27 oktober 2009

Inzicht

Er is geen schepper met een plan. Er is geen plan. Er is geen lot, geen beschikking, geen noodlot. Er is alleen toeval. De wereld is een grote chaos, en bestaat uit mensen en dieren die niet intrinsiek goed zijn en ook niet intrinsiek slecht.

Er is ook goede wil. Als we willen. Als we willen kunnen we zelf een plan maken. Maar zover zijn we nog niet. Er is nog geen evenwicht tussen zelfzuchtigheid en sociaal gedrag. We zwalken van het ene uiterste naar het andere, heen en weer. Een groot 'goed' plan kunnen we dus nog niet maken. Obama was te vroeg. Sorry, but we can't. Tot het zover is, moeten we het doen met kleine plannetjes.

Misschien is dat de oplossing. Niet groot te denken, alleen maar kleine plannetjes. Als ik naar mezelf kijk, zie ik zelfs daar al genoeg problemen.

9 opmerkingen:

  1. Niet teveel van dit soort 'inzichten' plaatsen ajb. Ik word er een beetje week van. Waar kan een 'keiharde bitch' zoals ik zich tegenwoordig nog uitleven of afzetten?

    Ik probeer wel eens iets te betekenen voor één mens of dier of plant en zelfs dat lukt vaak niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De waarheid is saai. Life is a bitch and then you die. (hee dat rijmt)

    Ik heb niet gezegd dat het hopeloos is. Alleen dat we de hoop niet aan het verkeerde paard moeten verspillen (dat zijn 3 spreekwoorden door elkaar verhaspeld).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn leven is één grote chaos. Life's a bitch, ik ben heel diep gegaan om dat te ervaren en om te leren te vechten tegen deze bitch.

    Mijn plannetjes zijn bijna alleen maar gericht op mij. Egoistisch, maar waar. Alleen zo kan ik overleven heb ik geleerd. Life's a bitch en Liekie ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Obama is niet te vroeg. Je hebt last van een herfstdip Bob, je beschrijft het leven van de meeste mensen. Er zijn maar weinigen die tussen geboorte en sterven zo'n bitch zijn dat zij met oogkleppen op hun weg vervolgen. Jij bent je schepper, jij maakt je plan. In (nood)lot en beschikking geloof ik ook niet, wél in toeval. Over de andere invloeden heb ik geen mening omdat dit erg met persoonlijke opvattingen te maken heeft.
    Even geen of minder media/weblogs, wat vaker op de fiets en in de wandelschoenen! De kroeg in met een vriend(in), een autoritje zonder doel en slenteren in een leuke stad hebben meer effect op het wereldbeeld dan in gedachten Obama wegsturen.
    Grtjs, pb

    BeantwoordenVerwijderen
  5. pb, Vanmiddag schijnt de zon. Ik zal er even uit gaan.

    Het leven is mooi, het is een geschenk. De zon schijnt voor iedereen, liefde is gratis en meer heb je niet nodig. Geluk is voor iedereen grijpbaar, als je maar wilt.

    Het is maar waar je de nadruk op legt. Hoe kan het eigenlijk zijn dat twee dingen die elkaar tegenspreken, toch allebei waar zijn? Dit leven is te moeilijk voor mij. Ik moet niet zoveel denken, dat moet ik aan de paarden overlaten, die hebben grotere koppen, dat zei mijn stiefvader altijd. En dat was een beveiligingsbeambte, dus die kon het weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stiefvader is (was?) een wijs man: die paarden zijn ook nog gewend aan eerdergenoemde oogkleppen en zullen minder snel afgeleid zijn.
    Het is hier ook al zo mooi (qua weer én omgeving). Zelfs na een half uurtje stappen is 'de mens' stukken leuker!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Stiefvader was een slecht mens, maar hij had voor sommige dingen een goed instinkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De tijden van de grote politieke bewegingen zijn voorbij. Die van het Marxisme, maar ook die van het kapitalisme. Wat zou moeten prevaleren is wellicht het humanisme. Altijd beter dan wederom terecht te komen in een wereld waarin het individu ondergschikt raakt aan een of ander dogma, zoals een barbaars geloof. Individualisme lijkt me een prima uitgangspunt om je eigen wereld te redden, en plannen te maken die wel invloed hebben op je eigen toekomst. Zonder al te veel invloed van buitenaf...

    BeantwoordenVerwijderen