18 augustus 2008

Kamperen

Het is in deze blog al eerder opgemerkt en bevestigd door een reaguurder: ik word ouder. Dat betekent onder andere dat ik de romantiek van het kamperen niet meer zo onbezwaard genieten kan als vroeger. Wat mij het meeste irriteert zijn twee dingen:
- Ik word 's morgens vroeger wakker in de tent, en moet eigenlijk naar de wc. Ik ga echter niet want dan moet ik: eerst iets aantrekken want je wilt toch niet in je onderbroek over de camping hobbelen; met mijn stijfe lichaam mezelf krom buigen in de tent om op te staan en de dubbele ritsssluitingen te openen; dit alles zo stil mogelijk zodat ik mijn tentgenoot niet wek; over het modderpad tussen de plassen door laveren naar het huisje met de sanitaire inrichtingen; niet de elektronische pas vergeten om de deur van het huisje te kunnen openen, anders moet ik weer terug naar de tent. Ik blijf dus liever liggen en val weer in een nu onrustige slaap totdat de nood zo hoog is dat ik de gang naar het toilet niet meer uit kan stellen. Om deze gang efficient te gebruiken neem ik meteen mijn douche-spullen mee en ga onder de douche, zodat ik maar een keer hoef te lopen. Daar doet zich het volgende probleem voor: ofwel is de bodem zo smerig dat je niet met goed fatsoen met blote voeten over de tegels kunt lopen, ofwel is net de schoonmaakploeg van 2 dames bezig de boel te poetsen.
- Je kunt nergens op de hele camping comfortabel zitten. 's Avonds ben ik bij de snackbar op de houten bank met rugleuning gaan zitten om nog even te lezen onder het romantische licht van een lantaarnpaal. Gelukkig waren hier regen-/ zonneschermen zodat ik beschut was tegen de motregen.

Door regelmatige inname van vitamine B-tabletten (Geheimtipp) werd ik tenminste minder door de muggen gestoken als bij andere vakanties. Nu zijn de muggen hier niet zo agressief als aan de Oostzee, een van de meest geliefde vakantiebestemmingen in der Zone. Er zijn daar muggen die steken door een goede Levis-spijkerbroek heen. Vorig jaar was ik op Rügen, een schiereiland aan de Oostzee, en daar had ik niet genoeg tijd om mijn surfpak uit te trekken en kleren aan te trekken; in de tussentijd werd ik door minstens 5 muggen gestoken.

Waarom ga ik dan überhaupt nog kamperen?

Het is leuke voor de kleine. Hij kan lekker overal rondrennen zonder op te moeten passen; er zijn genoeg andere kinderen met wie hij aansluiting kan vinden. En het is natuurlijk de goedkoopste vakantie.
Het enige voordeel voor mij persoonlijk is dat ik iedere avond op tijd naar bed ga. Na 10 uur 's avonds is het donker, en dan valt er niets anders meer te doen.

Aangezien ik vorige week zondag jarig was en ik enigszins gedeprimeerd raakte door de genoemde ontberingen, besloot ik mijzelf een kado te geven. In het romantische Schlosshotel Klink dat we op een van onze fietstochten hadden ontdekt hebben we de laatste 4 dagen van de vakantie doorgebracht. Daar hebben we per dag ongeveer zoveel geld uitgegeven als in de hele week daarvoor op de camping, maar het was de moeite waard. Een pervers uitgebreid ontbijtbuffet en een comfortabele kamer met bankstel, badkamer en televisie; een 'Wellness-Bereich' met daarin een zwembad, 3 sauna's, 2 stoombaden, bij mooi weer een direkte toegang naar de tuin met ligstoelen; een terras; waanzinnig lekkere Kaffee mit Kuchen; 5(!) restaurants die bij het hotel horen in verschillende prijsklasses.

En als passende afsluiting was de laatste vakantiedag de enige goede windsurfdag: een konstante windkracht 5-6 en zonneschijn.

Dus nu kan ik er weer een tijdje tegenaan hoop ik. We zullen zien hoe lang het duurt voordat de grijze arbeidssleur mijn goede humeur naar beneden weet te halen.

Groeten uit Thüringen.

1. OH My God (ha ha) you are too funny! I feel like that every time I get up in the morning regardless.... (Kimberly)

2. Heb je zo een groot huis dan dat je een wandeling moet maken om bij de wc te komen? In dat geval ben ik jaloers.
    Misschien ben je ook toe aan vakantie... Dan raad ik je aan in een hotel te overnachten.

Groeten, Bob.

3. Ja leuk verhaal. Kan me dat soort dingen nog wel vaag herinneren.

Iets anders dat niets met dit verhaal te maken heeft. Ik kan stemmen over hoelang jij gaat doen over de Rennsteiglauf. Het dan echter wel belangrijk om te weten of je de Super arathon, de Marathon of de halve marathon gaat lopen.
    Laat dat even weten dan kan ik stemmen.
    Ik wel alvast vertellen wat het gaat worden:
    Super Marathon: langer dan 2 uur
    Matrathon: langer dan 2 uur
    Halve Marathon: langer dan 2 uur.

Was er nog een andere afstand die ijn stem gedrag kan veranderen? Zoiets als een 5 km loop, dan zeg ik ongeveer 2 uur.

Rob

4. De bedoeling is de halve marathon (heb ik ergens in een vorige post wel eens verteld, ik zal het erbij zetten). Mijn eigen doel is twee uur, vandaar de cateorieen. Op dit moment loop ik 12 km in 6 km/min-tempo, over twee weken doe ik mee aan een 12 km-loop in Erfurt namelijk.

In de vakantie heb ik bij het trainen nogal last gekregen van mijn knieen en van pijn aan mijn hiel (stukje opengescheurd waar het eelt begint, ja vies verhaal), op het moment houd ik een Zwangspause. Als het in de toekomst niet beter gaat stop ik weer met lopen.

5. Nee niet stoppen met lopen.
    Gewoon even laten herstellen en dan een beetje lotion op je voetjes smeren voor het lopen en alles komt goed.