31 maart 2008

Ligfiets


Ik heb hem gekocht! Het is een Nazca Cruiser geworden. Ik had eigenlijk een andere fiets op het oog, namelijk de Sinner Spirit, en die heb ik ook uitgeprobeerd, maar de sturing beviel me niet. De voordelen van ligfietsen zijn voor mij:
- Je bent aerodynamischer -> sneller
(heb ik aan den lijve ondervonden want zondag stond er een aardige wind, en daar merk je vrij weining van)
- De zithouding is veel beter voor je rug -> langere afstanden
- Je kunt meer kracht zetten omdat je bij het trappen tegen de zitting afzet. Ervan uitgaande dat je genoeg spierkracht hebt, kun je met meer dan je eigen gewicht trappen.
- Het is gewoon leuk.

Daar staat tegenover dat:
- Het is lastiger om te starten
- Als het glad is ga je eerder onderuit
- Je kunt niet 'uit de pedalen gaan' om hobbels te overbruggen.

Al met al dus eerder een fiets om mee te toeren dan om in de stad te gebruiken. Maar dat was ook de bedoeling.

6 opmerkingen:

  1. Vergeet niet het andere belangrijke nadeel...
    Je wordt minder snel gezien door overige weggebruikers!
    Verder kun je ook minder bagage meenemen maar dat is voor jou waarschijnlijk niet belangrijk.

    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben (nog) niet van plan er mee op vakantie te gaan, dus de bagageruimte is voor mij genoeg. Je kunt er normale fietstassen mee dragen op de bagagedrager boven het achterwiel, plus een speciale tas die achter aan de zitting hangt. Wat niet gaat is aan het voorwiel nog iets te hangen.

    Wat de zichtbaarheid betreft, je bent ongeveer zo hoog als een auto, dus alleen als je niet te ver weg bent op een normale fiets ben je beter zichtbaar achter andere auto's. Als de afstand iets groter is, verdwijnt ook een 'rechtop-fiets' uit het zicht van een automobilist.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. als je er mee op vakantie gaat kan je er net als ik een karrejte achter hangen. niet zwaar en je merk niet dat het er achter hangt door dat hij ook een laag zwaartepunt heeft. volgens mij heb je het karretje gezien bij.
    http://www.bikes-exclusive.nl/cat_view.php?cat=46&gclid=CITl6fLv0JICFQW_1AodGRj2Gw

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ondertussen heb ik ook gezien dat je er nog een tweede paar fietstassen aan kunt hangen, ongeveer onder het zadel. Daarvoor moet je dan nog speciale beugels monteren die te koop zijn.

    Wat bagage betreft doet de ligfiets dus niet onder voor een rechtop-fiets!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zelf gebruik ik een hybride (mix tussen mountainbike en racefiets) en een opoefiets met 1 versnelling. Die laatste vind ik erg handig, door de achteruittraprem heb ik handen vrij om iets mee te nemen.

    Op beide zit ik redelijk rechtop en heb ik veel overzicht in het verkeer omdat ik over alle personenaito's kan kijken. Ik vind dat erg prettig, ook de grotere webdbaarheid. Daarbij sleep ik mijn fiets ook wel eens mee een stationstrap op. Dan laat ik de bagage gewoon zitten en til ik de hele fiets op omdat er bijvoorbeeld geen fietsgoten of een lift aanwezig is. Met een ligfiets lijkt me dat onhandiger en zwaarder.

    Qua snelheid merk ik weinig verschil dwz ik haal meer ligfietsen in dan ligfietsers mij. Nou is dat niet bepaald een maat, want er zijn nog altijd zeer weinig ligfietsen.

    Ik stel wel mijn fietsen goed af. Dus als ik van een heuvel rol haal ik iedereen in en om mijn lichaamsbouw optimaal te benutten zou ik eigenlijk een Italiaans raceframe moeten hebben waardoor je meer naar voren en meer boven de trappers komt te zitten. Nu hebben die Italiaanse fietsen zat nadelen dus zet ik gewoon de zadels bij zo'n Nederlands frame een centimeter of 5 naar voren. Dat scheelt mij een berg trapenergie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben mijn hele leven lang eigenlijk geen duursporter geweest en ook geen vakantiefietser of afstand-fietser. De interesse voor joggen is een jaar geleden gekomen en voor het fietsen was het nog een beetje anders. Uit ervaring weet ik dat ik op een gewone fiets snel last krijg van zadelpijn, en tegen de wind in fietsen heb in Nederland altijd al een hekel aan gehad. Ik kwam in aanraking met ligfietsen en omdat ik altijd graag iets nieuws uitprobeer heb toen een proefrit gemaakt. De hoge prijs van ligfietsen heeft me nog een tijd lang ervan afgehouden, totdat ik in Amsterdam een wat redelijker geprijsde fiets vond.

    Er blijven een paar nadelen aan de ligfiets kleven. Je bent minder flexibel (want minder wendbaar) en ik ben een keertje gevoelig onderuit gegaan op de natte kasseien met tramrails ertussen. En wat ik het meeste mis in de stad is dat ik niet meer over de auto's heen kan kijken. Als ik op een kruising aankom, dan moet ik doorrijden tot aan de kruising zelf en dan tot stilstand komen om iets te kunnen zien.

    Het fietsen zelf is zeer aangenaam, ik houd het op de ligfiets langer vol. En met de juiste versnellingen en banden kom je ook in de bergen en op het terrein een heel eind.

    BeantwoordenVerwijderen