29 augustus 2008

Hoe belangrijk is de mobiele telefoon?

Je kunt lang discussieren en studies lezen over de relevantie van gsm-telefonen (gsm is alweer out-of-date overigens omdat de nieuwere telefoons UMTS hebben) maar het is veel einleuchtender een ware anekdote te horen.

Wij rijden naar het werk in een carpool. Afgelopen vrijdag was ik de chauffeur en een van de meerijders is een jonge collega die stage bij ons gelopen heeft en momenteel aan zijn afstudeeropdracht werkt. Hij droeg een nieuw jack waarvan de jaszakken openhangen in zittende houding zodat hij 's morgens op weg naar het werk al zijn sleutels verloor in mijn auto. Op de terugweg gebeurde hetzelfde met zijn telefoon, aleen merkte hij dit te laat toen hij al uitgestapt was. Hij probeerde mij nog achterna te rijden in zijn auto maar door ongunstige stoplichten verloor hij mij uit het oog.
Het was vrijdagmiddag, een heel weekend stond voor de deur en mijn collega dreigde geen beschikking te hebben over zijn telefoon. Wat nu? Opbellen kon hij mij niet, ten eerste heeft hij alleen deze mobiele telfoon, en ten tweede staat mijn telefoonnummer slechts daarin opgeslagen. Hij wist ongeveer waar ik woonde, dus wat deed hij? Hij kamde de buurt uit en had het al bijna opgegeven totdat hij mijn auto zag staan. In de auto lag inderdaad de telefoon! Ervan uitgaande dat ik mijn auto vlakbij parkeer wat vandaag toevallig klopte (vaak is er geen parkeerplek en parkeer ik een of twee straten verder) zocht hij nu alle naambordjes in de hele straat af totdat hij mijn adres gevonden had. Helaas was ik die avond niet thuis, dus liet hij een briefje in de brievenbus achter dat ik de volgende dag vond. Plichtsbewust - de aardige collega die ik ben - heb ik hem toen zijn telefoon gebracht.

Worden mobiele telefoons eigenlijk nog steeds GSM's genoems in Nederland?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten