1 augustus 2011

Met de fiets?

Een waar gebeurd gesprek tijdens de vakantie tussen Hollander in Duitsland (HiD) en Hollander in Duitsland junior (junior).

HiD: Kom je nog, we willen toch naar de bioscoop in Harderwijk?
junior: Ja, ik ben zo meteen klaar. Gaan we met de fiets?
HiD: Met de fiets naar Harderwijk? Nou, ik weet het niet. Dat is zeker een half uur rijden, en de film begint over 3 kwartier.
junior: Kunnen we niet met de fiets gaan?
HiD:  Het is beter als we met de auto gaan, als we terugkomen is het pikkedonker.
junior: Ah toe nou, laten we met de fiets gaan.
HiD: Waarom wil je zo graag met de fiets?
junior: Nou, dan hebben we iets te doen.
HiD: In Erfurt wil je nooit met de fiets. Daar loop je zelfs met je fiets aan de hand door de stad terwijl je eigenlijk kunt fietsen. En ik moet je altijd overhalen om ergens met de fiets naar toe te gaan.
junior: Ja, maar het fietsen is hier (in Nederland) veel leuker. Je hebt hier eigen fietspaden, en de fietsen rijden veel lekkerder.


Dat overtuigde me. Desondanks zijn we uiteindelijk toch met de auto gegaan, omdat het licht op een van de fietsen het niet deed, en we om half twaalf 's nachts terug zouden komen. Overdag hebben we natuurlijk wel veel gefietst.

13 opmerkingen:

  1. Dat zegt inderdaad wel heel veel over het verschil tussen fietsen in Nederland en Duitsland ...

    Ik ben overigens net terug van een korte vakantie in het Wendland. Daar kun je prima fietsen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb slechte herinneringen aan fiets paden en fietsen in Duitsland als je je aan de regels wilt houden.Een fiets is vaak gewoon de stoep waar je op moet rijden samen met de voedgangers en dan bij iedere straat hoek kun je niet echt rechtdoor maar moet je van die kleine slingers maken om de stoep open af te gaan.
    Buiten de bebouwde kom heb je dan het probleem dat de weg op eens verbouden voor fietsers is. Dan moet rechts of links af voor bv. een 1/2 kilometer, dan 2 kilometer paralel met de weg waar je op zat, en dan weer een 1/2 kilometer terug naar de weg. Dat blijft zich dan herhalen bij elke plek waar ze een alternatief kunnen vinden. Een 100 kilometer ritje is dan al gouw opeens 150 kilometer dus al snel ga je gewoon rechtdoor. Dat vinden de auto's dan weer niet zo leuk.

    Maar natuurlijk is het nog wel beter dan vele andere landen waar helemaal niet aan fietsers gedacht is.

    Rob A.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelfs ik heb gisteren weer even gefietst. Dat wil iets zeggen hoor... Heerlijk naar en in Amsterdam. Dat laatste is geen genoegen. Je wordt zowat van je tweewieler gereden door dwaze snelheidmaniakken of je komt een door een bejaarde open gesmeten portier van een auto tegen. Logica in fietspaden is ook al niet te ontdekken. Maar goed, ik heb het toch maar gedaan. Goed voor het lijf en het milieu. En je weet, dat laatste gaat me altijd na aan het hart..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De laatste 2 decennia vind ik het in Duitsland stukken verbeterd, met hele mooie fietspaden langs de Main, Werra, Saale, Enz, enz.

    Het blijft behelpen in oude binnensteden en ook in het voormalige Oost-Duitsland. Voor je het weet beland je op zo'n voetpadje, waar al niet te lopen valt, laat staan te fietsen. Als er Mofa Frei staat, dan ook gewoon de straat op en die stoep rechts laten liggen. Veel automobilisten nemen dat tegenwoordig sportief op, omdat ze inmiddels uit eigen ervaring weten dat zo'n stoeppad niet te doen is.

    En je fiets goed afstellen. Heb je alle maten van die fiets in NL goed opgenomen als afstand stuur-zadel en zadelhoogte. Kan best zijn dat JiD niet goed op zijn thuisrad zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Buurtaal: Het Wendland ken ik niet. Ik heb goede ervaringen met fietsen in Berlijn. In Erfurt vind ik het stukken minder.

    Erfurt heeft wel pas geleden een prijs gekregen omdat er de minste ongelukken met fietsers gebeuren. Dat is een vals signaal dat ze op de goede weg zijn. De fietsers hier zijn gewoon uiterst voorzichtig en terughoudend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Rob & Xiwel: Het allergrootste manco in Erfurt en omgeving is dat er gewoon te weinig fietspaden zijn. De fietspaden die er wel zijn vaak smal of maar een paar honder meter lang. Waar in Nederland langs bijna iedere provinciale weg aan beide kanten een fietspad ligt, is dat hier bijna nooit het geval. Je wordt geacht op de weg te rijden, maar dat grenst aan zelfmoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Xiwel: In Duitsland rijdt iedereen op een mountainbike (dus ook junior; ikzelf niet). Daar zit je veel krommer op, omdat dat eigenlijk een sport-fiets is. Voor het dagelijks gebruik is een fiets waar je rechtop op zit veel comfortabeler. Verder maken minder versnellingen en geen vering de fiets lichter, en geven het idee dat je makkelijker rijdt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Leo: In Amsterdam is het allemaal wat anarchistischer, maar je hebt in ieder geval het voordeel dat de automobilisten "weten" hoe de fietsers rijden en dat ze er rijden. Ze houden misschien niet allemaal evenveel rekening, maar echte ongelukken gebeuren minder snel dan je zou denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Is die Hollander in Duitsland junior wel een echte Hollander of is hij meer een Duitser in Holland (DiH); dat zou veel verklaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De HiD junior is inderdaad meer een DiH. Geboren en getogen in Thüringen, kent hij zijn vader-vaderland alleen maar van vakanties.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. JiD leek me dus een betere benaming. :-)

    Het stomme van die vering is dat ie trapenergie absorbeerd. Dus doe mij maar een veringloze fiets.

    Wat anders is dat DiN's (Duitsers in Nederland) veel meer respect hebben voor fietsers op een fietsstraat dan NiN's. De localo's scheuren er over en gaan vlak achter de fietsers rijden. Duitsers nemen de tijd en houden netjes afstand.

    Bij K en L of kleinere wegen vond ik het best goed gaan in Thüringen. Problemen zijn de B-wegen, die kan je het beste mijden. Maar dat geldt ook voor de Franse N-wegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Omdat in Nederland bijna alle wegen zijn voorzien van fietspaden, is er juist niet meer te fietsen op wegen die geen fietspad hebben. In mijn ervaring zijn er in Duitsland minder fietspaden, moet je vaker op de weg fietsen. En zijn vreemd genoeg auto's daarom vaak voorzichtiger.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Bart en Xiwel: Het klopt dat Duitse automobilisten beter rekening houden met fietsers op de provinciale weg; ze MOETEN wel. Iedere fout zou levensgevaarlijk zijn voor de fietser. En dat is voor de fietser geen prettig gevoel. Zelfs als alle automobilisten in Duitsland perfect op zouden letten, dan heb je als fietser nog altijd een "opgelaten" gevoel omdat al dat verkeer voor jou moet wachten. Ze kunnen je namelijk niet inhalen zolang er tegenliggers zijn.

    En bovendien scheuren al die super goed oplettende automobiisten natuurlijk wel met 100 km/u langs je heen (de officiele snelheid op de kleine wegen, itt de 80 km/u in NL). Een kleine fout is dan al genoeg. Dan is het in op een apart fietspad heel wat veiliger en prettiger.

    Het gevolg is dat er bijna absoluut niemand op de provinciale wegen fietst.

    BeantwoordenVerwijderen