18 november 2009

Waarom blijf je dan in Duitsland?

De reden dat ik in Duitsland blijf is niet omdat ik het hier zo geweldig vind, maar omdat mijn zoon van twaalf hier woont bij zijn moeder. Ondertussen heb ik ook weer een nieuwe relatie. Als je hier een tijdje woont, dan leer je echter ook dat er wel een paar voordelen zijn boven het wonen in Nederland. Er zijn vast en zeker nog meer voordelen te bedenken dan diegene die ik hier noem, maar ik wil alleen die dingen beschrijven die mij persoonlijk iets aangaan.

1 - Er is hier meer ruimte. Je zit niet zo op elkaars lip.
2 - Er is hier meer natuur. Er zijn uitgestrekte bossen en bergen waar de herten en de wilde zwijnen nog vrij rondlopen. En echte rivieren en beekjes.
3 - Daardoor zijn er veel mooiere landschappen. Rijd maar eens een stukje met de trein door de polder, en dan door de Harz of het Thüringer Wald.
4 - En daardoor kun je weer mooiere fietstochten maken. Die dan weer het nadeel hebben dat je veel bergen moet beklimmen.
5 - In de winter hoef je niet ver te rijden als je eens een middagje wilt skien. Of sleeen.
6 - De winter is winterser.
7 - De zomer is zomerser.
8 - Het regent hier weinig (dat is zeer plaatselijk en geldt voor Erfurt. 50 km verderop in Ilmenau regent het juist heel vaak).
9 - Het is een groot land. Wat hier besloten wordt, heeft invloed op de rest van de wereld. Dit land wordt serieus genomen. Je hebt daardoor het gevoel dat je meer meetelt.
10 - De regering overweegt zijn besluiten beter dan in een klein land, waarschijnlijk omdat de gevolgen zwaarder tellen. Er worden minder experimenten gedaan, en op dit gebied vind ik dat wel prettig.
11 - De bescherming van de privacy wordt hier beter bewaakt dan in Nederland.
12 - Er is een Bund der Steuerzahler die elk jaar een boekje uitbrengt waarin je precies kunt nalezen waar gemeentes en overheid belastinggeld verspild hebben.
13 - Er wordt hier serieuzer gewerkt. Overal. Dat betekent dat bedrijfstakken waar deze eigenschap nodig is, floreren (machinebouw, auto-industrie, informatica). Voor andere bedrijfstakken kan dat juist een nadeel zijn, daar waar de creativiteit belangrijker is.
14 - In het Oosten zijn de mensen er nog niet zo op getrimd zichzelf te verkopen. Mensen die dat wel doen worden met argusogen bekeken. Hier telt de prestatie nog meer dan de grote mond.

Tja, dat was het. Meer kan ik niet bedenken. Over ieder punt op de lijst zou ik nog uitgebreider kunnen vertellen. Misschien doe ik dat nog wel eens. Of laten we het zo doen. Ik zet er nummers bij. Als je geinteresseerd bent, en ik er zin in heb, dan kan ik over een bepaald onderwerp uitweiden in aan ander blogbericht.

28 opmerkingen:

  1. hmmm... de ruimte, de natuur, dat klinkt wel heel erg aanlokkelijk. hier is alles prop- en propvol. je hebt nooit geen mensen om je heen. je wordt er enorm gestressd door. geen wonder dat nederlanders klagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind die nadelen van het berg beklimmen (met wat, een ATB of een racefiets?) wel een hilarisch nadeel die je toch eigenlijk niet onvermeld had mogen laten in je vorige lijstje;-)))


    alleen al vanwege die ruimte en die landschappen zou ik zo willen emigreren, maar nederland is me te lief, hoe klein en popperig en vooral zeurderig alles ook is en vooral bekrompener de laatste tijd, dat het zo bekrompen is, zou misschien zo maar aan de afmetingen van ons minilandje kunnen liggen, misschien?

    ik zou zeggen, geniet van de voordelen van dat prachtige land en bewaar de nadelen voor je baaldagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Assyma: Het valt me op dat vooral vrouwen bezwaren hebben tegen het klimmen op de fiets. Als ik er met mannen over praat, dan zien ze het altijd als een uitdaging. Ik fiets overigens met een ligfiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind Duitsland te groot. Ik heb geen rijbewijs (mijn vriend ook niet) en voel me door de grootte van Duitsland belemmerd. Ik kan niet even naar een rockconcert in het zuiden van het land, dat is een wereldreis hier. Ebay (in Nederland Marktplaats): wanneer een groot niet in de buurt is charter je niet even een vriend met een auto om het artikel af te halen. Naar het Noordzee starnd rij je ook niet zo snel :(

    De natuur vind ik wel mooi hier, hoewel die in Nederland ook heel mooi is.

    De winter hier in het oosten is te koud :(

    Politiek daar blik ik nog niet zo door, maar dat was in Nederland ook zo, hoewel ik daar meer op de hoogte ben / was...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik weet nog heel goed dat wij als bergkinderen ontzettend moesten lachen om de anderhalve nederlanders per jaar die bij ons kwamen fietsen. de berg op! hoe haalden ze het in hun kop!
    om nog maar te zwijgen over de gekken die in de bergen gingen wandelen MIDDEN IN DE WINTER! Dat deden wij als bergvolk nooit. de berg, dat was een gevaarlijk ding, daar had je lawines en gletsjers en stenen die los gingen als je daarop liep. daar ging je niet voor je lol naar toe. zeker niet in de winter! en elke winter was het raak, dan hoorden we weer van een paar toeristen die van de berg waren afgekukkeld. we vonden dat maar raar...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In de winter ga ik ook niet wandelen op een berg. Dan ski ik er vanaf.

    Rare jongens he, die toeristen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een voorbeeld van de ruimte: Ik rijd ongeveer 60 km naar mijn werk iedere dag met de auto. Ongeveer de helft is snelweg. Ik doe daar 50 minuten over. Ik heb ongeveer 3 keer per jaar file: als er een ongeluk is geweest, of als de winter begint met zware sneeuwval. Met het openbaar vervoer zou ik er anderhalf uur over doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Punt 10 en 11 spreken mij het meest aan. Ruimte en natuur heb ik waar ik woon ook volop en ik denk dat bergen vooral leuk zijn voor vakantie.
    Voor het dagelijkse naar school fietsen van mijn kinderen vind ik dat platte wel zo veilig en gemakkelijk.

    De meeste mensen die ik ken die naar Duitsland gegaan zijn die zijn verleid door de prijzen van de huizen en vooral de grond erbij. Waar je in de Randstad een etage voor koopt heb je in grote delen van Duitsland een enorm landgoed.
    Als we een beetje sparen dan kunnen we daar een droomvilla aan een romantisch beekje kopen voor bejaarde hoi oligoi.

    Punt 9 vind ik opvallend. Mijn theorie is precies andersom, tenminste vanuit het individu bekeken. Ik heb altijd het idee dat mensen in een klein land meer het idee hebben dat hun stem, hun mening of hun werk er toe doet. Nederlanders zijn brutaal omdat ze zich in een klein land relatief groot voelen.

    In Nederland kun je je ook overal tegenaan bemoeien als enkeling.
    Ik ben enigszins politiek actief en dan kom je al heel snel mensen tegen die in de Tweede Kamer zitten of anderszins op invloedrijke posities. Daar kun je heel gemakkelijk op af stappen, mee in gesprek gaan, mailen, bellen etc...
    In Duitsland is dat alleen al door de afstanden minder vanzelfsprekend, op landelijk niveau dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. idem in frankrijk
    maar dat komt daar ook doordat alle landelijke bestuurders op de ENA hebben gezeten als puber. dat maakt ze raar. ze praten raar, met een eigen accent en vocabulair die niemand anders begrijpt, ze dragen dezelfde kleren etc... alsof ze van een ander planeet komen. dat schrikt de gewone mensjes af.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @bob
    skiën... dat kon ik voordat ik kon lopen. je moest wel. zoals de nederlanders hier van dorp naar dorp schaatsten, moesten wij soms naar school op de ski's, omdat er 's nachts zo'n pak sneeuw was gevallen, en de ploeg er nog niet geweest was... je moest de terugweg dan wel lopen, he. met de ski's op de schouder. en die waren toen veel langer en zwaarder dan nu. zo had ik op een gegeven moment ski's van 2m10! ik mat toen ong. 1m50 dus ga maar na. en die ski's waren nog van hout, van mijn vader geweest. LOODZWAAR. maar ik kon er mega mee afdalen. die krengen hadden een wegligging van hier tot tokio.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als nog extra tevredenheidspunten in Duitsland noem ik: betere medische zorg en beter voedsel.
    De ruimte, de grootte van Duitsland is ook heerlijk natuurlijk, maar heeft ook schaduwzijden. Mijn beste vrienden wonen in Mainz en Kassel: telkens anderhalf uur rijden (enkele reis).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Marjan: Bij de huizenprijzen moet je er wel rekening mee houden dat je de hypotheekrente in Duitsland niet van de belasting af kunt trekken. Dat scheelt toch al gauw pak'm beet 30-40% van het totaalbedrag met de juiste hypotheek? Het enige wat je hier kunt krijgen is een soort subsidie van een paar duizend euro verspreid over een aantal jaar, en dan alleen voor gezinnen met kinderen.

    Als je het voor elkaar kunt krijgen in Duitsland te wonen en in Nederland belasting te betalen, dan is het misschien anders, maar daar heb ik me niet in verdiept. Ik ben huurder.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Bob
    als je het niet erg vindt plaats ik even een rectificatie: jij noemde het een nadeel

    en daar ging ik op in, dat als het een nadeel was, hij niet in dit rijtje thuis hoorde

    een berg beklimmen, daar draai ik mijn hand niet voor om (heb misschien een mannelijk hormoonoverschot)

    wel zou ik niet tussen de bergen willen wonen, zou me snel opgesloten voelen,
    ik heb familie die daar al honderden jaren wonen en wat ik nu zie, is dat al die jonge mensen ongedurig zijn, want er is niets te beleven, door de bergwanden, links en rechts leven ze heel geisoleerd, alsof ze echt op een eiland zitten, de meesten trekken zodra ze meerderjarig zijn naar de stad om hun geluk daar te beproeven, er gaat dan een echte wereld voor hun open.

    maar als toeristje heb ik wel eens risico's genomen ja,
    ach, dat zou ik nu niet meer doen, moederschap verweekt, jammer

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heer Bob,
    Ik heb soms de indruk dat België zo verschrikkelijk verprutst is dat er geen redden meer aan is. U kunt zich niet voorstellen met wat voor problemen wij hier allemaal worstelen. Een grote staatsschuld, overvolle gevangenissen, misdadigers en gevaarlijke jongeren die nog rondlopen bij gebrek aan gevangenisruimte, een geldverslindend overheidsapparaat, illegalen die in hotels en in tentenkampen opgevangen moeten worden, constante heibel tussen Vlaming en Waal...
    Een land met meer ruimte waar de mensen 'niet zo op elkaars lip zitten' zou wel eens deugd doen. En toch... en toch... Wij blijven hier wonen. Blijkbaar is het nog niet erg genoeg.
    Met vriendelijke groeten,
    De Drs.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. we weten inmiddels allemaal waarom de belgen in belgië blijven... hoe k** hun leven ook is, 's nachts beleven massaal gouden tijden op het internet op zoek naar vunzige video's. dat zeg ìk niet, dat zeggen mijn statistieken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Amai, OZ. Ge moogt zuks nie zo zeggen eh. Die Belgen zin een zeer beschaafd volk.

    Heer Drs., is het werkelijk zo erg, of zijn dat slechts de krantekoppen die voor meer lezers moeten zorgen? Een grote staatsschuld hebben wij ook. Van overvolle gevangenissen heb ik inderdaad nog nooit gehoord in Duitsland. Tentenkampen? Amai! De heibel tussen Vlaam en Waal heb ik ook al eens meegemaakt. Ik was twee maanden in Brussel, en moest meemaken dat de Franstaligen zogenaamd geen Nederlands verstonden. Behalve als het belangrijk was.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ook hier zijn grote vlakke stiltegebieden hoor. De Flevopolders zijn enorm leeg, en vooral ook stil. Kom je boven Zwolle zie je af en toe nog een keuterboerderij, maar verder is het een en al lege vlakte. Oost van Groningen heb je het idee dat de aarde er nog plat is. Maar goed, ik kan m er wel iets bij voorstellen. Aan de andere kant waar jij woont gaan veel van die voordelen wellicht op. Maar ik ken ook het Ruhrgebied al enige decennia vrij goed en daar zijn files flink wat langer dan bij ons, zijn de huizen soms vreselijk, de omgeving verpest door allerlei gespuis en is werkloosheid en verloedering ook best een probleem. Frankfurt vond ik altijd een lastige stad. En zo zijn er wel meer plekken. Heel mooi vind ik het in Beieren, en de omgeving van Berlijn. Maar ja, dat is allemaal van bezoeken van enkele dagen tot weken. Nu om er te wonen, dat is toch iets anders. Ben ik wellicht toch even te Hollands voor...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ruimte is in de Randstad een probleem, dat net zo groot is als in het Ruhrgebiet. NRW heeft zelfs een grotere bevolkingsdichtheid dan Nederland. Zelf woon ik net buiten de Randstad. Op 1 minuut loop ik in een mooi en vooral heel rustig park in. Op 4 kilometer fiets ik door een lege polder en op 10 km loop ik door de duinen en bossen en red dat zonder maar iemand tegen te komen.

    Zelf zie ik ook de prijzen van koophuizen als voordeel. Veel NL'ers vluchten net over de grens. Maar als je nog verder gaat, dan is de koopprijs echt de helft en dan woon je nog gewoon in een dorp of stad met voldoende voorzieningen. Uit eten is is in Duitsland ook stukken goedkoper. Zulke dingen moet je natuurlijk wel afmeten aan het besteedbaar inkomen, maar dan nog denk ik dat het stukken gunstiger is.

    Als het om de bedrijfscultuur gaat, dan heb ik hier enorme verschillen meegemaakt. Ik heb heel lang bij een bedrijf gewerkt waar niemand leiding nodig had. Een praatje kon best, maar daarna gingen ze weer aan het werk en stond de kwaliteit van het werk en de afspraken met de klanten voorop. Ik heb ook bedrijven meegemaakt waar al het werk stopte als de chef van de afdeling was en bedrijven waar zeuren belangrijker was dan werken. In de USA, Canada en GB vond ik de werksfeer in het algemeen slechter en ook de kwaliteit van het werken. In Frankrijk en Taiwan vond ik het vergelijkbaar met NL en in andere landen als Duitsland heb ik geen ervaring. Er zijn lijstjes van de OECD/OESO waar NL meestal bovenin staat als het om effectiviteit in het werk gaat. Luxemburgers doen het beter en Noren zelfs 25% beter. Duitsers en Oostenrijkers doen het 10 en 17% minder goed dan de Nederlanders.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Als je met de auto door het Ruhrgebied rijdt, dan is het inderdaad verschrikkelijk. Als je echter in een van de plaatsen bent, dan valt het reuze mee. Ik ben in Oberhausen geweest en in Keulen. Midden in Keulen kun je op een terrasje zitten aan de oever van een brede rivier. (de Rijn dus). Buiten het Ruhrgebied zijn natuurgebieden en bossen van duizenden vierkante kilometers. Dat is iets anders dan een rustig park of een lege polder.

    Ik was laatst in een plaatsje ergens in Nederland. Mijn vriendin vroeg of dat ver van Amsterdam vandaan is. Het enige wat ik kon antwoorden, was: voor een Duitser zijn ALLE plaatsen in Nederland in de buurt van Amsterdam.

    Ik vind de huizenprijzen in Duitsland niet laag, ik vind ze in Nederland absurd hoog. Totaal overgewaardeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja, het raadsel van de ruimte. Nordrhein-Westfalen is ongeveer zo groot als Nederland en heeft net zo veel inwoners. Toch maakt het een leger en rustiger indruk. Blijkbaar heeft dat niets te maken met het aantal inwoners per vierkante kilometer, maar met indeling en gebruik van de ruimte. Die Nederlanders rennen ook allemaal zo zenuwachtig heen en weer tussen die kleine perceeltjes. Ik word daar wel ibbel van, als ik in Nederlnad kom.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik hoorde ooit een Amerikaan die ik van mijn werk indertijd op Schiphol kende klagen over de wegen in Europa. Met name in Duitsland vond hij dat de automobilisten daar als idioten reden over die 'smalle wegen' die ze als Autobahnen benoemden. Hij was allereerst de breedte van 8 rijstroken of meer gewend en ook het Keep your lane systeem. OPmerkelijk was ook dat hij het westen van Nederland beschreef als 'een aaneengesloten stadsgebied' en het zelfde beeld had van NRW's Ruhrgebied. De perceptie van ruimte is dus maar net hoe en waar je bent opgevoed. Als kind vond ik de straat waar ik woonde breed en lang, later als volwassen mens vond ik het er klein en zo pietepeuterig. Waar ja mee opgroeit of aan gewend raakt zal veel van onze mening vormen...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik woon in een prachtig stukje Nederland en als ik wil zit ik zo op een van de eilanden..niks beters dan dat ;) Maar ik heb wel het idee dat in Duitsland het voedsel beter wordt bewaakt, de reformhuizen komen oorspronkelijk ook daarvandaan en allerlei gezondheidsidealen ed, maar ik weet er het fijne niet van.
    De taal houdt me ook tegen trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @ Margreet:
    Het voedsel in Duitsland wordt beter bewaakt? Heb je wel eens van "Gammelfleisch" gehoord? Dat is in Duitsland uitgevonden.
    Onlang was er weer een reportage op tv. na het schandaal van 4 jaar geleden blijkt dat er in de praktijk nog niets is veranderd. Vele supermarkten die afgelopen vlees gewoon weer opnieuw verpakken met een nieuw label met een nieuwe houdbaarheids datum.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Samengevat: Ruimte, politieke invloed en eten in Duitsland, dat zijn de brennende Themen waar ik op terug kan komen. Natuurlijk geheel subjectief.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oh, nee, dat wist ik niet. Ach overal heb je zulke dingen vrees ik.

    Nou ja iedereen heeft zijn redenen om ergens te wonen zou het niet? En Bob heeft er best veel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Komen de Kuhroorden daar ook niet vandaan? Of waren het de Oostenrijk/Hongaren die daar hun grote naam en faam mee beleefden? In ieder geval weet ik wel dat veel van de verre aangetrouwde familie daar massaal naartoe trokken indertijd om even af te komen van alle in het Ruhrgebied opgelopen kwalen. Watwe ok niet moeten vergeten trouwens zijn de geweldige speelgoedbedrijven die uit Duitsland afkomstig zijn (geweest). Marklin, Fleischman, Schuco, Schabak, Siku, Herpa, Wiking, om er maar een paar te noemen. Zij zorgen er o.a. voor dat ik nog regelmatig die kant op ga...

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Voordeel van Duitsland: kwalitatief beter wonen voor een schappelijkere prijs.

    BeantwoordenVerwijderen