Gisteren had ik een belevenis waarbij ik met mijn neus op een groot cultuurverschil tussen de Teutonen (DE) en de Calvinisten (NL) gedrukt werd.
Bij ons in het konstrukteursbureau hebben ze gerenoveerd en alle meubels zijn nieuw. We werken in een grote kantoorzaal, waar ik op zich een broertje dood aan heb omdat je door alle gesprekken van collega's voortdurend afgeleid wordt. De nieuwe meubels bevallen mij goed, onder andere omdat ze een wat betere scheiding tussen de bureau's met zich meebrengen. We kunnen de nieuwe tafels elektrisch in de hoogte verstellen, en over het algemeen ziet het er gewoon beter uit en werkt het prettiger. Door zo een investering krijg je ook weer een beetje het gevoel dat de werkgever zich 'gedanken macht' over betere werkomstandigheden. Want dat het een aardige duit gekost heeft, is duidelijk te zien.
In ons kantoor is ook een open keuken, met koffiezetaaparaat, ijskast, vaatwasser, magnetron en kastjes. We hebben een traditie met 4 of 5 collega's dat we aan het eind van de middagpauze zelf een latte macchiato maken. In de nieuwe keuken, of beter gezegd als scheiding tussen de keuken en de rest van de kantooorruimte, staan twee (nieuwe) boekenkasten met de rug tegen elkaar, die precies de hoogte en de afmetingen hebben van een bar, zodat we daar lekker aan kunnen hangen terwijl we van onze lattes genieten. Mijn ene collega viel het op dat de twee kasten een kleine beetje scheef staan t.o.v. elkaar, zodat de bovenkanten aan een kant ongeveer 3 mm in hoogte verschillen. Hij meende dit serieus, maar ik wilde niet geloven dat iemand bij zoveel nieuwe en mooie meubels aanstoot neemt aan zo een onbetekenend detail. Ik wilde hem te kakken zetten bij een andere collega die er net aan kwam, maar die reageerde precies zo; "Ja dat stoort mij ook, als ik bedenk hoeveel tijd ik thuis heb besteed om de kasten op gelijke hoogte te krijgen".
He, ligt dat aan mij en ben ik zo een slons of is dit pedanterige haarkloverij?
De discussie ging nog even door, namelijk dat je de kwaliteit van de Duitse auto's aan de parallelliteit van de zgn. Spaltmaße kunt herkennen; dat betekent dat de spleten tussen de carrosseriedelen, bijvoorbeeld tussen de motorkap en de wielkast, overal even breed zijn, en niet verlopen van 3 naar 6 mm of zoiets. Aan Amerikaanse auto's heb je volgens hen vaak scheve Spalten en, daarom gaat het ook zo slecht met de Amerikaanse auto-industrie...
Als kenner van een deel van de Duitse auto-industrie en voormalig eigenaar van drie Oldsmobiles kan ik beamen dat er nogal wat verschil is tussen de wijze waarop Duitsers omgaan met maatwerk en hoe de Yanks dat deden. Hoewel het gevoel van die grote Amerikaanse bakken heerlijk was, de ruimte fantastisch en het geluid van een 6,4 liter V8 Diesel schitterend, die Duitserslaten zien hoe een auto in elkaar hoort te worden gezet. Alles op zijn plek, geen mm verschil tussen deuren en ramen aan linker of rechterkant. Dat zorgt voor trilllingvrij rijden maar ook voor mankeren van lekkages. Ook de Japanners weten hoe dit werkt. Maar om nu thuis ook op die milimeters te letten? Dat is echt een beetje teveel van het Duitse goede...
BeantwoordenVerwijderenInderdaad iets teveel van het goede. Ik heb altijd geleerd dat nauwkeurigheid geld kost, en dat je het daarom alleen daar moet gebruiken waar het werkelijk zinvol is. De gemiddelde Duitse ingenieur is waarschijnlijk een beetje doorgeschoten in die richting.
BeantwoordenVerwijderenHee Rob, zit je in California?
BeantwoordenVerwijderenOoit voor een groot milieuproject een soort filterinstallatie toegepast uit Bayern. Ook daar was sprake van een spleetmaat. In een spleet moesten 80 filters hangen die waren 2,0 meter breed en de spleet maar 1,9 meter. Bij de afname zagen we het al en hebben de maker er op geattendeerd. Toch werd het spul ongewijzigd verscheept en had de fabrikant een berg kosten om het later in verweggistand goed te krijgen.
BeantwoordenVerwijderenEn dat van die kasten los je gewoon op met wat bierfiltjes, die zijn daar toch voor. :-)
Dat was wel een hele groffe spleet, xiwel. En dan ook ook nog verkeerd.
BeantwoordenVerwijderenDie kasten staan een beetje wakkelig op het tapijt, dus dat krijgen we nooit goed. Is maar goed ook.
Ik moest mijn Windows activeren en dat lukte niet, want de computer herkende niet wat ik intoetste. Ik zei dat tegen de computerman, waarop die zei: "Dan moet je een Siemens telefoon nemen." Je begrijpt wel hoe ik keek, maar hij haalde de Duitse Pünktlichkeit er bij. Ik probeerde het daarna met mijn mobieltje, een Siemens. Geloof het of niet, maar het lukte.
BeantwoordenVerwijderenDaarvoor kun je de Duiters dankbaar zijn, maar ik ken ook soortgelijke verhalen als het jouwe. Wees maar blij, Bob, dat je een beetje locker bent.
@Vedat: de lockerheit probeer ik ook te behouden, en dat gaat er ook niet meer uit denk ik. Je anekdote van de telefoon en de computer begrijp ik technisch niet helemaal. Moest je Windows met je telefoon activeren? Of Heb je een telefoon met een Windows-OS?
BeantwoordenVerwijderenDe Duitse Pünktlichkeit en Grundlichkeit zijn meer dan alleen cliches, het is werkelijk zo (gemiddeld natuurlijk). Niet voor niets hebben Duitse auto's hun reputatie.
Bob, nou als alles nieuw is en je kunt zien dat ze er geld aan ui gegeven hebben zou ik misschien ook wel denken dat de kleine details in orde moeten zijn. Statistisch gezien meot echter minimaal een sample hebben van 30 om een uitspraak te kunnen doen of het een verschil is tussen Nederlands en Duitsers.
BeantwoordenVerwijderenLeo, je zegt 'als voormalig eigenaar', hoelang geleden was dat. Ik denk niet dat het een goed idee is om een oude Oldmobile te vergelijken met een huidige Duitse auto. Ik denk dat de amerkaanse autos nu ook wat beter zijn. Als ik zo naar Amerikaanse autos kijk zie ik niet meteen een groot verschil in de spalt. Het is wel zo dat de duitse autos in amerika erg goed staat aan geschreven. Ze geven in amerika ook toe dat dat betere autos zijn.
Rob A
Ik moest Windows met mijn telefoon aciveren, Bob. De spraakcomputer van Microsoft ontving niet alles wat ik intikte. Pas toen ik de Siemens telefoon gebruikte, ging het goed.
BeantwoordenVerwijderen@Vedat: heb even nagelezen en nu vat ik hem. Ik heb zelf nooit Windows hoeven te 'aktiveren'.
BeantwoordenVerwijderenIk vond overigens de eerste Siemens mobieltelefoons een crime wat de gebruiksvriendelijkheid betreft. Die waren niet zonder handleiding te bedienen. Dat had Nokia veel eerder door.
@Rob: Ik heb er geen statistische onderzoeking op losgelaten, maar ik geef hier mijn persoonlijke, volkomen omwetenschappelijke, ervaring weer.
Overigens zitten aan de onderkant van de kasten stelschroeven om de hoogte in te stellen, maar tot nu heeft niemand de moeite genomen om dat te toen. Ze klagen er liever over, wat dat betreft zijn het weer net Nederlanders ;-)
Nou Bob, ik vind het idd pedante haarkloverij, of een ziekelijke aandoening, iets autistisch of zo.
BeantwoordenVerwijderenWaar ik trouwens zelf erge moeite mee heb is als een tafel wiebelt, vooral als je op een terrasje zit met meerdere mensen en bier drinkt uit smalle glaasjes.
Ik kruip er altijd direct onder met servetjes, bierviltjes of om aan de stelschroefjes te draaien.
Spleetjes vind ik weer geen probleem.
@Marjan: Dat probleem hebben ze hier opgelost door geen smalle bierglaasjes meer te gebruiken. Een normaal glas bier is een halve liter. Als je minder wilt , dan bestel je een 'kleines Bier', dat is dan altijd nog 0,3 liter.
BeantwoordenVerwijderenAls je een Duitser een fluitje laat zien, dan denkt hij dat je hem in de maling neemt.