18 januari 2011

Nieuwe televisie

Ik heb een nieuwe televisie. De oude was kapot gegaan, die was van mevrouw HiD, en die had hem weer geerfd van een vage oom. De Grundig van onbestemde leeftijd was nog van het model beeldbuis, en in zijn tijd was het een goed apparaat. Helaas voor mevrouw HiD, en gelukkig voor mij, gaf de Grundig op een mooie dag tijdens het kijken opeens een flits, begon een beetje te roken en te stinken, en gaf de geest. En hoewel ik niet thuis was, verdenkt mevrouw HiD mij nog steeds van sabotage. Het is geen sabotage, het is gewoon een gelukkig toeval.

Ik wilde namelijk een televisie waar je fatsoenlijk filmen van DVD en HD-uitzendingen op kunt bekijken. Bovendien moet hij ook (HD-)filmen tonen die ik volkomen legaal op de computer gedownload heb, bijvoorbeeld via de iStore.

Bijna had mijn zwager nog een streep door de rekening getrokken. Een dag nadat de oude TV kapot was gegaan, bracht hij ons ongevraagd een andere oude televisie uit de kelder (hij woont in het zelfde trappenhuis). "Die doet het waarschijnlijk nog, je mag hem zo hebben". Mevrouw HiD blij, ik was verbijsterd. "Wat is DAT?? Ik wil geen ouwe TV, doe dat ding weg!". Na enig heen en weer zette ik dat DING in de slaapkamer onder een deken.

Mevrouw HiD gaf mij tenslotte toch toestemming om een nieuwe TV te kopen. Het huiselijk geluk stond op het spel, daarvan was zij zich goed bewust. Ik naar de winkel. Ik wist ongeveer wat hij moest kunnen:
- Full HD, ook van computerfiles
- Plat, niet al te groot
- het liefste plasma
- 200 Hz
Vooral het kunnen spelen van alle formaten computerfiles in HD is een eis waaraan de meeste normale televisies niet voldoen. Toen ik mijn voorkeuren aan de verkoper had voorgedragen, voerde hij mij naar een model dat als voordeligste aan deze eis voldoet,laten we maar zeggen in de midden-prijsklasse.

Het was liefde op het eerste gezicht.

Een mooi slank modern apparaat, zwart glanzend op een verchroomde voet. Slechts 2-3 cm dik. Precies de juiste grootte: 40 inch beelddiagonaal oftewel 101 cm. Een Samsung UE40C7700.

Hij kan alles, zelfs 3D (drie-dimensionaal). Dat hoefde ik eigenlijk helemaal niet, maar het zit er nu eenmaal bij. Het aardige van een 3D-televisie is, dat het al een behoorlijk goed normaal HD-beeld überhaupt moet hebben om 3D te kunnen weergeven.

// technische mode aan //

Het weergavesysteem is LED (dit in tegenstelling tot LCD - dat hebben de meeste - of Plasma). LED is op het moment het nieuwste systeem. Het heeft een zeer hoge lichtsterkte zodat je bijvoorbeeld ook bij daglicht goed kunt kijken. Het is echter zo dat de standaard-instelling van het beeld veel te helder en overdreven kleurrijk was voor bij ons in de woning, zodat ik dat moest aanpassen.


De televisie heeft een ingebouwde "streamer". Dat is software waarmee je files van andere lokaties af kunt spelen, bijvoorbeeld vanaf mijn pc. Om de verbinding met mijn pc te maken moest ik een WLAN-adapter erbij kopen. Die steek je in een van de USB-aansluitingen van de TV, en dan wordt via mijn WLAN-router van de Telekom de verbinding gemaakt. Om het in te stellen moet je het password van de router weten, de rest is eenvoudig. Wat je niet in de gebruiksaanwijzing vindt: De streamer software van de televisie baseert op Windows Media Player. Daarom moet je op de pc met Windows Media Player de directories vrijgeven waar jouw files zich bevinden.

Op de USB-aansluiting van de TV (hij heeft er twee) kun je een stick of een externe harddisc aansluiten. Daarmee kun je programma's en files afspelen, maar ook opnemen. Als je een externe harddisc koopt, dan heb je zo dus meteen een harddisc-recorder. Om tv-programma's op een USB-stick op te nemen, formatteert de tv eerst de stick in een ander formaat. De stick is dan niet meer te gebruiken om gewone computerfiles op te slaan, tenzij je hem weer terugformatteert. Als je dus wilt opnemen maar ook gewone files wilt afspelen van USB-stick, dan zul je met twee sticks moeten werken: een in computerformaat en een in Samsung-formaat. (Voor de techneuten: vergeet niet de stick voor de computerfiles in NTFS te formatteren als je files wilt gebruiken die groter zijn dan 2 GB; de meeste HD-films zijn namelijk zo groot).

De televisie heeft internet-aansluiting via dezelfde WLAN-adapter. Alternatief voor het WLAN kun je ook een ethernet kabel aansluiten, maar dan zit je dus met die kabel. De internet-toegang is niet zoals op de pc, je kunt niet willekeurige websites oproepen. In plaats daarvan zijn er apps (applications, kleine softwareprogramma's) geinstalleerd, waarmee je een twintigtal vaste websites kunt bezoeken. De apps zorgen er voor dat de websites goed te bedienen zijn met de afstandsbediening van de televisie; je hebt namelijk geen muis en toetsenbord. (Of je dat ook aan kunt sluiten weet ik niet, daar heb ik nog niet naar gezocht, maar ik denk het niet). Er komen af en toe nieuwe apps bij, en je kunt ze net als op de iPhone zelf verwijderen en installeren. De sites die ik zelf af en toe bezoek zijn putpat (een muziekzender waar je van alles zelf in kunt stellen, veel beter dan MTV), TV-digital (daar heb je een handig programma-overzicht van wat er op dat moment op de tv komt, alle zenders naast elkaar) en soms ook Youtube. Zodra als je teksten moet ingeven wordt het wat lastig, omdat je dit met de afstandbediening moet doen. Dat gaat dan via de cijfertoetsen, op dezelfde manier als sms typen op de mobiel. Helaas staan de letters niet bij de cijfers op de afstandbediening, maar op het televisie-beeld, zodat je de hele tijd heen en weer zit te kijken als je de lettercodes niet uit je hoofd weet.

Bij ons op de kabel worden 30 ouderwets analoge zenders aangeboden, en ongeveer 240 digitale zenders. Van die 240 digitale zijn er maar ongeveer 10 die niet gecodeerd zijn en die ik dus zonder meer kan ontvangen. Bij deze 10 zenders zitten wel drie HD-zenders: Arte-HD, ARD-HD, en ZDF-HD. Maar ook bij een aantal ander digitale zenders heb ik sterk de indruk dat de beeldkwaliteit beter is dan van de analoge zenders. (Bij het afspelen van DVD's trouwens ook). Als je heen en weer schakelt tussen ARD-HD en ARD "gewoon", dan is het verschil in beeldkwaliteit schokkend. Het HD-beeld is zo scherp, dat je er aan moet wennen. Bij de digitale zenders zijn er ook nog een aantal "spring-offs" van ARD en ZDF, waar regelmatig interessante uitzendingen op te zien zijn zoals Eins Plus, ZDF Neo en ZDF Theater.

// technische mode uit //

Nu weten jullie dus hoe ik mijn kerstvakantie heb doorgebracht, en waarom ik niet meer zo heel vaak online ben. Ik heb mijn televisie-verslaving weer wat aangewakkerd!

9 opmerkingen:

  1. Mooi speelgoed, @Bob. Je hebt dus geen Blue-Ray speler en ook geen hard-disk recorder nodig.
    Nog wel een Surround-setje? of is het beter daar even mee te wachten tot mw HID hier aan gewend is?

    Kun je ook zender 1 opnemen en naar zender 2 kijken? En tegelijk opnemen en kijken naar hetzelfde programma?

    Las ik niet ergens dat met je mobiele phone en een apps je TV kan bedienen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij doen het maar met een Sony flatscreen-tv die we in 2007 kochten. Daarbij een surroundsysteem, wat de films altijd in bioscoopgevoel doorgeeft. Nou ja, met wat fantasie dan. Als we bij zoonlief zijn die een megabak heeft van Samsung, met oplichtende rand (schijnt iets handigs te zijn als tegenlicht of zo..) voelen we ons altijd een beetje minderwaardig. Daar staat iets van 1.30m te draaien. Heel veel plezier er mee Bob. films kijken wordt vast weer een genoegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @CoW: Een Blu-Ray speler heb ik nodig als ik perse 3D filmen wil zien. Een functionerende computerfile in 3D heb ik namelijk nog niet gevonden.

    Ik doe het met de speakers van de TV. Ik ben niet zo'n geluidsfreak. Ik kan weliswaar dan de vliegtuigen niet van achteren horen komen, maar daar probeer ik mee te leven.

    Met het opnemen heb ik nog niet zo geexperimenteerd, dan zou ik in de gebruiksaanwijzing moeten kijken. Om serieus op te nemen heb je een harddisc nodig (heb ik niet), op een stick past niet zo veel. Maar eigenlijk heb ik helemaal geen tijd om ook nog programma's te kijken die ik opgenomen heb.

    Momenteel kijken we de zevende serie van Two and a half men en de eerste serie van Mad Men.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Leo: Een oplichtende rand? Lijkt mij eerlijk gezegd storend, maar het zal wel zijn reden hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mis natuurlijk nog het verhaal over het verbruik. Zelf kijk ik HD op m'n laptop. Dat scherm neemt 3,5 watt. Met de rest (processor, boxen en modem) erbij is het totale verbruik 27 watt. Het beeld is haarscherp en prima voor 1 persoon. Ik kan tegelijk ook nog mailen met dat ding. Nou is dat natuurlijk geen oplossing voor 2 personen en een paar katten. Alhoewel ik denk dat het verbruik van 5 tot 10 van mijn laptops onder het verbuik van je TV ligt. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb even moeten zoeken, maar nu gelezen dat het apparaat 150 watt verbruikt. Hij heeft ook een spaarstand, dan verbruikt hij maar 70 watt. Als ik films van de pc afspeel, dan moet die ook aan staan, dus dat verbruik komt er dan nog bij. Dat is een desktop pc, waarbij het beeldscherm dan uitstaat. Wat die verbruikt, weet ik niet.

    Het verbruik was voor mij geen criterium bij de aankoop. Het schijnt wel zo te zijn dat de LED-techniek spaarzamer is dan de anderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Bob - Het schijnt verzachtend voor de ogen te zijn of zo....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Bob: Die getallen op een apparaat moet je met flinke korrels zout nemen. Je kan het beter gewoon meten. Neem aan dat de Duitse electriciteitsleverancier ook kWh-meters per woning ophangen. :-)

    Wij hadden een 63cm beeldbuis die te boek stond voor 120 watt. Hij nam echter 90 watt. Had met de instelling van de intensiteit te maken. Als je dat apparaat op een zonnige plek zette, dan nam de intensiteit toe en kon het verbruik boven de 120 watt komen. Eigenlijk is dat met de nieuwe platte TV's niet echt veranderd. Daarnaast neemt het verbuik door de grootte toe. Veel TV's zijn ruim 80 cm en dan is 150 tot 200 watt heel normaal, ongeacht of het een beeldbuis, led of lcd is.

    Als je een WLAN gebruikt voor TV kijken, dan moet je de 10 watt van dat ding ook meerekenen.

    Zelf kijk ik direct naar streams. Ik neem dus op mijn laptop niets op. Van de HD-streams van de ZDF kan ik er een stuk of 4 tegelijk kijken, dat trekt mijn ADSL wel. Ik krijg eerder problemen met m'n videoprocessor.

    Desktopcomputers namen een watt of 70 + een watt of 40 voor het beeldscherm. Bij die beeldschermen (ook de platte op een voet) neemt het verbuik de laatste jaren een beetje af naar een watt of 30. De nieuwere desktopcomputers nemen wel steeds minder omdat er veel meer laptoptechnologie in wordt geplaatst. Zou goed kunnen dat de nieuwere al rond een watt of 30 zitten.

    Omdat TV's en computers veel aan staan heeft het een behoorlijke impact op je electriciteitsrekening. Voor je het weet valt er jaarlijks zo'n 50 euro te besparen. de TV op een donkere plek zetten en de intensteit terugschroeven zorgt voor een lager verbruik, maar ook dat je TV en je ogen langer meegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Xiwel: Onze huiskamer is vrij donker (1 klein raam), en bovendien houdt mevrouw HiD van schemerduister, dat vindt ze gezelliger. Ik heb de lichtsterkte behoorlijk moeten verlagen om geen oververzadigd fel stralend beeld te hebben.

    Die getallen heb ik uit een of andere testbeschrijving op internet.

    Maar zoals ik al eens op een eerder logje van jou opmerkte, houd ik me niet zo intensief bezig met stroomgebruik. Ik vind dat ik al bewust genoeg bezig ben doordat ik in de stad alles op de fiets doe, geen elektrische wasdroger heb, de wasmachine alleen maar vol laat draaien, een koffiezetappraat gebruik dat ook slechts een of twee kopjes zet. De enige echte verspiller die we hebben is de vaatwasmachine (hoewel die ook alleen maar vol draait), maar die komt niet van mij!

    BeantwoordenVerwijderen