23 april 2010

Eat your heart out, Leo


Bij ons op het bedrijf is deze week "Hausausstellung". Voor wie het nog niet weet: wij bouwen CNC-freesmachines. De Hausaustellung duurt een kleine week, er worden verschillende machines tentoongesteld en live gedemonstreerd, er komen veel klanten en er wordt altijd een hoop verkocht. Op de een of andere manier heeft ons bedrijf samengewerkt met het Red Bull team in de Formule 1, en als klein gebaar en attraktie wordt de originele Red Bull auto (RB5) van het vorige seizoen bij ons tentoongesteld. Ik stond er naast toen ze hem net neerzetten en er nog geen hekje omheen stond. Ik heb hem van binnen en buiten bestudeerd. Van buiten ziet hij er indrukwekkend uit, veel onderdelen zijn van carbonvezel. Dat ziet er uit als zwart doorschijnend plastic waar een soort matje in geweven zit. Binnen in de coureur-kabine lijkt het meer op een knutselproject. Daar kun je echt zien dat dit geen massa-product is, maar speciaal voor de gelegenheid in elkaar wordt gezet. De bekleding van de stoel bestaat uit heel veel plakband tape naast elkaar geplakt. Aan de zijkant zit een doosje met schakelaars dat zo uit de elektronika-winkel lijkt te komen. Het stuur zit helemaal vol met knopjes, lampjes en een paar draaischakelaars. De hele kabine is zo klein, dat ik het idee had dat ik er zelf niet in zou passen (1,82 m, 77 kg). Je kunt er in ieder geval niet in zitten met je armen naast je lichaam, je armen moeten naar voren gestrekt zijn, anders zitten de schouders in de weg. (Ik ben er niet ingestapt, dat was uit den boze!) De hele auto weegt iets meer dan 600 kg (een beetje personenauto weegt tegenwoordig 1400 kg), en is ook van buiten vrij klein. De motor heeft een inhoud van slechts 2,4 liter, aan het aantal pk's kan ik me niet meer precies herinneren, 600 of 700, vreemd genoeg vind ik ook nergens op internet een opgave daarvan. Met deze auto werd Sebastian Vettel in het seizoen 2009 tweede, achter Button.
Hier zijn een paar foto's van miserabele kwaliteit, omdat ze met mijn mobieltje zijn gemaakt dat maar ongeveer 12 pixels heeft. Als je mooie fotos wil zien kun je ook hier kijken.











7 opmerkingen:

  1. Formule 1 is voor mij een beetje gepasseerd staton sinds er geen Nederlandse deelnemers meer zijn en die racewagens een soort van karts met carbonfibre body zijn geworden. Ik was altijd erg enthousiast, maar dat is over gegaan. Nog lang de DTM gevolgd toen daar merken als Open en Alfa nog meededen, maar ook dat is nu een onderonsje geworden tussen Mercedes en Audi, dus minder spannend. Sorry, mooie techniek, maar niet helemaal mijn ding...(meer)...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat ik de grootste F1-barbaar ter wereld ben. Ooit fietste ik langs de Rivièra en kwam het zo uit dat ik in Monaco wilde overnachten. Ik keek wat rond en vond in een achterafstraatje een zeer net hotel en die hadden nog net 1 1-persoonskamer voor me. De prijs was redelijk normaal. Later die avond viel me op dat dit de laatste trainingsdag voor DE wedstrijd was. Ik ben dan ook wat tussen het uitgestalde spul doorgelopen, en de volgende dag weer gewoon doorgefietst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bob, Formula 1™ is een soort rijdend wetboek van regelrecht: Technical Regulations.
    Veel plezier dit weekend ;)

    5.1.2 Engine capacity must not exceed 2400 cc.
    5.1.3 Crankshaft rotational speed must not exceed 18,000rpm.
    5.1.4 Supercharging is forbidden.
    5.1.5 All engines must have 8 cylinders arranged in a 90º “V” configuration and the normal section of each cylinder must be circular......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelf ben ik eigenlijk helemaal geen fan, maar als je toevallig de gelegenheid hebt om die top-techniek van dichtbij te bekijken, dat is toch wel verdomd interessant.

    Een keer in mijn leven ben ik naar een race-wedstrijd geweest, de TT in Assen, meer dan 20 jaar geleden. Als ik tegenwoordig ergens verbrand rubber ruik, dan herinner ik me er weer precies aan. Het lawaai was oorverdovend, vooral van de motoren met zijspan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Soms blijf ik al bij de eerste zin hangen, Bob, je kent me. 'Eat your heart out, Leo'
    Ik voelde mij een beetje ongemakkelijk bij "eating & heart"

    Het heeft een serieuze origine, las ik: Intended to make one feel bitterness or pain as they long for something out of reach.
    Example:
    Eat your heart out Bob, I'm seeing RB5 now. You had your chance.

    Origin:
    Heart is also defined as the central, core, or inner most part of an object (or person). To eat the heart out is to remove the core or most important part, a part that will surely be missed.
    Heart staat dan ook voor de liefde voor iets of iemand, denk ik.

    Alternatively,
    Adapted from the 16th century "eat one's own heart", meaning to suffer from silent grief or vexation.
    "The children are eating their hearts out over their lost dog."

    Er is ook de grappende uitleg uit Urban:
    A declaration, often exaggerated, joking and boastful, of being better than another person, the aforementioned often being a celebrity or historical figure.
    "Mozart, eat your heart out!" said the organ player after a successful concert.
    Gelukkig is Leo ook een 'celebrity'.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Bob - IK heb dat o.a. bij speedwaymotoren. Vroege, in mijn jeugd, werden daarmee grote wedstrijden gehouden in het Olympisch Stadion. Om de Gouden Helm. Deelnemers uit alle landen, ook uit het toenmalige Oostblok, zeer spectaculair en zowel geluid als geur zijn heerlijke herinneringen. Paar jaar geleden was er nog een demonstratierit op een terrein in Hardeveld (Gld) en dat heb ik nog even op de video gezet. Af en toe even kijken en luisteren naar dat geweld. Speedwaymotoren reden op een soort alohol, hadden een 500cc motor en geen vering of remmen. Men slipte door de bochten van een sintelbaan bij snelheden die ongekend hoog lagen. Op de tribune zaten indertijd 30.000 mensen. Kom daar nu nog maar eens om...

    BeantwoordenVerwijderen