5 augustus 2011

De verloren sokken

Iedereen kent het probleem: na vrijwel iedere wasbeurt houd je een of twee sokken over waarvan het tweede exemplaar op wonderbaarlijke wijze is verdwenen. We willen ons hier niet bezighouden met de oorzaken, daar zijn vele theorieen over. De verklaring lopen uiteen van sokken-etende wasmaschines, afvoer met het water, tot zelfs onbekende dimensies waarin de sokken verdwijnen door geheimzinnige wormholes. Het probleem proberen te voorkomen is onbegonnen werk; als je niet weet hoe het probleem ontstaat, hoe kun je het dan voorkomen? Nee, we willen ons bezig houden met praktische oplossingen.

Een oplossing die ik laatst op internet las is radicaal, maar hij werkt wel: gooi al je sokken weg en koop 15 paar comfortabele dezelfde sokken in dezelfde kleur. De overgebleven enkele sokken kunnen nu met willekeurige andere enkele sokken gecombineerd worden.

Mijn eigen oplossing is alsvolgt: ik heb in de klerenkast een extra mandje. Alle enkele sokken die uit de was komen doe ik daarin. Na meerdere wasbeurten blijkt dat de bijbehorende verloren sokken op miraculeuze wijze weer tevoorschijn komen. Bij het wegleggen in het mandje ontdek ik dat en voila: een gelukkige hereniging komt tot stand.

Hoe ga jij dit probleem te lijf?

18 opmerkingen:

  1. Ik ben getrouwd, daardoor is dit probleem een non-issue. Dat van die ene kleur sokken werkt voor mij niet, want bijpassende sokken bij de kleding, dan kan ik niet met pakweg zwarte aankomen onder jeans, kostuums, of zomerbroeken. Nee hoor, gewoon een goede organisatie en een vrouw die dat allemaal kan....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik laat het uitsorteren over aan het nageslacht dat ik niet heb. Er blijven altijd genoeg dezelfde sokken over om de dag door te komen. In de winter gebeurt het wel dat ik twee verschillende sokken draag, omdat ik dan de kleuren in de sokkenla niet goed kan onderscheiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie er ook geen probleem in sokken in verschillende kleuren te dragen, mits ze van hetzelfde "model" zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Twee verschillende sokken??? Dat kan echt niet. Dat is alleen toegestaan bij kinderen en clowns. Alles andere is een geval voor de mode-politie. Dat is nog erger dan lange kantoorsokken in sandalen!

    Leo, zwarte of blauwe sokken passen overal bij.

    Emigrant, hoezo zie je in de winter minder kleuren? Doe je dan het licht niet aan?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat je tegenwoordig ook ziet: van die hele korte sokken die je dus eigenlijk niet ziet omdat ze niet boven de schoenen/ gympies uitkomen. Daarbij maakt het dan ook niet uit wat voor kleur ze hebben want je ziet ze dus niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Twee verschillende sokken??? Dat kan echt niet. Dat is alleen toegestaan bij kinderen en clowns. - Ik ben een clown, ik ben een clown *zingt*

    Mendian (die altijd kind blijft)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In de winter is het donker en de lamp schijnt niet goed in de kast. Toen ik die kleerkast kocht had ik geen zin om in de daarvoor bestemde gaten de halogeenlampen aan te brengen. Vond ik zo ordi. Nou, dat komt ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik koop dezelfde sokken, in 10-voud, voor elk lid vh gezin. De mijne zijn zwart, die van mijn man zijn donkergrijs etc... Je moet wel radikaal zijn en de vorige lading weggooien anders werkt het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Mendian: O.K., maar je moet dan wel de consequenties van het clown-zijn aanvaarden.

    @Emigrant: Niet zo snel opgeven. Wie weet wat je studenten in het geheim over je roddelen als je weer eens clowns-sokken aanhebt.

    @OZ: Dat jij de radikale oplossing kiest, is niet helemaal onverwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bob, waarom zou je je beperken tot één kleur sokken, terwijl daar helemaal geen noodzaak toe is? Het leven is al grijs en saai genoeg ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Buurtaal: Het begint met twee verschillende sokken, dan komt de verloedering van de mode en daarna de moraal, en voor je het weet sta je aan de afgrond van de westelijke beschaving. En dan staan de Chinesen lachend toe te kijken. Eerst zakt Amerika door het ijs, en dan Europa. Ik heb nog nooit een Chinees met twee verschillende sokken gezien, en daar is een reden voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja, ik zie ons al staan, met een versleten plastic tas van Lidl bij voorheen de afhaalchinees, die dan de stedelijke gaarkeuken is geworden. Dan wordt ook onze broek opgehouden door een touw, ip.v. met een riem.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Of nieuwe moderegels bedenken. Zo van bij een witte broek hoort links een rode en rechts een blauwe sok. In Duitsland en België niet zo handig. Geel blijft een vieze mayonaisekleur. :-)

    Mij maakt het weinig uit of een ander met oneven sokken loopt. En als die ander het van mij mag, dan mag ik het oog. Lang leve de vrijheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Al jaren heb ik precies de methode die jij nu net ontdekt hebt en het werkt redelijk. Ongeveer de 75% van de sokken vindt op den duur zijn maatje terug, de rest blijft single.
    In onze badkamer staat een mand van ca 60 liter voor sokken met partner en een mand van ca 100 liter voor de enkele sokken.
    De mand met enkele sokken uitzoeken is een mooie taakstraf voor stoute pubers.
    Ik koop sokken bij voorkeur bij de Action (goedkoop) en kies dan opvallende sokken met bonte kleuren, streepjes, bloemen etc.. omdat die gemakkelijk bij elkaar te zoeken zijn.

    Effen zwarte/grijze/blauwe/bruine sokken worden wel gewassen maar niet uitgezocht. Dat weiger ik. Ik vind het saai en deprimerend en in ons huishouden leven minstens 10 verschillende types zwarte (blauwe etc.. ) sokken.

    Eens per jaar ongeveer worden de langdurig enkele sokken weggegooid.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Marjan: Met de toename van de gezinsgrootte neemt dit probleem kwadratisch toe, daar had ik nog niet eens bij stilgestaan.

    Honderd liter enkele sokken. Auw.

    75% komt weer bij elkaar. Waar zijn die andere 25%?? Ik weet dat ik gezegd heb dat ik de oorzaak niet wil onderzoeken, maar het blijft intrigerend.

    In mijn mandje liggen op dit moment maar 2 enkele sokken.

    Je zou heel goed een boekje kunnen schrijven met de titel "Efficient huishouden voor grote gezinnen. In een half uur per dag." Met een vertaling in het Turks, Marokkaans en Surinaams erbij. Gegarandeerd een hit.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja, misschien moet ik dat maar eens doen, zo'n boekje schrijven. Goed idee.
    Ik heb alleen het idee dat de meeste vrouwen helemaal geen zin hebben in efficiënt huishouden. Het voelt veel veiliger en vertrouwder om de hele dag druk te zijn met futiliteiten dan om zeeën van tijd over te houden.

    De missende 25% in ons huis ligt, denken we, bij F onder het bed maar niemand durft te gaan kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een mogelijke oorzaak van het fenomeen is dat er af en toe sokken per ongeluk in de witte zestig-graden-was terecht komen. Meegelift in een laken bij voorbeeld. Daarna zien ze er heel anders uit dat hun broertjes: kleiner, vervilter, valer misschien. Dat geeft de indruk dat er veel enkele sokken zijn, maar het ligt alleen aan de tragische niet-herkenning van de toch zeer nauwe verwanten.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Meeliftende sokken, aha nog een verklaring.

    BeantwoordenVerwijderen