14 juni 2008

Voetbal

Ik ben nog nooit zo nadrukkelijk Nederlander geweest toen ik er woonde, maar nu is dat anders. In Duitsland blijf je ewig de Holländer, tenminste hier in de provincie. Erfurt is weliswaar een redelijke stad (200.000 inw.) maar wat betreft de houding tegen vreemdelingen is het niet te vergelijken met bijvoorbeeld Berlijn of Hamburg.

In Nederland keek ik bijvoorbeeld haast nooit voetbal. Nu kijk ik alle wedstrijdem waar het Nederlandse elftal in meespeelt, en bij deze E.M. is dat een dankbare taak. Wat hebben ze gaaf gespeeld! 3-0 tegen de wereldkampioen en 4-1 tegen de Vize-Weltmeister. Het allermooiste is als tegelijkertijd Duitsland slecht speelt: daar kan je de collega's zo mooi mee opnaaien.

Als ze maar niet weer naast hun schoenen gaan lopen, dat kennen we van het Nederlandse elftal: zodra als het goed gaat dan heben ze ab en worden arrogant. Ik wens ze in ieder geval het allerbeste. Het is alleen jammer dat er hier niet nog meer Nederlanders wonen, dan konden we samen de overwinning vieren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten