is erg hoog. Bij mijn muurtje heb ik nog niet een mislukte sprong gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het mooiste is als je ziet wanneer ze een sprong aan het 'berekenen' zijn die erg moeilijk is. Tintin doet zo'n sprong bij ons in de huiskamer. Hij moet dan vanaf een stoel, aan een half openstaande deur voorbij springen die niet verder open kan, om boven op een kast van ongeveer 2 meter te komen, om daarvandaan komt in de aangrenzende kamer te komen. Hij zit dan een paar seconden lang aanstalten te nemen. En dan, als je het ziet, denk je dat hij om de hoek springt.

    Ze zijn ook in staat om op het aanrecht te springen, en dan in de vlucht de richting corrigeren als het blijkt dat er een pan of iets anders in de weg staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Bob - Met dat hek er onder en dat stromende water zou ik geen moment van rust hebben als onze poezen daarlangs omhoog of omlaag zouden moeten. Is rattenkruid voor de buurman niet ene betere oplossing?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Leo: Over het op en neer lopen op de kattentrap maak ik me geen zorgen, daar zijn ze behendig genoeg voor. Wat er wel eng uit ziet, is wanneer ze op ons eigen balkon op de leuning balanceren. Die leuning is ongeveer 3 cm breed, en kan glad zijn. Ze presteren het dan ook nog om op de leuning om te keren. Als ze daar vanaf zouden vallen, dan kunnen ze in het water vallen, wat niet zo erg is. Op de grond vallen is ook niet zo erg, een kat komt altijd op zijn pootjes terecht. Het probleem is het ijzeren hek langs de beek met punten eraan die omhoog steken. Zodra ik dus zie dat er eentje op de leuning loopt haal ik hem er onmiddelijk vanaf. Dat kleine risico nemen we op de koop toe, omwille van de bewegingsvrijheid. Katten kunnen in 99,9% van de gevallen precies inschatten waar ze wel en niet van afvallen.

    BeantwoordenVerwijderen