4 juli 2012

Telefoon-junkies?

Ik lees nu in het serieuze tijdschrift Der Spiegel dat de smartphone de wereld verandert. Een redacteur van het blad geeft toe dat hij zodanig verslaafd is aan zijn smartphone dat hij zware ontwenningsverschijnselen kreeg toen hij een keer zijn PIN-code vergat en hij het apparaat niet meer kon inschakelen.

Zelf ben ik nog niet besmet met het virus. Ik heb een ouderwetse Nokia 5140i, en ik vind het al heel wat dat daar een kompas op zit en een thermometer. Ik gebruik hem zelden, misschien 5 keer in de week, maar schijnbaar is dat bij de jongere generatie anders.

Als je eerlijk bent, dan is de smartphone helemaal geen telefoon meer. Het is een hand-computer met internet-aansluiting en onbeperkte mogelijkheden om nieuwe programma's te downloaden, die het apparaat een veelvoud aan functies geven. Bill Gates voorpelde in zijn boek The Road Ahead in 1995 al dat een dergelijk apparaat, hij noemde het de "Palmtop", de wereld zou veroveren. Wat hij niet aan zag komen, is dat het zich uit de mobiele telefoon ontwikkelde.

Al naar gelang de "app" is de smartphone:
- een fototoestel
- een hd-videocamera
- een muziekinstrument
- een spelcomputer
- een encyclopedie
- een vertaalcomputer
- een navigatie-systeem
- een apparaat om muziek af te spelen
- een portemonnee waar je mee kunt betalen
- een instrument om voorstellingen, reizen, huurauto's te boeken
- een instrument om artikelen te kopen
- een prijsvergelijker
- een sms-verstuurder
- een apparaat om groepsgesprekken per text te voeren
- een telefoon
- een nieuwsbron
- een weersvoorspeller
- enz., enz., enz.

In de nieuwste reclamefilmpjes voor de iPhone muteert de telefoon van een apparaat waarmee je met andere mensen kunt communiceren tot een apparaat waarmee je zelf kunt communiceren. Het apparaat heeft een persoonlijkheid gekregen, het is een soort huisdier geworden.

Ik zie de smartphone niet als een grote revolutie, omdat ik de meeste van deze functies al uitvoerde op mijn normale PC. Wat mijn PC niet kan, is hd-videos opnemen en onderweg navigeren, en dat zijn precies de functies die ik interessant vind aan de smartphone. Dat alleen is echter nog geen reden om dan maar 600 euro uit te geven. Ik heb namelijk al een camera en een navigatie-systeem.

Omdat de meeste lezers hier al aan de verkeerde kant van de 40 zijn, neem ik aan dat het jullie ook zo vergaat. Of zijn er onder jullie ook al telefoon-junkies?

29 opmerkingen:

  1. Ik gebruik het ding zo zelden, dat ik steeds weer opnieuw de PIN moet intikken. Omdat ik nog een ouderwets geheugen heb kost mij dat geen moeite.
    Op reis is het wel handig, zo’n ding: dan kun je alvast een hotelkamer voor de nacht reserveren. Nadat je natuurlijk de recensies van de diverse hotels door vroegere gasten hebt doorgelezen.
    Storend vind ik het gebruik tijdens gesprekken. Gisteren zaten we met zijn achten bij elkaar. Het gesprek kwam op een bepaalde plant, waarvan niemand het fijne wist. Hup, de smartphone tevoorschijn gehaald en de Wikipedia geopend. Dat bevalt mij niet; ik weet dan liever wat minder over zo’n plant.
    Als apparaat zou ik het liefste zo’n kleine computer hebben, heet dat niet web book? maar dan een waarmee je ook kunt telefoneren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals ik al zei, in principe zijn die smartphones kleine computers. Een toetsenbord zit er bij ingebakken. Zodra als je een veld aanklikt waar je iets in moet typen, verschijnt automatisch onderin het beeld een toetsenbord. Dat is natuurlijk vrij klein, dat is het nadeel, maar ik vind dat het nog net gaat.

      In het artikel in Der Spiegel stond ook dat de auteur het jammer vond dat je tegenwoordig alles zo snel op kunt zoeken, wat jij hier ook zegt, en dat begrijp ik niet helemaal. Misschien is het de romantiek van het samen nadenken over de vraag en daarbij onderweg op andere ideeen komen wat nu wegvalt?

      Verwijderen
    2. Ja, smartphones zijn kleine computers, maar dan voor mensen die niet meer dan één zin willen schrijven. Zo’n webbook of netbook heeft een toetsenbord waar nog net op te werken is. Toen ik laatst mijn laptop kwijt was verheugde ik mij al op de mogelijkheid om nu een netbook aan te kunnen schaffen, maar ik heb de laptop weer terug gevonden en die is nog lang niet versleten.

      Wat er romantisch is aan samen nadenken weet ik niet. Ik vind dat ik gewoon recht heb op onwetendheid. Beroepshalve ben ik al de hele dag intellectueel; dan niet ’s avonds ook nog een keertje. Bovendien, als die plensbui als verrassing komt is het toch veel leuker? De gastvrouw die nog net de Erdbeerbowle probeert te redden en daarbij uitglijdt. De grill die sissend de geest geeft. Dat zijn nog eens belevenissen.

      Verwijderen
  2. Zo'n mobiel compact pc-tje staat mij wel aan, het enige punt is tijd te vinden om uit te zoeken welke smartphone het moet worden.
    Voor verslaving ben ik niet bang, dat heb je toch zelf in de hand?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De 3 top-apparaten zijn volgens mij iPhone, Samsung en HTC. Mijn zoon heeft een HTC en ik sta versteld van wat hij er allemaal mee kan. Het navigeert net zo goed als het modernste navigatie-systeem met uitzondering van de positie-bepaling. Je kunt er ook zo makkelijk mee inzoomen op landkaarten: geen lastig uit elkaar vouwen en zoeken meer, alleen nog maar schuiven en groter en kleiner maken.
      De spraak-herkenning wordt steeds beter. Om iets op te zoeken spreekt hij het in en in ongeveer de helft van de gevallen werkt dat.

      Verwijderen
  3. Zaterdag zaten we in de tuin bij iemand in Jena een verjaardag te vieren. Het was warm, maar er dreigde regen en onweer. Een vriendin zat continu op de smartphone de "regenradar" te bekijken, zodat we ongeveer wisten wanneer, waar en hoelang het zou gaan regenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelf moet ik nog aan de mobiele telefoon beginnen. Ik vind dat die dingen het leven al flink veranderd hebben, mensen vind ik veel gestresster. Ik vind het niet erg om gewoon in de winkel te vragen waar zij hun keramische koekenpannen verstopt hebben. Daar ga ik het thuisfront niet voor bellen of sms'en en ik ga ook geen Blokker-keramische-koekenpan-navigatie-app installeren om er achter te komen dat hun voorraad sinds gisteren op is. Zo'n aardig meisje vertelt je dat meteen.

    Een hotel boeken doe ik pas het liefst nadat ik de hardheid van het bed en de kans op verkeerslawaai heb getest. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben er nog niet aan. De mobiele telefoon al sinds 1994 in de zak, maar een Smartphone brengt ook meteen een (flink) duurder abonnement met zich mee. Dus ik moet nog even nadenken over het nut. Voor foto en filmwerk heb ik voldoende spul in bezit om dat tenminste goed te kunnen regelen. En als het moet, kan zoonlief wel zorgen voor een vervanger van de aloude Nokia....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zie je wel, allemaal ouwe lullen hier zonder smartphone ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben hier een van de oudste lullen, maar ik heb er dus wel een.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat had ik dus anders begrepen uit je omschrijving. Wat voor een en hoe zijn je ervaringen?

      Verwijderen
    2. Ik heb een iPhone3, hij doet het prima. Ik telefoneer ermee (maar niet vaak; ben nu eenmaal niet zo spraakzaam, en ik doe het ook nooit in het openbaar), kijk onderweg in het spoorboekje, maak hotelreserveringen, lees info en lees ook blogs, maar ik schrijf er geen, want dat toetsenbordje is niet serieus te gebruiken. Enkele foto’s heb ik er ook mee gemaakt, maar die stellen teleur. Het gebruik beperkt zich tot de perioden dat ik niet thuis ben. Volgende weekend bijv. in Bad Elster.
      Kortom, voor mij is het ding overbodig en onrendabel, maar soms wel even praktisch. Ik kon indertijd de charme van het speeltje gewoon niet weerstaan.

      Verwijderen
  8. Ik ben ook nooit aan een horloge begonnen, wat zegt dat dan wel niet? :-)

    (Ik top wel sinds 1986 lap.)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben aan mijn twede smartphone begonnen een tijdje terug. Ik had alleen nog niet gereageerd omdat ik week lang zonder stroom heb gezeten door de storm hier. Ik had een Blackberry en heb nu een iPhone. Ik vind de iPhone een stuk beter. Het leuke van een smartphome is dat je alleen de apps gebruikt die je wil en je zet hem uit als je dat wilt. Net zoals je de tV uit kunt zetten als je een ouderwets spelletje wilt spelen met de kids.
    Ik begrijp niet waarom het soms beter is iets niet te weten als je je wel wilt weten. Als je iets niet wilt weten zoek je het niet op. Als je iets wel wilt weten dan is het toch goed om het op te kunnen zoeken. De enige reden die ik kan bedenken is als je graag wilt proberen gelijk te krijgen terwijl je het misschien mis hebt maar niet die het op kan zoeken.
    Ja ike ban al lang aan de smartphone en het is handig als je wilt en het is goed als je hem uit kunt zetten.
    Ik kan hem dus niet uitzetten want ik heb hem ook voor werk nodig.

    Rob A.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, een gevorderde gebruiker. De iPhone schijnt wel zeer goed te zijn, alleen bij het echte telefoneren niet zo, heb ik me laten vertellen. Maar ja, wie telefoneert er dan ook nog met een smartphone?

      Diegenen die verslaafd zijn kunnen hem dus niet uit zetten. Ben jij nooit verslaafd geweest? (aan de smartphone)

      Verwijderen
    2. Een week lang zonder stroom?? In de hete zomer van Virginia lijkt me dat niet zo prettig. Geen airco, geen koelkast, geen internet, geen deurbel. Of heb je een nood-aggregaat?

      Verwijderen
  10. Hoi Bob,

    Ik ben misschien wel verslaafd maar ik heb er geen last van. Ik zet de smartphone bijna nooit uit, wat ik wilde zeggen is dat je hem kunt uitzetten als je dat wilt.
    Een week lang zonder stroom is niet leuk en het is ook erg warm (record hoogte warm ongeveer). Ik had geen nood agregaat maar we waren wel 2 nachten niet thuis vanwege Eva's verjaardag en het hotel had wel stroom. Verder was het wel klote maar internet hadden we dus wel vanwege de smartphone :)
    Die smartphone batterij kunnen we opladen in de auto of als we bij iemand anders langs gaan.
    Ik heb geen problemen met het belen op de iPhone, ook dat was beter dan de Blackberry. Wat zijn de problemen die andere mensen er mee hebben. Verder ik vind ik het ook heel goed dat ik Skype kan gebruiken op de smartphone. Omdat ik ongelimiteerd data heb (dat kost wel geld natuurlijk) kan ik wel weer goedkoop or gratis bellen wat weer geld bespaard, zeker als je veel en internationaal belt zoals ik.

    Groeten,

    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er was toch een groot probleem met de antenne van de iPhone 4: Klik hier bijvoorbeeld
      Ik neem aan dat dat ondertussen opgelost is.

      Verwijderen
  11. Las dit blog net op mijn iphone4 en ja ik ben verslaafd en nee, ik vind het niet erg. Ik lig soms met een vriend(in) in bed hele verhalen uit te wisselen via mail of whatsapp. Gaat prima op dat kleine toetsenbord. Ik typ er nu ook mee. Ik haat bellen en met zo'n smartphone hoeft dat ook bijna niet meer.
    Wat ik wel jammer vind is dat een zekere romantiek verloren gegaan is.
    Mijn dochter is nu bijvoorbeeld aan het backpacken in oost Europa. Ze heeft een iPhone en mijn man kan op zijn iPhone zien waar ze ongeveer is.
    Ze heeft boeken, campinggids, muziek, woordenboeken, spoorboekjes etc digitaal op haar telefoon. Vanmorgen hebben we via whatsapp nog contact gehad.
    Het avontuurlijke gaat er wel een beetje af.
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met zo'n apparaatje dat alles kan neemt natuurlijk ook de afhankelijkheid toe. Als je dochter die telefoon onderweg kwijt raakt of hij gaat kapot, wat dan?

      Verwijderen
    2. Ze heeft een verzekering, een rubber hoesje, een reservelader. Haar vriendin heeft een ipod, Blackberry en simpele Nokia mee. De Apps gaan niet verloren als de telefoon stuk gaat, die kunnen op een ander toestel opnieuw geladen worden. Alleen de foto's die nog niet getwitterd, gemaild of gefacebooked zijn, zijn weg als de smartphone in het water valt.
      Marjan

      Verwijderen
    3. Oh ja en als hij aan staat en contact heeft met het www kunnen we hem traceren met een andere iPhone.

      Verwijderen
  12. Ik heb sinds ongeveer een jaar een iPhone en dat ding is eigenlijk inderdaad gewoon een kleine maar zeer krachtige computer met een verdomd goede camera. Ik gebruik het ding nog het meest om ermee te fotograferen, mails te lezen en te surfen. Het telefoneren is duidelijk ondergeschikt, maar dat was het bij mijn vorige mobieltjes ook al.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ken heel veel mensen die verslaafd zijn aan hun mobieltje. Nou ja inmiddels heet dat smartphone want ik ken bijna niemand meer die er niet zo'n ding heeft. Mensen zoals ik die nog met een ouderwets mobieltje rondlopen, worden meestal scheef angekeken en dan ben je geen "ingewijde".
    De komende weken ga ik echter ook zo'n smartphone kopen omdat mijn mobieltje het niet meer doet of althans niet meer alles doet wat ik graag wil. Ik heb hem te veel laten vallen ;-D Zonder opzet maar ik ben ook een beetje klunzig...

    Echter hoop ik dat ik niet zo vreselijk verslaafd raak. Ik zie vaak tieners in een kroeg met hun smartphone zitten te typen in plaats van lekker gesprekken te voeren met de vrienden om hen heen. Maar goed, alles verandert heden ten dage.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Es ist eine Droge. Of je eraan verslaafd raakt, ligt aan je zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt inderdaad...en ik weet dat ik in principe snel verslaafd kan raken, althans heb ik die ervaring in mijn jeugd opgedaan (met technische dingen bedoel ik).

      We zullen het zien :)

      Verwijderen
  15. Hoe lang zal het duren tot dat er een vinger vervangen gaat worden door een usb-poort?
    Hoe lang zal het duren tot dat er een wifi-schakeling met onze hersenen zal komen?
    Waarom ik nog met een oude koelkast rondloop en een tablet is mij niet duidelijk.

    Kleine schermpjes en onhandige toetsenbordjes staan mij nog steeds tegen.

    Zonnige zomergroet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar is een film over gemaakt. (je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een film over gemaakt). Mensen kregen chips geimplanteerd achter hun oren waardoor hun hersenen via het telefoonnet direkt met elkaar in verbinding staan en zo een soort cloud-super-intelligentie vormen.

      Verwijderen