Dieter Althaus is sinds een paar jaar minister-president van de bondsstaat Thüringen (waar ik woon), een belangrijke politicus, een van de vertrouwelingen van Angela Merkel. Hij is van de CDU, waar hij politiek gezien staat weet ik niet precies, ik volg de plaatselijke politiek niet zo bijzonder.
Dieter Althaus kreeg op nieuwjaarsdag een ongeluk bij het skien in Oostenrijk, een zwaar ongeluk. Hij botste frontaal in volle vaart op een skister, een 41-jarige vrouw, oorspronkelijk uit Oost-Europa, maar woonachtig in de USA. Kort na het ongeluk stierf de vrouw in de ziekenauto op weg naar het ziekenhuis. Dieter Althaus kreeg een 'Schädel-Hirn-Trauma', de Nederlandse vertaling weet ik even niet. Direkt na het ongeluk was hij nog vol bij bewustzijn en er leek niet zoveel aan de hand te zijn, maar korte tijd later verloor hij het bewustzijn, en vanwege de complicaties hebben de artsen hem meerdere dagen in een kunstmatig coma gehouden.
Alles aan dit ongeluk is vreemd, of beter gezegd onwaarschijnlijk. Alle omstandigheden spreken tegen het gebeuren van het ongeluk.
Ten eerste de personen:
Dieter Althaus is een 50-jarige belangrijke politicus. Iemand met veel verantwoorddingsgevoel, zeker geen rowdy. Hij kende het vakantie-oord en de skipistes goed, hij komt daar al 16 jaar. Hij kan goed skien en is in vorm.
De vrouw was 41 jaar en moeder van 4 kinderen (!). Ook iemand die niet meer in haar wilde jaren is en van wie je een groot verantwoordingsgevoel kunt verwachten.
Ten tweede het weer:
Op de dag van het ongeluk was het helder, goed weer.
Ten derde de drukte:
De skipiste was leeg (er zijn geen ooggetuigen).
Een getuigeverklaring van Dieter Althaus zelf is nog niet geplubiceerd, volgens alles wat nu bekend is geworden, is de toedracht van het ongeluk zo:
Dieter Althaus kwam vanaf een rode (middelzware) piste, met een snelheid van ongeveer 40 km/uur. 40 km/uur op skis is behoorlijk snel, maar voor een geoefende skier niet extreem. De vrouw kwam vanaf een blauwe piste en ging iets langzamer. Deze twee pistes komen bij elkaar in een soort V-vorm en gaan dan als een piste verder. Het ongeluk gebeurde op de blauwe piste, dat wil zeggen dat Dieter Althaus in plaats van de normale weg naar beneden, met een bocht een stuk (ongeveer 10 meter) de blauwe pist OMHOOG is geskied, waar het ongeval dan plaatsvond. Dieter Althaus had een lijfwacht die achter hem aan skiede, maar die 'will nichts gesehen haben', hij was een stuk achter gebleven en bevond zich achter een heuvel (...)
Waarschijnlijk zijn ze met de hoofden tegen elkaar geknald. Dieter Althaus droeg een helm, de vrouw niet, en dat is dan ook de reden dat hij het overleefde en zij niet.
Ongelogen: de verkoop van skihelmen is zo gestegen nadat dit ongeluk in de publiciteit kwam, dat de fabrikanten de vraag niet aankunnen. Ik was vorige week in de sportzaak Karstadt Sport om mijn Snowboard te laten bijwerken, en de mensen stonden in de rij om een nieuwe lading helmen te proberen.
Dieter Althaus moet waarschijnlijk in Oostenrijk voor de rechter verschijnen om verantwoording af te leggen. Hij had bij het betreden van de blauwe piste volgens deskundigen bijzonder voorzichtig moeten zijn. Mij is altijd geleerd dat als je een piste 'oversteekt', je het verkeer dat van boven komt voor moet laten gaan. De schuldvraag moet opgehelderd worden.
Waarom skiede hij een stuk beropwaarts?
Waarom heeft hij de vrouw niet gezien?
Waarom heeft de vrouw hem niet gezien?
Als ze elkaar wel gezien hebben, waarom is dan geen van beiden uitgeweken of afgeremd?
Overigens heef hij een schdelbasisfractuur, Bob. Hoef je dat woord niet meer op te zoeken. Maar ik zat met e\bepaalde spanning te wachten waarom jij het vreemd vond. Je kunt nou wel vragen stellen, maar een ongeluk heet niet voor niets zo en een aanslag is het niet of die vrouw moet een zelfmoordactie hebben uitgevoerd.
BeantwoordenVerwijderenIK vind het wel veelzeggend dat hij dus ondanks het gebruik van een beschermende helm een schedelbasistrauma heeft opgelopen. Dat moet nogal een aanrijding geweest zijn dan. Het zal wel puzzelen blijven hoe het e.e.a. heeft plaatsgevonden, maar als hij schuldig blijkt zou hij wel eens een bijzondere pijp kunnen roken, want in de VS zijn er voldoende advokaten te vinden voor een schadevergoedingsproces. Vier kinderen zitten zonder moeder nu, dat telt zwaar!
BeantwoordenVerwijderen@Vedat: Het kan natuurlijk zijn dat ze gewoon allebei even niet opgelet hebben, maar hoe groot is die kans?
BeantwoordenVerwijderenEen zelfmoord-aanslag is ook een verklaring, daar had ik nog niet aan gedacht. A propos zwarte humor!
@Leo: Inderdaad; er wordt ook druk gespeculeerd wat dit voor invloed heeft op zijn politieke carriere. De rechtszaken (de officiele in Oostenrijk, en de civiele uit de USA die al aangekondigd is) zullen wel even duren, neem ik aan.
De lijfwacht heeft van beroepswege niets gezien; hij kan natuurlijk zijn werkgever niet zo zwaar belasten. Mijn collega meende zelfs dat de omstanders direkt omgekocht zijn, omdat het uiterst onwaarschijnlijk is dat er niemand op de piste was op nieuwjaarsdag.
Wel een bizar verhaal en ik ben het met je eens dat het aan alle kanten ongeloofwaardig lijkt.
BeantwoordenVerwijderenToch kan ik er niet 1-2-3 een complot in zien. Misschien een crime passionel....?
Als hoofden met meer dan 10km/h botsen kan dat al dodelijk zijn.
BeantwoordenVerwijderenMij komt het nog niet zo vreemd over. Mogelijk gewoon onoplettendheid en misschien dat die PM eerder van zijn baan is afgeweken.
De kans is groot dat hij schuldig is en daar onderuit probeert te komen met een zielig verhaal. Is het gecontroleerd dat hij in coma ligt of is zoiets verzonnen om de media bij hem weg te houden en hem in te dekken tegen vervolging?
Dat hij in coma heeft gelegen, dat geloof ik nog wel. Zijn uitspraak tegenover de politie is nu dat hij zich niet meer aan het gebeurde kan herinneren. Dat is onwaarschijnlijk, omdat hij direkt na het ongeluk nog vol bij bewustzijn was.
BeantwoordenVerwijderenNatuurlijk zal hij proberen onder de schuld uit te komen (waarom is dat tegenwoordig eigenlijk zo vanzelfsprekend?), het is tenslotte een politicus.