7 oktober 2011

Ordnung muß sein


Vorige week riep ik mevrouw HiD erbij. Hee, moet je komen kijken wat de buurman aan het doen is! Onze buren zijn opruim- en schoonmaak fanatici. Het huis en de tuin zijn steriel. Het voortuintje is met een meer dan twee meter hoog ondoorzichtig en elektrisch aangedreven hek afgeschermd van de straat. Het achtertuintje bestaat uit ongeveer anderhalve vierkante meter stoeptegel en een paar plantjes, maar ook dit moet penibel schoongehouden worden. Zelfs voetafdrukken van vreemde katten zijn al een reden om de toegang hermetisch af te sluiten (zie ook: Strijd der titanen).


Gefascineerd keken we toe hoe de buurman de anderhalve grasspriet die tussen de voegen van de stoeptegeltjes voor het huis groeit aan het wegBRANDEN was met een speciaal daarvoor geconstrueerde kleine vlammenwerper. "Het moet niet gekker worden", zeiden we tegen elkaar, en "zie je wel wat een sauberkeits-freak dat is".

Lacherig vertelde mevrouw HiD de anekdote aan een bevriend echtpaar. "Du wirst lachen", zei de echtgenoot, en ik vreesde al dat hij ging vertellen hoe hij zijn eigen voortuin regelmatig op deze manier bewerkt. "Als advocaat moet ik vaak als curator optreden bij huizen van mensen die failliet zijn gegaan. Daar krijgen we dan vaak opdracht van het Ordnungsamt (een soort verzameling van afdelingen van het gemeentehuis) om de stoepen voor de huizen vrij te maken van alle groen en grassprieten, op straffe van een dwangsom. Ordnung muß eben sein, das ist Deutschland. "

Maar, vroeg ik in een wanhopige poging om er iets van te begrijpen, leg het me eens uit want ik begrijp het echt niet, waar is dat goed voor? Als een echte Duitser die al lang heeft opgegeven alle facetten van de bureaucratie te willen begrijpen haalde hij zijn schouders op: "waarschijnlijk omdat de mensen er anders over uitglijden".

8 opmerkingen:

  1. Toch maakt het wel enig onderscheid waar je in Duitsland vertoeft. Ik ontdekte toch wel wat verschillen tussen de streken. Ken het Ruhrgebied aardig, maar daar wilde men de hand nog wel eens lichten met die reinheid en mooie tuinen. Ook de auto werd bepaald minder bijgehouden dan ik had verwacht. Maar afgelopen week weer even op trip door het Westen van de BRD ontdekte ik idd dat sommige tuinen wel erg pietepeuterig zijn aangelegd en bijgehouden en dat men het hjuis tip-top verzorgd. Zijn daa ruberhaupt wel katten? Ik kom ze zelden of nooit tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Net weer wat kilometers door Duitsland gefietst en met de jaren er voor kan ik stellen dat het in de Nederlandse steden netter is. Dwz je moet vooral eens rond Duitse stations kijken. Uiterst slechte bestrating, bouwvallen, bomen die tussen de ongebruikte rails door groeien en erg veel zwerfvuil.

    En omdat ik vaak mijn fiets ergens achterom moet plaatsen bij een pension zie ik ook de puinhopen in de besloten achtertuinen en in de schuurtjes. Ik dacht dat het bij mij achter een puinhoop was, maak vaak is dat er heilig bij.

    Erfurt heb ik op dat punt niet echt goed bekeken, ben er alleen een keer doorgefietst en heb er niet geslapen. Vond het er redelijk schoon. Eisenach vond ik veel erger. Ook daar heb ik niet geslapen, maar hun aan- en afvoerroutes voor de fiets gingen door iets wat een kruising is tussen autosloperijen, vuilnisbelten en een oorlogsgebied. In het centrum was het daar wel netjes.

    Maar eigenlijk is het door heel Duitsland zo. Alleen in sommige buitenwijken kan het akelig netjes zijn. Denk dan aan Württemberg waar mensen zelf de straat dagelijks vegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt heel erg vond ik trouwens de stad Krefeld.....daar moet je eens doorheen rijden naar het centrum...je weet niet wat je ziet daar.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Duitsland heeft ook geen geld meer, dat is het.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Leo: In Krefeld heb ik een paar jaar gewoond in een klein appartement, als tweede woning. Ik werkte toen in Willich-Münchheide, dat is daar vlakbij. Krefeld is een leeggelopen stad waar alle bedrijvigheid is verdwenen, de mensen en het geld zijn er vertrokken. Er was dus heel makkelijk en goedkoop aan een woning te komen. Krefeld is armoedig en nogal deprimerend, het is nog niet zo erg als de leegelopen Amerikaanse stadcentra, maar het lijkt erop.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Xiwel: Ik hoor inderdaad van verschillende Duitse kennissen die in Nederland geweest zijn, dat ze het daar zo schoon en opgeruimd vinden. Duitsland is een groot land met veel verschillende buurten, zullen we maar zeggen. Zelf heb ik in Amsterdam gewoond waar het niet zo netjes is, maar dat is niet representatief voor de rest van het land.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier in Hannover vind ik dat de meeste huizen en bijbehorende tuinen niet echt een verzorgde indruk maken. Maar dat is wel midden in een (grote) stad.

    @Leo: Ik zie in Duitsland ook beduidend minder katten dan in Nederland: http://www.buurtaal.de/blog/katzenland-niederlande

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Das is inderdaad typisch Duits. Mijn vader heeft ook zo'n ding om onkruid tussen de tegels op het terrasje te "verwijderen" (dus wegbranden...). Op mijn terrasje in Nederland mag alles groeien wat er wil, ook tussen de tegels. Ik persoonlijk vind dat veel gezelliger en ik glijd er ook niet op uit. Ook de struiken rond het terras groeien zoals ze willen. Zolang mijn tafeltje nog op het terrasje past is alles in orde :-D
    Ik kan ook zeggen, dat ik het in Nederland heel schoon en opgeruimd vind. Ook mijn moeder kan dat bevestigen. Zij vond het heel opvallend.

    BeantwoordenVerwijderen