29 juli 2012

To Facebook or not to Facebook

Not dus, voor mij. Ik doe al genoeg aan egotripperij hier op mijn blog.

Ik heb het wel een tijdje geprobeerd hoor. Maar ik heb me weer afgemeld. Ik zag er geen TOEGEVOEGDE WAARDE in. Ik kreeg "vriendschapsaanvragen" van kollega's die ik nauwelijks ken, en van louche bedrijven die zo waarschijnlijk reclame willen maken. (Dat afmelden is helemaal niet zo eenvoudig. Bij Facebook zelf vind je er moeilijk informatie over. En als je het gedaan hebt, dan mag je daarna nergens meer op een facebook-link klikken of iets "liken", want dan is je account automatisch weer aktief.)

En ik kreeg "status-informatie" en "leuke foto's" van mensen die zichzelf schijnbaar moeten "verwirklichen" via dit medium (nee Rob, ik bedoel niet jou.)

"Ja, maar je kan er zo makkelijk mee communiceren." Dafuq? Wanneer is e-mail moeilijk geworden?

"Ja, maar je kan er je oude schoolvrienden mee vinden." Die heb ik bij schoolbank.nl gevonden of zoiets.

"Ja maar je kunt dan alles delen wat je leuk vind." WAAROM???  Als een "vriend" van mij iets leuk vindt, wil dat nog niet zeggen dat ik het ook leuk vind. Dan moet het een vriend zijn die dezelfde smaak heeft op dat bepaalde gebied als ik, en wiens oordeel ik kan vertrouwen. Dat zijn over het algemeen mensen die ik in real-life ken.

Dat scholieren en studenten met behulp van Facebook goed feesten kunnen organiseren, dat geloof ik graag. Maar dat stadium ben ik al voorbij; hoe meer mensen, des te beter het feestje, dat geldt voor mij niet meer.

Weet je wat wel een goede uitvinding is op internet, behalve wikipedia en e-bay? Ik had er tot dit weekend nog nooit van gehoord: couchsurfing. Daar kun je je aanmelden als je bereid bent reizigers of vakantiegangers gratis bij jou op de bank te laten overnachten (of in de logeerkamer). In ruil daarvoor kun je overal ter wereld zelf bij andere mensen gratis overnachten. Kijk, dat is een goed idee voor de smalle beurs!

28 opmerkingen:

  1. Facebook heb ik anderhalf jaar terug om dezelfde reden beeindigd. Ik vind het een Canadese versie van Hyves en dus net zo infantiel. Alles wat ik met de wereld wil delen zet ik op het internet. Daar hoeft een ander voor mij geen wachtwoord voor te gebruiken en/of lid te worden van zo'n sekte als facebook. Als ik het maar met een paar mensen wil delen, dan gaat het idd gewoon per mail. Weet ik meteen dat ze het gehad hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Om eerlijk te zijn moet ik toegeven dat ik facebook helemaal niet makkelijk vond; ik vind het eerder onoverzichtelijk en rommelig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Bob: Met infantiel bedoel ik waar het toe verworden is. Want je hebt gelijk het is niet een simpel systeem, zeker niet als je er wat meer mee wilt. Maar daar zit juist de kneep 95% weet niet wat het er mee wil en komen niet verder dan wat opmerkingen en een foto van de kat. En natuurlijk veel vriendjesverzamelen, want daar zet Facebook toe aan. Die mensen zijn er grotendeels bij gegaan om de reden waarom jij en ik het waarschijnlijk ook gedaan hebben.

      Dwz bij een gewone site (of weblog) is alles openbaar en kan iederen lezen wat je schrijft. Vrijwel niemand zet dat achter een gesloten deur. Is wat mij betreft ook tegen de beginregel van het internet. Maar bij facebook staat alles achter een deur, die je zo geopend hebt als je je maar even aanmeld. Dus meldt iedereen zich maar even aan en merken dan dat ze er niet zoveel mee hebben.

      Jij weet er met moeite aan te ontsnappen, dat is niet voor iedereen weggelegd. Jahova's of andere sektes zullen er jalours op zijn. :-)

      Verwijderen
    2. Dat is inderdaad erg vervelend: Ik kan van niemand wat lezen van zijn facebook-account als ik zelf geen lid ben.

      Verwijderen
  3. Off topic: dank voor de tip.
    Zonnge zomergroet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vanaf het begin van de Social Media zit ik er op. Gebruik het actief en heb er ook vele plezier van. Gelinkt ook, dus logs, FB, Linkedin en Twitter hangen aan elkaar. Levert me de nodige leuke contacten op. Ook zakelijk. Maar het is wellicht ook hoe je er mee om gaat of wilt gaan. Mijn account is beperkt tot 'vrienden', dus niet voor iedereen openbaar. Hyves vond ik niks, was mijn eerste poging om tot iets van een netwerk te komen. Na een half jaar maar 9 contacten. Schoot niet op. FB rules voor mij dus....Overigens gebruik jij toch ook YouTube?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor iemand met een eigen bedrijf of iemand die in een politieke partij zit zie ik het nut er wel van in. We waren van het weekend op bezoek bij een familielid die aktief is in de SDP en Facebook dankbaar gebruikt om contact te houden met de jeugd. Maar dat zijn toch min of meer niet de "gewone mensen".

      Ik vrees dan ook met groten vreze dat de FB-hype al over zijn hoogtepunt heen is. Hat zal zeker blijven bestaan, maar ik geloof niet dat het iets is dat iedereen blijft gebruiken, ik denk dat het zich gaat beperken tot bepaalde doelgroepen.

      Verwijderen
    2. (ik bedoel natuurlijk de SPD)

      Verwijderen
  5. Veel bloggers zie ik naar Facebook verdwijnen. Toch vind ik het kletsen op Facebook niet te vergelijken met het bloggen. Daar lees ik toch meer interessante verhalen. Maar wel weer met minder dialoog.
    Zonnige zomergroet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Facebook is onmisbaar om foto's en hot local news te delen met al mijn vriendjes en vriendinnetjes (bijna allemaal onder de 16) hier in de buurt. Anders zou ik niet weten wie er naar de foire in Libramont gaan en hun foto's van onze gezamenlijke ruiteractiviteiten niet kunnen zien. Dus het moet blijven, ook al is het nog zo'n moeilijk te volgen, onoverzichtelijk en privacy aan zijn laars lappend programma. Heel wat anders dan webloggen (al was het maar dat ik dat in het Nederlands doe) waar je nog eens een stukje tekst kwijt kunt van meer dan twee regels. Het is best naast elkaar te doen, gewoon twee verschillende media.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is zeker een ander medium, en iedereen mag van mij zoveel FB'en als hij wil.
      Ik neem aan dat je foto's en nieuws deelt die betrekking hebben op de manege, jullie hebben toch een manege?

      Verwijderen
    2. Bewaar me, wij zijn twee particulieren met in totaal drie paarden. We doen wel veel mee aan activiteiten van de manege in het dorp (vandaar al die meisjes met wie ik friends ben).
      Iedereen mag van mij ook zoveel niet-FB-en als hij wil hoor. Ik ben er ook een tijdje mee gestopt, toen ik weer wilde beginnen bleek FB al mijn gegevens gewoon bewaard te hebben. Privacy, c'est quoi, ça? Dat begrip zegt de jongste generatie overigens totaal niks, ze zetten hun gekste foto's op FB met tags bij al hun vriendjes met naam en toenaam, zonder ooit te denken aan kwalijke consequenties.

      Verwijderen
    3. Hier ligt blijkbaar een taak voor de schoolopleiding:

      "Privacy en data-beveiliging op internet, hoe en waarom? Hoe worden persoonsgegevens gebruikt en misbruikt door bedrijven en overheden?"

      Verwijderen
  7. Geweldig ;-D

    Ik ben het helemaal met je eens, Bob. Echter ben ik nog nooit op FB geweest en heb het gevoel dat ik helemaal niks mis. Dus ga ik gewoon door zonder FB. Dan heb ik ook niet zo'n druk leven zoals al die tieners en pubers om me heen ;-)

    Die vragen hier in jouw tekst vind ik trouwens hartstikke leuk. Bijna elke collega heeft mij gevraagd om naar FB te komen. En iedereen was heel erg verbaasd toen ik zei dat ik niet op FB zit.
    "Je hebt geen FB profiel?!? Hoe kan dat nou tegenwordig?"
    En daarna was je minder belangrijk ;-)

    Hartstikke bedankt voor jouw blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Er zijn ook mensen voor wie de mobiele telefonie nog even iets nieuws is, voor wie een iPad iets is van een pad die geholpen moet worden naar de andere kant van de weg en waarvoor social media hetzelfde begrip is, als aardig zijn voor je bejaarde buurvrouw. FB is een prima middel om snel en soms humoristisch ingesteld aan feitjes te komen. Twitter is mijn bron van echt wereldnieuws, bloggen meer voor het informatieve of meningwerk. You Tube, om bewegende beelden te vinden die weer soms kunnen dienen op die andere media. Kortom, ik vind het allemaal verrijkend...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het meest verrijkend is voor mij toch het contact met de mensen die me nabij zijn, letterlijk en figuurlijk, en die zoek ik niet op facebook, dat heb ik enkel voor een spelletje waar ik ook al niks meer mee doe ;p Ik kreeg uiteraard vriendschapsverzoeken, maar vervolgens hoorde ik niks van die zogenaamde vrienden. Ik vind het oppervlakkig en nietszeggend, net zoals de meeste blogs eigenlijk, als ik eerlijk mag zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er moet ook ruimte zijn voor oppervlakkigheid. Een beetje. Ik wil niet altijd met iedereen diep gaan. Evenwicht, evenwicht!

      Verwijderen
    2. Een beetje ja en er moet ook gelachen worden, allemaal leuk maar bij facebook en aanverwanten krijg ik toch vaak dat zinnetje in mijn hoofd: 'ledigheid is des duivels oorkussen' pp En nee hoor, ik ben geen christen oid pp

      Verwijderen
    3. Ja, tijdverspilling. Het internet nodigt uit tot tijdverspilling. Ik verspil de laatste tijd veel tijd met "leuke" clips kijken.

      Verwijderen
    4. Ja, dat is het, en hoe voel je je dan na afloop van zo'n dag/avond?
      Vaak is het allemaal uit een soort verveling. Nu is vervelen op z'n tijd prima maar moet je dat invullen? Vroeger verveelde ik me en ging op de bank hangen en liet mijn gedachten gaan, dat deed me goed. Uren achter de computer doet me niet goed merk ik.

      Verwijderen
  10. Patricia van Moffeland

    Ook als ik probeer een kleine uitgeverij te runnen, ben ik toch vastbesloten, niet met facebook mee te doen. Het is toch eigenlijk heel simpel: Die tijd die je met "virtuele" contacten verdoet met mensen, die je zeker nooit zalt kennen leren zoals die mensen van facebook (of een zekere Bob vanuit Thüringen, die niet eens een gelaat van zich laat zien en zich achter het plaatje van een aapje verstopt), raak je kwijt aan de tijd die je kunt investeren om echte, voelende, ademende en levende mensen kennen te leren. De virtuele contacten geven jij een illusie van vriendschap, je raakt verslaafd en uiteindelijk gaat de echte vriendenkring uitdrogen.

    Een vieze valkuil dus, en ik zit er al diep in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voelende, ademende, ruikende, plaats innemende, voordringende, luidruchtige echte mensen hebben ook nadelen ;-)

      Verwijderen
    2. PvM

      Zeker, Bob, maar je kunt kiezen. Met de viezeriken hoeft je toch niets mee te doen.

      Verwijderen
  11. Ik Facebook natuurlijk wel maar ik heb wel weinig vrienden op Facebook want ik ben selectief. Als je nog niet met Facebook bent begonnen laat dan maar want Facebook is wel over zijn/haar hoogtepunt heen.
    Ik ben wel van mening dat er een plaats is voor Facebook. Het is inderdaad zoals je als zegt egotripperij. Je hebt iets gedaan waar je trots op bent zoals het halen van je paraglide brevet. Dat is niet belangrijk genoeg al je vrienden een voor een te bellen. Maar je bent er wel trots op. Als je ego nu niet groot genoeg is voor een Blog :) of je hebt daar geen tijd voor dan zet je het op Facebook. Er zijn heel veel gelegenheden waarbij dit het geval is, niet belangrijk genoeg om er meer mee to doen maar je wilt het wel laten weten. Daarom is Facebook een succes (1 van de redenen).
    Ja je krijgt veel verzoeken van mensen die je al jaren niet hebt gezien en die je niks kunt schelen. Die negeer je dus. Ik heb echter ook zelf ontdekt dat er wat mensen zijn van wie ik me wel eens afvraag het het met ze gegaan is is de afgelopen jaren. Ze waren niet belangrijk genoeg om contact mee te houden maar toch dacht ik nog wel eens aan ze. Facebook is idiaal om ze te vinden en het ze te vragen. Dan zeggen ze; 'Nou ik ben ondertussen gescheiden, ben alcoholist en heb prostaat kanker. Hoe gaat ie met jou?'. Dat is toch leuk om weer even weten.
    Natuurlijk is er altijd de elite die te goed is voor zoiets als Facebook maar dat zijn waarschijnlijk vaak dezelfde mensen die niet aan de mobiele telefoon wilde en als ze oud genoeg zijn niet aan de telefoon wilde omdat als het belangrijk genoeg is ze wel een brief schrijven.
    Er is een plaats voor Facebook als iedereen maar begrijp dat het een onbelangrijke plaats is.

    Rob A.

    PS. Ik had even niets beter te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over zijn hoogtepunt heen, in ieder geval wat de waarde van de aandelen betreft ja. Die zijn ondertussen gezakt tot onder de helft. Wat het aantal gebruikers betreft weet ik het niet.

      Tussen de brief en de telefoon en de mobiele telefoon zijn duidelijke verschillen aan te wijzen. Wat je nu precies met Facebook kunt dat bijvoorbeeld met e-mail niet lukt, is niet zo duidelijk. Ik doe een poging:

      Wat kun je met Facebook beter dan met e-mail? Je kunt informatie die niet zo belangrijk is dat je wilt dat de ontvanger het perse leest verbreiden. Je hoeft geen ontvanger-adressen te bedenken. Iets soortgelijks is wel met e-mail mogelijk, door middel van adreslijsten. Maar de ontvanger van een e-mail voelt zich gedwongen hem te lezen. Een Facebook-bericht kan ik veel makkelijker negeren dan een e-mail.

      Dus: met Facebook kun je informatie verbreiden die genegeerd kan worden. Een hele vooruitgang!

      Verwijderen
    2. Correct, dat ongeveer wat ik zeg. Dingen die je niet belangrijk genoeg vindt voor een telefoontje of e-mail of dingen waarvan je denkt dat sommige mensen het interesant vinden en andere misschien niet zonder te weten wie het wel en wie het niet interesant vindt. We gaan het hier niet over eens worden, voor jou is Facebook niet weggelegd en ik wil ook niet zeggen of iemand wel of niet moet Facebooken maar ik denk wel dat dit de reden is waarom Facebook populair is.
      Als ik zeg dat Facebook over zijn hoogtepunt heen is heb ik het niet over de aandelen. Ja die zijn omlaag maar als je het mij vraagt gaan die binnenkort wel weer langzaam omhoog. Facebook is echter wel langzaam aan populariteit aan het verliezen. Zo gaat het met veel van die dingen, denk maar aan Myspace. Er zal wel een plaats blijven voor Facebook maar minder belangrijk.

      Rob A

      Verwijderen
  12. Met Facebook had ik hetzelfde probleem als met twitter (terwijl ik daar maar 10 mensen volgde, kun je nagaan): er komt veels te veel informatie uit, die je nooit allemaal kunt opnemen. Uit de vloed van informatie moet je dan proberen die dingen te kiezen die je interessante vindt. Maar om dat te kiezen moet ik eerst alle andere informatie bekijken, een hopeloze tijdverspilling.

    Er zijn beslist algoritmes te bedenken die de informatie voor je filteren, zodat je niet meer alles hoeft door te kijken. Zoals bij youtube of amazon, waar gefilterde dingen worden aangeboden die je kunnen interesseren. Echter ik heb liever dat de aanbieder van de informatie filtert, en niet ik als ontvanger.

    BeantwoordenVerwijderen