17 juli 2010

Auto importeren vanuit Nederland naar Duitsland

[Update 4 oktober: Hier staat een verslag over hoe alles is gegaan.]

Ik kan van een familielid in Nederland een goede auto kopen voor een goede prijs, op het moment dat mijn oude auto steeds vaker gebreken heeft. Een goede gelegenheid dus. In mijn jeugdige overmoed dacht ik dat ik dat meteen tijdens de vakante wel even zou regelen. Mijn god, was dat een vergissing. Na een tevergeefs bezoek aan het postkantoor om het kentekenbewijs op mijn naam te laten overschrijven - dat kan niet omdat ik niet in Nederland woon - , daaropvolgend een uurtje telefoneren met verschillende instanties in Nederland en Duitsland, besloot ik het onderwerp maar even te laten rusten, om het thuis in Duitsland nog even rustig na te zoeken op internet (mijn familielid heeft geen internet, bestaat dat? ja, dat bestaat.)

Hier vond ik een aardige handleiding van een ervaringsdeskundige. Helaas kan ik die niet helemaal gebruiken, omdat dit verhaal bestemd is voor iemand die naar Duitsland verhuist en zijn eigen auto meeneemt. Veelbetekenend is de opmerking vooraf:
Overweeg eerst of het de moeite loont om een oudere auto mee te nemen naar Duitsland.

Bijzonderheid in mijn geval is dat de wegenbelasting en de verzekering van deze auto zijn opgeschort (stilgelegd), zodat er momenteel eigenlijk niet mee gereden kan worden.

Een greep uit de adminstratieve rompslomp die op mij afkomt. Misschien doe ik later nog een gedetailleerd verslag wat dan eventueel andere zoekenden kan helpen:

1 - koopcontract opstellen zodat ik een bewijs van eigendom heb, waarschijnlijk is het slim dit meteen in twee talen te doen, voor de Nederlandse en de Duitse instanties
2 - proberen om een coc-verklaring van de Dealer te krijgen, dit vereenvoudigt de keuring in Duitsland
3 - tijdelijk reaktiveren van de huidige verzekering, en eigenlijk ook van de wegenbelasting. De wegenbelasting moet ik reaktiveren als ik met de auto naar Roosendaal wil rijden (zie 4), alleen voor het ritje naar Roosendaal. Waarschijnlijk is dat niet zo handig, omdat ik dan ter plekke de kentekenplaten moet afschroeven, het uitvoerkenteken moet aanvragen, en als er dan iets misgaat, dan kan ik niet meer rijden met de auto. Misschien is het beter met de trein of met een andere auto naar Roosendaal te gaan.
4 - een uitvoerkenteken regelen bij een RDW-keuringsstation in Nederland (Roosendaal)
5 - auto naar Duitsland rijden (Ik heb overwogen of het eenvoudiger is de auto door een garage te laten transporteren, maar dat kost ongeveer 1 euro per kilometer, in dit geval 1400 euro)
6 - auto in Duitsland bij de Dekra laten keuren, hij moet een komplete TüV en een Abgasuntersuchung (AU) krijgen. Er zijn een paar kleine verschillen in de technische eisen met Nederland, het kan theoretisch zijn dat de auto aangepast moet worden (3e remlicht is bijvoorbeeld verplicht in Duitsland). Met behulp van de coc-verklaring schijnt deze keuring eenvoudiger en goedkoper te zijn
7 - een voorlopig bewijs van verzekering bij mijn Duitse verzekering regelen. Vroeger was dat een Doppelkarte, nu is dat een Versicheringsbestätigungsnummer (VB-nr of eVB). Dit is een voorlopig WA-verzekering die aangeeft dat je van plan bent om het voertuig binnenkort compleet te verzekeren
8 - auto laten registreren bij het Straßenverkehrsamt in Erfurt. Voor deze Zulassung moet ik aantonen dat de auto gekeurd is en verzekerd, en dat hij mijn eigendom is. Ergens heb ik nog gelezen dat ik een bevestiging van het Bundeverkehrsamt moet hebben dat de auto tot nog toe niet geregistreerd is geweest in Duitsland, maar hoe dat moet weet ik nog niet.
9 - voordeel: schijnbaar hoef je geen invoerbelasting te betalen. Omgekeerd moet dat wel, als je een auto van Duitsland naar Nederland exporteert. Je moet dan de bpm nabetalen. Bij een nieuwe auto is dat het complete bedrag, en hoe ouder de auto is, des te lager wordt het percentage.
10 - een definiotieve verzekering afsluiten
11 - parkeervergunning voor Erfurt halen
12 - oude auto wegdoen

Dat gaat me minstens twee vrije dagen kosten. Ik denk dat het ondanks het vele werk toch de moeite waard is. Het vraagt een goede voorbereiding en organisatie, want anders kan het zomaar gebeuren dat ik een keer voor niks naar Nederland rijd.

[Update 23.07.2010, Hier is een lijstje van de Zulassungstelle in Erfurt van de benodigdheden bij de registratie van de auto in Duitsland:

Sehr geehrter Herr Hollander in Duitsland,

für die Zulassung eines aus der EU eingeführten Fahrzeuges müssen folgende Unterlagen vorliegen:
- niederländischen Papiere
- niederländischen Kennzeichen
- Certificate of Confirmation (COC)/ EG- Übereinstimmungsbescheinigung oder Vollgutachten nach § 21 StVZO von der DEKRA
- deutsches Hauptuntersuchungsprotokoll (HU) wenn älter als 3 Jahre
- Kaufvertrag
- elektronische Versicherungsbestätigungsnummer (eVB) ihrer Versicherung
- Einzugsermächtigung für die Kfz- Steuer (hier erhältlich oder unter www.erfurt.de herunterzuladen)
- Personalausweis oder Reisepass mit Meldebescheinigung.

Das Fahrzeug muss vor der Zulassung identifiziert werden

Stadtverwaltung Erfurt
Bürgeramt
Kfz- Zulassungsbehörde
.]

19 opmerkingen:

  1. Kan die auto niet beter in NL verkocht worden en dat je met de opbrengst een vergelijkbare 2de hands om de hoek koopt?

    (Leve de Europese eenwording. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent dus weer terug in Duitsland.
    Wat een gedoe allemaal voor een auto.
    Ik zou het alleen doen als het een fantastische auto is of als je het als een sport ziet om de stappen 1-12 (alleen 5 lijkt me enigszins leuk)af te werken.

    Durf je na je traumatische ervaring met een tweedehandsautoverkoper niet meer een auto bij een garage te kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het grote probleem zit hem vooral in de niet legitieme maar wel geheven combinatie van BPM/BTW op Nederlandse auto's. Dat maakt het soms erg aantrekkelijk om een auto vanuit Duitsland naar Nederland te halen, maar omgekeerd is het een heel gedoe. Als iets illustreert hoe slecht de EU nog functioneert dan hier wel. IK wens je heel veel stertke. Maar ik denk dat ik toch maar een goede tweedehands auto in Duitsland had gekocht en die Nederlandse auto in het thuisland verkocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Xiwel: Dat is wel eenvoudiger, maar om prive-redenen (familielid kan niet meer rijden en kan de auto moeilijk verkopen) wil ik het graag zo doen.

    Een groot voordeel voor mij is dat ik weet wat dit voor een auto is, en dat er niets mee is. Dat is een hoop geld waard, en zelfs een paar dagen werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Marjan: Zie ook mijn antwoord aan Xiwel waar om ik dit wil doen.

    Bij een garage koop ik niet meer zo snel een auto inderdaad, tenzij het een nieuwe is. Maar nieuwe auto's zijn met te duur. Als ik een tweedehands koop, dan liever van een particulier, en met een keuring bij de ANWB / ADAC.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Leo: Aan dat heen en weer geimporteer zitten heel wat financiele haken en ogen, en normaalgesproken moet je dat aan de beroeps overlaten. Hierboven gaf ik al aan waarom ik eraan begin.

    Wat je hier wel ziet zijn zogenaamde "reimport-auto's" uit de EU. Die zijn voordeliger, maar hebben dan een 'buitenlandse' uitvoering, en de keuze is natuurlijk geringer. De hele truuk zit hem erin dat door de verschillende belastingen de netto-prijzen aangepast worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Bob - Precies, en bij ons en de Denen zijn nie Netto-Catalogusprijzen het laagst binnen de EU omdat wij de hoogste belastingdruk kennen. Beschamend hoog zelfs. IK had er altijd aan de kant van import naar Nederland mee te maken. En uiteraard het exporteren van auto's die weer werden doorverkocht aan buitenlandse afnemers. Zonder kenteken, dat spreekt. Duitse auto's zijn of waren altijd, beter uitgerust dan die bij ons. De gemiddelde Duitse klant wil meer auto voor zijn geld. Nederlanders zijn gek op driedeurs wagens, liefst in basisuitmonstering. Kom je in Griekenland of Finland is men dol op echte sedans met vier portieren...Ingewikkelde wereld die autowereld..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb er helemaal geen problemen mee gehad. Maar goed ik heb mijn auto meegenomen toen ik naar Duitsland verhuisde, als je eenmaal in Duitsland woont wordt het lastiger. De TUV was iets anders, maar gelukkig heb ik mijn oude auto kunnen behouden. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb nu geleerd dat ik het uitvoerkenteken eigenlijk helemaal niet nodig heb. Ik kan de auto ook eerst aanmelden in Duitsland, en dan schriftelijk de registratie afmelden in Nederland. Dat scheelt weer een rit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. dus als je verhuisd naar duitsland en je auto mee neemt is dat minder werk ?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Anoniem: Je kunt in Duitsland ook met een Nederlands kenteken rijden zolang als de auto op iemand zijn naam in Nederland blijft staan, dat is het minste werk. Iets meer werk is het om in Duitsland een auto te kopen. De auto officieel te exporteren, zoals ik het heb gedaan, is het MEESTE werk. Ik heb het dan ook alleen maar gedaan om ik deze auto voordelig kon kopen van een familielid.

    Als je mijn laatste commentaar bedoelt, daarmee wil ik zeggen dat ik in het hele proces een stap over heb geslagen waarvan ik eerst dacht dat ik het wel moest doen: namelijk in Nederland eerst een uitvoerkenteken te regelen om daarmee naar Duitsland te rijden. Ik ben met normale Nederlandse kenteken, onder de oude Nederlandse verzekering van de vorige eigenaar, met de auto naar Duitsland gereden. Als het je eigen auto is, dan kun je dat natuurlijk ook doen, dan heb je geen uitvoerkenteken nodig. (Ik heb het geloof ik te omslachtig uitgelegd, maar je begrijpt wel wat ik bedoel).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een kleine toevoeging op mijn vorige bericht. Een importpartij zoals http://www.automotiveimport.nl kan je bijvoorbeeld goed helpen.

      gr. Marcel

      Verwijderen
    2. Je hebt dus alle procedures gedaan op naam van je familielid, en pas bij het aanmelden, direct op Duitse kenteken en op je naam gezet? En hoe zat dat met afmelden in Nederland precies?

      Verwijderen
    3. In Nederland waren er geen procedures, behalve het opvragen van de coc-verklaring, en die heeft de oude eigenaar voor me opgevraagd. En de oude eigenaar moet natuurlijk de nederlandse verzekering en de wegenbelasting opzeggen na de verkoop.
      De rest heb ik in Duitsland gedaan gewoon onder mijn eigen naam.

      Verwijderen
    4. Bedankt. Maar nog een klein vraagje: De auto heeft inmiddels een duiste kenteken. Bij de Zulassungstelle hebben ze de Kentekenbewijs en de platen in handen genomen, echter snappen wij nu met mijn familielid niet helemaal hoe we het bij de RDW moeten opzeggen, het enige wat we hebben is de deel 2 van het kentekenbewijs. Op de site van RDW zien we nog de auto met nederlands kenteken staan.

      Verwijderen
    5. Dat heb ik in mijn andere verslag beschreven:
      "Het is mogelijk om de auto schriftelijk (per fax) ACHTERAF uit te voeren als de auto zich al in het buitenland bevindt. Zo hoefde ik niet naar Roosendaal en ik hoefde geen uitvoerkenteken en een extra tijdelijke verzekering af te sluiten. Dat kan alleen als de vorige eigenaar ermee akkoord gaat dat je nog tijdelijk op zijn verzekering blijft doorrijden."
      Even bellen met RDW in Roosendaal of zoeken op de website, daar staaat het waarschijnlijk ook ergens.

      Verwijderen
  12. Ik wil ook graag even reageren. In duitsland rijden met een NL kenteken is een heel slecht plan! Ik raad je aan om gewoon alles netjes te regelen, m.b.t. kenteken e.d en als je er geen verstand van hebt, laat het dan regelen door iemand.

    Bespaart een hoop gedoe en gezeik.

    gr. Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ondertussen heb ik alles gedaan zoals het hoort. Ik ken meerdere mensen die wel met een buitenlands kenteken in Duitsland doorrijden. Zodra als je definitief in Duitsland woont is dat inderdaad niet meer officieel toegestaan.

      Verwijderen
  13. Nooit geweten dat het niet mag zodra je woonachtig bent in het buitenland. Handige blog lees graag mee.

    BeantwoordenVerwijderen