15 november 2010

Trivia

De weersverwachting voor Erfurt deze week:




Godverdomme, het lijkt Nederland wel!

En dat terwijl het gisteren zulk mooi weer was. Zestien graden, mild, en een herfstzonnetje. Lekker door de stad geslenterd met Sohnemann. Op het balkon gezeten. Een stukje verder naar het westen schijnt het noodweer geweest te zijn.

Je zou er zo een herfstdepressie van krijgen. Dat zal mij waarschijnlijk niet gebeuren, want ik heb geen aanleg voor depressies. Ik heb meer aanleg voor stress, maar dat is een ander verhaal.

Tegen de verveling hier een kleine anekdote van afgelopen vrijdag:

Ik fiets naar huis op mijn mooie Diamant. Op de Nordhäuser Straße fiets ik aan de linkerkant van de weg op het smalle fietspad dat niet meer is dan een door een witte streep gescheiden strook op de stoep. Op ongeveer honderd meter afstand zie ik een jonge man mij tegemoet fietsen. Het fietspad is zo smal dat we er niet beide naast elkaar op passen. Een van ons moet uitwijken. Ik wil best wel uitwijken, maar rechts van mij is de stoeprand. En naar links uitwijken is riskant, want dat is dezelfde richting waar mijn tegenligger normaalgesproken naar zou uitwijken. Mijn tegenligger wijkt echter niet uit. Hij ziet mij wel, maar hij wijkt niet uit. Ik bel met mijn fietsbel. Ik heb een mooie ouderwetse luide fietsbel, die je niet kunt negeren. Nog steeds rijdt mijn tegenligger stoer rechtdoor. Ik begin nu doordringend en onophoudelijk te bellen, en maak duidelijk met mijn lichaamstaal dat ik ook niet uitwijk. Het wordt duidelijk dat mijn tegenligger op de confrontatie uit is, en mij wil 'opvoeden'. Op het allerlaatste moment wijkt hij een klein beetje uit, net genoeg dat we niet tegen elkaar opbotsen. Ik heb zo de pest in over dit gedrag, dat ik mijn elleboog iets naar buiten strek en mijn arm stijf aan het stuur houd, zodat ik hem een soort opdonder geef tegen zijn arm. Even later draait de man om, komt achter me aan, haalt me in, geeft mij in het voorbijgaan een klap op de rug, die meer verbazing opwekt dan pijn, maakt een boog en houdt me tegen. Een lelijke luide discussie begint. Ik vraag hem waar hij in godsnaam mee bezig is, hij roept dat ik niet aan deze kant van de weg mag fietsen, ik roep terug dat het fietspad aan de overkant geblokkeerd is. (Dat is werkelijk zo, hoewel ik moet toegeven dat ik ook wel eens zomaar aan deze kant van de straat rijd, net als vele andere fietsers, omdat de overkant niet zo goed bereikbaar is. Daar is een hoge berm van anderhalve meter waar je niet vanaf kunt als je een zijstraat in moet.) De man heeft er genoeg van, weet waarschijnlijk ook niet veel zinnigs meer te zeggen, en gaat ervandoor, maar niet zonder mij nog een keer een tik te geven, deze keer tegen mijn voorhoofd. Ik roep hem nog een verwensing na en vraag hem wat hij nu bereikt denkt te hebben, en verder houd me ik in, qua agressiviteit. Ik ben de verstandige. Deze keer.

(En hij had niet eens zijn licht aan. In het donker. Schoot me later te binnen.)

27 opmerkingen:

  1. Nou ja.
    Gelukkig heb je een weblog, om even lekker te kunnen vloeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee, mijn eigen reaktie is verdwenen. Hij ging ongeveer zo:

    Het was een autochtoon. Op een mountainbike. Met een piercing in zijn mond. En zo'n muts op. Alle tekenen wezen erop, maar ja, je bent een man of niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als auto's stapvoets reden hoefden wij geen fietspaden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hee OZ! Wat leuk dat je even de tijd hebt gevonden om je van je twietmachine los te maken. (Hier mag je ook meer dan 140 letters typen hoor.)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is mijn nieuwe tic. Van die korte zinnen. Dat werkt heel krachtig. Staccato heet dat geloof ik, onder vaklui. Maar niet te vaak. Je moet het afwisselen met lange genuanceerde uitingen met hoofd- en bijzinnen, anders stomp je de lezer af en verliest het zijn werking, en dat wil natuurlijk niemand.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja, als je 'eigen' fietspad niet befietsbaar is neem je of de hoofdbaan of je moet goed oppassen op het 'verkeerde' fietspad Bob. Ik weet niet of jij hier nou de verstandige was hoor ;p

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben nog steeds allergisch tegen de Duitse neiging om medeverkeersdeelnemers op hun foute gedrag te wijzen. Iedereen maakt fouten, je moet af en toe fouten maken om een soepele verkeersdoorstroming en ein normales Miteinander te creeren. Maar de mensen die zich star aan de regels houden hebben daar geen boodschap aan, of ze zijn er gewoon te dom voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De hoofdbaan is in dit geval een smalle rijstrook waar precies een auto op past en waar tegelijkertijd tramrails doorlopen. Als je leven je lief is, waag je je daar niet op.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Maar je hebt natuurlijk gelijk, Margreet. Helemaal verstandig was ik niet. Maar ik had wel gelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ordnung muss sein! Rechts is rechts en links links. In Duitsland wel. En verkeersregels daar moet je je aan houden. Wie tegen de richting in rijdt kan wachten op dit soort confrontaties. Ik naam aan dat je er nu wel achter bent dat het op straat niet pluis is???

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bob, het is allergisch voor.., niet tegen.

    Ik heb het idee dat er in Nederland ook steeds meer mensen komen met een 'Duitse mentaliteit'.
    In Tiel bijv. is een parkeerplaats waar je maar aan één kant af kunt. Als ik het gevoel heb dat het me beter uit komt piep ik er weleens aan de andere kant af, langs het rode bord met witte streep.
    Medeweggebruikers haalden daar altijd hun schouders over op.
    De laatste tijd wordt er weleens agressief op gereageerd; getoeter, vinger naar voorhoofd, midden op de weg staan zodat ik er niet langs kan. Ik breng dan niemand in gevaar maar ze kunnen het niet hebben dat ik de regels overtreed.
    Ik rijd nu maar gewoon om. Scheelt nog geen minuut maar het verlies van weer een stukje onaangepastheid doet een beetje zeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Marjan 1: Allergisch voor? Dat vind ik raar klinken. Zo verduitst ben ik al.

    @Marjan 2: Oh-oh. Dat klinkt niet goed. Waar komt deze trend vandaan? Belangrijker nog: hoe stoppen we hem?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Leo: Het was nog nooit pluis op straat. Laverend door de glasscherven van de gebroken bierflessen die door pubers en alcoholisten op straat worden achtergelaten, denigrerend aangekeken door automobilisten en voetgangers die er maar niet aan willen wennen dat een fiets ook een regulier verkeersmiddel is, vecht ik voor mijn plekje op de openbare weg.

    Dat ik in aanvaring kom met een andere fietser zoals hier is eerder een uitzondering. Meestal zijn het de voetgangers die menen dat zij de straat in beslag kunnen nemen als er niet zoveel auto's rijden, dat het voldoende is om te LUISTEREN of er iets aan komt en dan blind de weg oversteken. De automobilisten zijn wat dat betreft beleefder, maar met hen lig je in de clinch omdat er nauwlijks fietspaden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Marjan - Als je een rotonde nadert en je moet de derde afslag hebben is het soms handiger om direct linksaf te slaan en die weg als eerste te nemen. Toch doen we dat (nog) niet. Regels...raar, maar wel nuttig hoor. Zeker in Duitsland, al helemaal als er met fysiek geweld op wordt gereageerd....

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leo, als er niemand aan komt en ik alleen in de auto zit dan doe ik dat soms wel.
    Dat voelt heel raar. Moet je eens doen.
    Alsof je een onderbroek op je hoofd zet.

    Ik had eigenlijk verwacht dat jullie me zouden pakken op een inconsistentie.
    In taalovertredingen heb ik wel die Duitse mentaliteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Als je ergens een dikke prent voor krijg is het wel om voor een rotonde links af te slaan.. zoon deed het een keer met zijn vrachtauto ;))
    Iets anders; We reden van de week op de snelweg en linkerbaan stonden pijlen dat je naar rechts moet invoegen. Nu gaan de meeste bij de eerste pijl al meteen naar links invoegend. Die ik ook. Maar mantham zei dat je dan juist de filevorming gaat krijgen omdat je gaat remmen , Hij zegt dat je op die baan met de pijlen UIT moet rijden om zo op t laats in te voegen. Als iedereen dat doet dan scheelt dat ook in rem dus filerijden" Maar omdat niemand dat schijnt te beseffen en ze doorijders tot het eind er dan niet tussen willen laten , krijg je opgestoken vingers .
    Ik ga dus altijd zo snel mogenlijk naar rechts om in te voegen.. om zo geen ergenis te wekken. Maar nu zegt mantham dus dat iedereen juist wél door tot het laatste toe zou moeten rijden, dat dat hoort , het ritsluitingeffect.
    Hoe zien jullie dat? Wat is de regel? Heeft Mantham gelijk en ben ik mee gesleurd in de massa van verkeerd denkende?

    Tham

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Leo: Wat?? Dat doe jij? Een rotonde afkorten? Zie je, dat gaat mij alweer veel te ver. Ik denk dat je je met een auto strenger aan de regels moet houden dan te voet of op de fiets, omdat je veel meer schade aan kunt richten.

    *Geeft toe dat hij 's nachts ook wel eens met de auto door een rood stoplicht rijdt, maar alleen op bekend terrein en als alles overzichtelijk is*

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Herstel Er staat" links "maar ik bedoelde "rechts"


    Nu gaan de meeste bij de eerste pijl al meteen naar links invoegend.

    tham

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Tham: Helemaal eens met Mantham. Hier wordt daar ook reclame voor gemaakt, en steeds meer mensen doen het zo. In het begin is het natuurlijk moeilijk omdat je tegen de stroom inzwemt.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Bob, fietsen zonder licht vind ik overigens wel weer een ernstig vergrijp. Ik schrik me soms echt een hartverzakking.

    Sinterklaas kwam zaterdag weer in het land en het eerste dat de kinderen in hun schoen kregen was een set led-lampjes met een elastiekje voor als hun fietslamp kapot is.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Tham: Ook eens met mantham. In Duitsland is het zelfs de regel; daarom hier minder vingers naar het voorhoofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nou dan vind ik dat er landelijk maar eens heel veel aandacht aan moet worden gegeven, want 9 van de 10 bestuurders steken hun middelvinger op of kijken boos of laten ze er niet tussen ,Omdat ze( net als ik ) niet weten dat het juist voor onnodig onophoud zorgt.
    Hebben we dat ook geleerd met rijexamen? Ik zou het niet meer weten. Maar je ziet het..omdat ik me dus weer aanpast aan de meerderheid was ik dus ook fout!!

    Leo zou er een mooi blog bij zijn autoblog neer kunnen zetten. Dan zou half nederland het toch door moeten krijgen hoop ik.

    Tham

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Belangrijk is dat de linker middelvinger wordt opgestoken. Dat wordt toch wel op rijles geleerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @Bob - Ik zou niet durven, maar het was meer een reactie op de gedachten van Marjan. Als iets ingeburgerd raakt kan je net zo goed alle regels aan je laars lappen. Russische toestanden....

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Is dat Duits gebruik Bob om fietsers op hun onoplettendheid te wijzen? Het gebeurde mij van de zomer ook tot mijn stomme verbazing. 'Ik had niet goed over mijn schouder gekeken, toen ik de supermarktparkeerplaats op fietste' meldde mij een boze vrouw. Ik was te verbouwereerd om er in een goede duitse volzinnen op te reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo Bart,

    Het is een Duits gebruik in het verkeer dat zich niet beperkt tot fietsers. Duitse mensen hebben in het verkeer vaak de schoolmeester-mentaliteit. Als ex-Amsterdammer is dat erg lastig voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. In Amsterdam vloek je iemand, al dan niet binnensmonds, gewoon verrot. Ik weet er alles van.

    BeantwoordenVerwijderen