20 september 2008

Management

Ongeveer 2 weken geleden zei ik tegen mijn chef tijdens een gesprek dat er geen input komt van de leiding (ook niet van hem dus) over hoe we inhoudelijk ons werk (software schrijven) moeten doen op een manier die de kwaliteit verbetert. Zoals het nu is doet iedereen min of meer waar hij zin in heeft. Soms zijn er goede ideeen die door de anderen worden overgenomen, maar er zit geen STRUCTUUR in die opgelegd wordt van boven. Als mijn projektleider al eens iets voorgeeft dan is het iets wat we zelf uitgevonden hebben en dat zijn waarde bewezen heeft.

Gisteren zei diezelfde chef tegen mij dat ik vanaf volgende week mij bezig moet gaan houden met onderzoek naar manieren waarop we de kwaliteit van ons werk kunnen verbeteren... Dat lijkt misschien de normaalste zaak van de wereld maar wij worden vaak zo opgeslokt door de dagelijkse werkzaamheden dat niemand de tijd neemt om even in te houden, een stap terug te doen en zijn werk van een afstand kritisch te bekijken.

Kijk, dat is nou management zoals ik het zelf ook gedaan heb toen ik nog chef was: als iemand met een goed idee komt onder het motto van "Iemand zou eens moeten ...." dan laat zien dat je het een goed idee vind en speel hem even later de bal terug door hem zelf zijn idee te laten uitvoeren. Heb ik overigens zelf afgekeken van een andere afdelingsleider die ik vroeger had.

6 opmerkingen:

  1. Heej
    Hier leer ik dus voor op school!
    Ik doe de opleiding personeel en arbeid en ik krijg theorie over management, organisaties, structuren, strategieen en noem maar op.
    Leuk om te lezen hoe het bij jou in de praktijk zit!
    x Emma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, als ik nog eens een tip heb dan laat ik het je weten.
    Is overigens niet zo makkelijk een goede chef te zijn, maar dat leer je dan nog wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien emmaa jou wat tips geven. Zij leert en tenslotte voor. Ik ben tegenwordig technical manager voor ATS-USA. Ik heb er niet voor geleerd dus ik moet het hebben van mijn natuurlijk talent. Je begrijpt het probleem!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @anoniem (Rob): Zolang als je geen medewerkers hebt om te managen is het nog niet zo problematisch ;-)

    Hoe gaat het eigenlijk met ATS aan de overkant van de plas?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik manage 4 mensen en ik ben de baas als mijn baas met vakantie is.
    Het gaat goed hier. Te goed, heb je zin om voor ons te komen werken?
    JE kunt ook gaan werken voor ATS in the Czech Republic and je blijft wonen waar je nu woont.
    Ik kan je ook beloven dat je niets met Thomas te maken hoeft te hebben. Ik heb wat invloed tegenwordig.

    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hmm.. Ik denk erover na.

    Eigenlijk is mijn voorwaarde dat ma-vrij kantooruren kan werken in de buurt van Erfurt. Dat zie ik bij ATS nog niet gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen