2 januari 2010

Mijn goede voornemen voor 2010

Ik doe niet zo vaak aan goede voornemens, omdat ik me er echt aan probeer te houden als ik me iets voorneem. Mijn voornemen voor 2010 (en daarna):

Ik neem het leven niet meer zo persoonlijk.

Als iemand me op straat snijdt met de auto?
- Dan ligt het niet aan mij, maar hij heeft waarschijnlijk net ruzie gehad met zijn vrouw of zijn kinderen.

Als mijn collega moeilijk doet en zeurt dat ik iets niet goed heb gedaan?
 - Dan ligt het eraan dat hij gefrustreerd is dat hij al 25 jaar hetzelfde prutserige werk moet doen, terwijl hij toch een universiteitsdiploma heeft. En een alcoholprobleem heeft.

Als mijn vriendin de hele dag een slecht humeur heeft en alleen maar kritiek op me uit?
 - Dan voelt ze zich niet lekker of ze heeft problemen op het werk.

Als ik een gepeperde verwarmingsrekening krijg?
 - Dan zijn er nog duizenden andere mensen bij wie dat ook gebeurt.


Zoals u ziet, mensen, wordt Bob op de leeftijd van 45 jaar misschien toch nog volwassen.

9 opmerkingen:

  1. Ik zou jouw goede voornemen bijna willen uittesten;-)


    hello again!!!


    assyma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wijsheid komt met levenservaring meegelift en die hangt vaak samen met de leeftijd. Moet je nagaan hoe wijs iemandals ik moet zijn nu.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt als een voornemen waar je iets aan hebt, als het lukt tenminste.

    Pas wel op met je vriendin want ook al is ze sjagrijnig, dan kan ze nog steeds gelijk hebben in haar kritiek, of in elk geval denken dat het aan jou ligt. Ik word woest als ik aan het mopperen ben op mijn man en ik krijg een minzame glimlach terug en een arm om me heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb je 'voornemens' samengevat in het woord bioritme. Als iemand zeikerig of dom tegen mij doet, dan is waarschijnlijk zijn of haar bioritme laag. Die persoon kan dan rekenen op mijn medelijden, zo'n pretje is dat niet. En als ik zelf stomme dingen doe dan heb ik toevallig zelf een laag bioritme. Dat los ik op door op dat moment zo min mogelijk te doen. Dan doe ik ook zo min mogelijk fout, en hebben anderen zo min mogelijk last van me. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Assyma: Try me. Ik ben voorbereid.

    @Leo: Wijsheid komt met de jaren, maar dat is geen garantie.

    @Marjan: Dat is de hoge kunst van het aannemen van kritiek. Ik weet niet of ik al zover ben. Maar je hebt natuurlijk gelijk in zoverre dat niet automatisch alle kritiek ongegrond is en alleen maar voortkomt uit iemands eigen onvrede. De kunst is dus te herkennen welke kritiek terecht is, en welke uit iemands eigen frustratie ontspruit. Maar zoveel subtiliteit is niet geschikt voor een korte kernachtige blog.

    @Xiwel: Het voordeel van het begrip bioritme is dat je de verantwoordelijkheid buiten jezelg legt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Bob
    die schifting waar marjan het over had, is heel eenvoudig te maken als je over een beetje zelfkennis beschikt;-)

    nou had ik gister van theo maassen begrepen dat mannen niet over veel zelfkennis schijnen te beschikken

    ehhh...ik moet niet ongesteld worden, ik ben nu niet humeurig, want ik heb een heerlijke dijkwandeling achter de rug in een stralend zonnetje;-)

    je hebt nog ongeveer veertig jaar om die zelfkennis te vergaren, daarna is het toch echt te laat

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Bob - Assyma geeft me gelijk, want de wijsheid zit o.a. verpakt in zelfkennis....en die komt na veertig jaar. De vraag is alleen wanneer het ijkpunt is vanaf waar men begint te tellen. Ben je dan 20, 30, 40, 50 of 60???

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zelfkennis, zelfkennis? Dat is weer zo'n vaag begrip.

    Betekent dat dat je weet hoe je reageert op bepaalde dingen? Dat je weet dat je snel boos wordt, of snel verdrietig? Dat je weet waar je goed en slecht in bent en dat je dus ongeveer kunt inschatten wanneer kritiek gerechtvaardigd is?

    Dan ken ik mezelf wel redelijk goed. Wat ik niet goed van mezelf weet is wat voor een indruk ik op andere mensen maak. Maar daar maak ik me minder druk om dan vroeger. Heeft ook niet meer echt met het onderwerp te maken.

    Assyma: vertrouw nooit een man die beweert dat mannen op de een of andere manier ondergeschikt zijn aan vrouwen. Dat zijn van die types die nog steeds denken dat ze met slijmen goed overkomen bij vrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb ook een reactie geplaatst maar ik zie hem niet. Ik heb deze opmerking net ook al een keer proberen te plaatsen maar zonder geluk.
    Ik probeer het bij deze nog eens.

    Rob A.

    BeantwoordenVerwijderen