24 november 2010

De dagelijkse chaos


Zoals je waarschijnlijk weet, heb ik een nieuwe auto. De nieuwe auto heeft sinds een paar weken een LPG-installatie. Sinds die tijd vertoont de auto een paar gebreken, waarvan er een bijzonder merkwaardig is:
1 - Er komt een foutmelding "Abgassystem defekt"
2 - Als de motor koud is, dan loopt hij heel slecht. Zodra als je gas geeft, zakt het toerental in.
3 - Het gasverbruik is tamelijk hoog (30% meer dan benzine, normaal is eigenlijk een verschil van ongeveer 15%)
4 - Het merkwaardige gebrek: als ik op LPG rijd, dan zakt ook de benzinemeter langzaam naar beneden, alsof ik benzine verbruik. Dat gaat een hele tijd door totdat de meter ongeveer op de helft staat na een paar dagen, en dan springt hij weer omhoog.

Als leek weet je niet wat je daarvan moet denken. Zijn dit vier op zich zelf staande gebreken? Of hebben er een paar met elkaar te maken? Hoe kan een benzinemeter zich in godsnaam zo gedragen? Daar begrijp ik niets van omdat ik niet weet hoe de vulstand van de tank überhaupt gemeten wordt. Wordt de meting op een plek gedaan waar ook de LPG voorbij komt?

Gisteren heb ik de auto naar de garage gebracht die de installatie heeft ingebouwd. Na heel lang zoeken hebben ze gevonden dat er een injector defekt is. Die hebben ze kosteloos(!) vervangen (met een gebruikte injector), dat was dan weer heel schappelijk. En ze hebben de LPG inspuiting iets armer afgesteld. Daarmee moet het verbruik omlaag gaan. Met een beetje mazzel zijn daarmee de problemen 1 tot en met 3 opgelost.

Maar hoe zit het nou met die benzinemeter?

P.S. Natuurlijk is de oplossing ergens op een internetforum te lezen. Hier, hier, en hier bijvoorbeeld.

Het zit ongeveer zo:
Bij nieuwere (Franse) auto's geeft de benzinemeter niet aan wat er werkelijk in de tank zit. Wat er werkelijk in de tank zit wordt slechts af en toe gemeten, bijvoorbeeld na het tanken, en bij sommige modellen als de motor een tijdje uit is geweest. Daarna wordt er door de boordcomputer aan de hand van de injectie-tijden berekend hoeveel benzine er verbruikt wordt, en dat wordt door de benzinemeter aangegeven. Verschillende andere bestuurders geven aan dat dit bij hen ook gebeurt: de benzinemeter gaat langzaam naar beneden terwijl je op gas rijdt, en na ongeveer 300 km springt hij plotseling in de juiste stand. Dit verklaart dus waarom de benzinemeter in mijn oude auto zich normaal gedroeg.

Je kunt zelfs een "tankfopper" kopen, waarmee je de computer voor de gek houdt door net te doen alsof je getankt hebt. Op dat moment wordt de benzinemeter gereset. Maar dat is me dan toch teveel moeite...

18 opmerkingen:

  1. Met de tankfopper ga je natuurlijk een ker in de fout en doe je een reset als de benzine tank bijna leeg is maar dat ben je natuurlijk vergeten tgen de tijd dat je benzine gebruikt. De correcte meeting komt dan natuurlijk altijd net te laat ;)

    Rob A.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik weet wel dat electrische auto´s ook benzine verbruiken, alleen dan in geringe mate

    maar dat zal met lpg toch niet zo zijn

    wel enge gebreken, zoals die foutmelding, echt zo´n alarmpje waar je haren van te berge rijzen:-)



    assyma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vanmorgen reed de auto goed met koude motor, en het alarmlampje is niet meer aan gegaan.
    => punt 1 en 2 zijn opgelost!
    Punt 3 is afwachten (het verbruik).
    Punt 4 is dus duidelijk. Waarschijnlijk kun je ook zelf de boordcomputer foppen door de tankdop te openen en het metalen klepje daarachter even open te houden.

    In de fora heb ik gelezen dat de tankfopper moeilijk aan te brengen is, en dat hij ook niet altijd naar teveredenheid werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Assyma: LPG-auto's verbruiken ook benzine, maar dat is niet veel. Als de auto nog koud is, dan loopt hij eerst ongeveer 1 minuut op benzine totdat hij op bedrijfstemperatuur is. Dan schakelt hij automatisch om op LPG. Met mijn vorige auto tankte ik ongeveer 1 keer in de week LPG, en 1 keer in de 2-3 maanden benzine.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind die tekening overigens heel intrigerend. Ik zou hem willen uitvergroten en aan de muur hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Rob: De tankfopper werkt iedere keer dat je de motot start. Als het goed is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nu maar hopen dat je een flinke tijd plezier hebt van die auto en de LPG-installatie.

    Ik heb even gegoogled of mijn C1 ook zo'n brandstofmetersysteem heeft maar ik ben er nog niet achter. Ik ben in elk geval niet de enige die zwaar ontevreden is over het metertje.
    De eerste helft van de tank gaat keurig geleidelijk en dan valt het metertje ineens een eind omlaag en gaat knipperen terwijl er nog ruim 5 liter in zit, dat is bij zo'n klein ding 80-100 km.
    In het begin ging ik snel tanken maar ik stel het steeds verder uit.
    Laatst beweerde mijnheer molrat dat hij 38 liter getankt had in mijn auto; in een tank van 35 liter.
    Daar moet toch iets beters voor te bedenken zijn, voor die benzinemeters.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Rijdt die C1 gewoon op benzine?

    Dat gedoe met de berekening van de benzinestand is theoretisch bedacht omdat het nauwkeuriger zou zijn. Je voorkomt op die manier dat de meter verkeerd aangeeft als de auto scheef staat of bij bewegingen van de auto. In de praktijk heb je er alleen maar last van.

    Daar heeft iemand weer typisch te ver doorgeautomatiseerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bob, ja mijn auto rijdt op benzine. Al meer dan 40.000 km, vooral kleine stukjes.
    Voor mij ligt een electrische auto het meest voor de hand. Ik rijd zelden stukken langer dan 100 km, daarvoor zou ik dan de auto van mijnheer molrat kunnen lenen of er één huren.

    Een electrische auto is nu nog 3 keer zo duur als mijn C1 was. De kans is groot dat mijn volgende een electrische is.
    Zodra er een goede op de markt komt voor minder dan pakweg 20.000 euro stap ik over. Dan gaat de C1 naar de kinderen of in de krant.

    Leuk die site, dank je. Ik heb het een heel eind gelezen. Aparte lui die Duitsers. Ik heb de neiging om nu ook een briefje in de auto te leggen. De metingen verschillen maar zijn bij niemand lineair en dat gaat tegen je gevoel in. Het is logischer als je per streepje evenveel liters of kilometers hebt.

    Op die site zag ik meerdere mensen die in zo'n Aygo/C1 rond de 1 op 21 rijden. Op de snelweg als je rustig rijdt verbruiken ze echt weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De melding "Abgassystem defekt" is vandaag weer teruggekomen.
    * kijkt sip *

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ooit, ik was nog naief, reed ik in een Volvo 242 op gas. Op lpg ging het allemaal prima, op bezine hortte en stootte de wagen dat het een lieve lust was. De gasspecialisten kregen het euvel er niet uit. Op het dashboard stond toen wel een separate gasmeter. Dat was wel handig. Maar het ding zoop gas, 1 op 8 was normaal, maar een Volvo van dat type zoop ook benzine. 1 op 10 kwam eerst. Later reed ik ook in wagensvan het bedrijf op gas. Moest van de toenmalige directeur. Ik reed dagelijks een kilomter of 150 op en neer van/naar het kantoor waar ik toen zat en dan was die lage literprijs wel lekker. Maar het euvel was niet minder geworden. Doordat die wagens al inspuitcomputers en zo meer hadden was rijden op benzine best lastig, ook al draaide de motor dan beter en haalde ik hogere topsnelheden dan op gas. Het meerverbruik op gas was 20%. Nooit verbeterd. En als het koud werd was starten toch maar het beste te doen op benzine. Gas hielp niet mee om de boel lekker aan de gang te krijgen. Dat de auto ook nog wat benzine verbruikt heeft te maken met smering van sommige systemen. Gas kan dat niet, benzine wel. Na 1997 rijd ik intussen diesels. Wat een genot. Voor mij liever geen gas meer, hoe goedkoop dat ook is...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Leo: Ik dacht al, een auto-berichtje en nog geen commentaar van Leo.

    Zoveel problemen heb ik niet met gas hoor. De motor loopt nu weer normaal als het koud is, dat lag dus echt aan een defekte injector. Het verbruik moet ik nog meten; ik heb sindsdien nog geen gas getankt. Bij mijn vorige auto (Daewoo Nubira 2.0 liter)was het verschil krap 10-15%:
    benzine: 8,8-9 l/100 km
    gas: 10-10,2 l/100 km

    Bovendien is LPG een zeer schone brandstof. Er ontstaan veel minder schadelijke stoffen bij de verbranding. Zo is het bijvoorbeeld toegestaan met LPG-vorkheftrucks binnen gebouwen te rijden, en niet met benzine of diesel.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Bob - Ik was even onderweg in Deutschland, en dus lees ik vandaag pas weer een beetje bij...Gas wordt hier ook gezien als 'schoon' maar de nadelen, die technische problemen en dat meerverbruik, blijven mij tegenhouden om er ooit weer op over te gaan. En de nieuwe brompot heeft een keurige groene uws sticker gekregen van de Duitse TuV. Dus hij is best heel schoon als je het zo bekijkt. Die oude walmende diesels zijn ook al een tijdje niet meer in de verkoop...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik moet bovenstaande toch weerleggen, ik rijd met mijn audi TT op SGI (sequentieele gasinjectie) en deze doet het zowel op benzine als LPG perfect.
    Met de nieuwe SGI installaties van vandaag is de fabel "race nooit op LPG zoals je op benzine racet" voorgoed voorbij.
    En ik kan je verzekeren ik heb een zware voet...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @SH: De Audi TT doet het dus goed op gas? Mijn autootje rijdt ook nog steeds prima, maar de foutmelding is er nog steeds. Ik negeer hem gewoon maar. Bij de volgende beurt ga ik naar een andere garage, misschien vinden die wat er aan de hand is.

    P.S. Laatst werd bij "Wer wird Millionär" een vrouwlijke autoverkoopster gevraagd wat nu een typisch vrouwlijke auto is. De Audi TT, was het antwoord. Maar maak je geen zorgen; ik rijd ook een vrouwenauto, al is die niet zo sportief.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik durf zelf zeggen dat hij beter rijd op gas dan op benzine.
    SGI installatie is een vernuftig systeem, neemt alle waarden over van de boordcomputer.
    Ik sleur dat ding zonder probleem tot een toerental van 5500
    Zit wel aan een verbuik van 14 liter dus om de 300 km tanken dat is wat minder...

    Wat die vrouwenauto betreft...ik vind eerder dat dat de mini cooper is, kom je een mini cooper tegen dan zit er meestal een mooi blondje achter het stuur;)

    BeantwoordenVerwijderen