15 november 2011

Hoeveelheid antibiotica in kippenvlees "verontrustend"

Vandaag op radio MDR in het nieuws: de minister is verontrust over de uitkomsten van de jongste onderzoeken die aantonen dat zo goed als alle kippen met antibiotika worden gevoederd. Samen met de minister zijn ook alle mensen verontrust en verbaasd die tot nog toe konden doen alsof ze daar niets vanaf wisten.

We mogen blij zijn dat dit een gezondheidsrisiko voor de mensen veroorzaakt; het feit alleen dat we de dieren er mee vergiftigen is natuurlijk geen reden om ermee op te houden.

7 opmerkingen:

  1. Hm, ik dacht, dat biokippen geen antibiotika mogen krijgen, tenzij ze ziek worden of zo.
    Echter eten zo veel mensen kippenvlees dat "Massentierhaltung" best wel niet kan worden afgeschaft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Massentierhaltung is DE reden waarom ik vegetarier ben geworden. De Massentierhaltung kan best worden afgeschaft, als we bereid zijn een paar centen meer te betalen voor vlees van dieren die diergerecht worden behandeld. Of als we (wat niet zeer waarschijnlijk is) ons realiseren dat we helemaal niet zo veel vlees nodig hebben. Hele volksstammen (25% van de Indische bevolking, dat zij ongeveer 300 miljoen mensen) leven vegetarisch en die leven daar heel gezond bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb je link ‘heel gezond’ aangeklikt en vond een interessant artikel, dat uit de taz stammt. Daar heb ik niets tegenin te brengen. Het artikel is echter overgenomen dor een vegetarische club, die er zijn eigen vormgeving aan heeft meegegeven. Daardoor ziet het er meteen sektarisch uit, afstotend zelfs. Zo is het toch geen reclame voor vegetarisme. De lezer moet zich over een weerzin heen zetten om de goede inhoud tot zich te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, we zullen maar zeggen dat de inhoud belangrijker is dan de vorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hm, ja dat klopt, Bob. Ze kan wel worden afgeschaft, echter dan met hogere prijzen. Ik betaal graag meer voor gezonde dingen of zo. Ik eet één keer per week vlees en meestal is het dan kippenvlees (bio, althans staat het er op). Eet jij dan nog vis als vegetarier of telt dat voor jou ook tot vlees?

    Ik heb ergens gelezen, dat er mensen zijn die niets eten wat "een leven" eist. Bijvoorbeeld eten ze geen rode kroten omdat ze dan de hele plant eten en de plant zonder dit ding niet meer kan leven. Appels kunnen ze eten, want de boom kan ook zonder zijn vrucht nog leven. Volgens mij interessant, maar enigszins heel moeilijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben geen echte vegetarier, want ik eet af en toe nog vis.
    Bedoel je niet de zogenaamde fructariers? Die eten alleen fruit, daarbij blijft de plant leven.

    Ik vergelijk mensen wel eens met apen. Die meeste apen eten voornamelijk noten en planten, en af en toe klein wild. De grote sterke gorilla's zijn strikte vegetariers, die eten alleen blaadjes.

    Er wordt beweerd dat mensen in de evolutie een voordeel hadden door het eten van vlees, maar als dat zo was, dan zou dat voor alle roofdieren moeten gelden. Wat schijnbaar wel een voordeel is geweest is het eten van GEKOOKT voedsel; omdat je daarmee in korte tijd meer kalorieen in kunt nemen, en dus minder tijd "verspilt" met eten. In de moderne tijd is dat juist een nadeel geworden, getuige de epidemische ziekten die het te veel eten veroorzaakt (suikerziekte, hart- en vaatziekten, maag- en darmkanker, overgewicht, etc).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. (Ik kan je verhalen vertellen over kippenslachterijen, dan wil je geen kip meer eten)

    BeantwoordenVerwijderen