25 mei 2011

Mannen rijden beter auto

Aangestoken door een logje van Leo kom ik nog eens op dit veelbesproken onderwerp terug.

Men leest en hoort vaak dat vrouwen beter zouden rijden dan mannen omdat ze minder ongelukken veroorzaken. Dit is op zijn best een zogenaamde Milchmädchenrechnung, en op zijn slechtst een bewust bedrog, omdat hier geen rekening wordt gehouden met het aantal kilometers dat man/ vrouw rijdt.

Het is een statistisch feit dat mannen PER KILOMETER minder ongelukken veroorzaken dan vrouwen.


In een artikel van de Focus lezen we:

"Im Jahr 2002 lag die durchschnittlich Tagfahrleistung bei durchschnittlich 30 Kilometern bei den Männern und bei zwölf Kilometern bei den Frauen."

In dit artikel wordt doldriest beweerd dat vrouwen beter rijden, terwijl ze dus zelf het tegendeel bewijzen. Dat gaat alsvolgt:

Mannen rijden twee-en-een-half maal zoveel auto als vrouwen (2,5 x 12 = 30). Als mannen en vrouwen evengoed zouden rijden, dan zouden mannen dus twee-en-een-half maal zoveel ongelukken moeten veroorzaken. Maar dat doen ze niet! Ze veroorzaken krap twee maal zoveel (63 - 37%) ongelukken, en dus is dat per kilometer minder dan de vrouwen. Ergo: mannen rijden veiliger = beter dan vrouwen.

Tel daarbij op alle kleine parkeerschades die door vrouwen veroorzaakt worden die helemaal niet geregistreerd worden omdat ze niet gemeld worden, en dan ziet het nog slechter uit voor het zwakke geslacht.

Maar er is hoop! Een van de redenen dat mannen zo goed kunnen rijden is namelijk dat ze er meer ervaring mee hebben. En aangezien vrouwen dat aan het inhalen zijn, bestaat er een kans dat ze beter worden. Zet hem op, dames!

10 opmerkingen:

  1. Ik heb ooit een keer met achteruitrijden een paal meegenomen... maar verder nooit schade gereden .dus ik rij al ff denken...32 jaar schadevrij. Ik zeg niet dat ik of mantham beter rijdt.. maar wel een andere rijstijl.. ik vang nog wel eens een prentje voor te hard rijden.. hij niet. Maar verder... nee ik zie geen verschil. Ook kan ik beter kaartlezen dan hij.
    En hij kan beter en veeeeeeel goedkoper tanken dan mij ;) ( dan ik)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het wel eens op een andere manier benaderd. Probleem is bijvoorbeeld, bedoel je met 'beter': minder slachtoffersmakend of schadevrij of minder brandstofverbruik per kilometer etc.

    Wat ik uit CBS haalde was dat onder alle weggebruikers in Nederland 2x zoveel mannen als vrouwen het loodje leggen. Dus ook onder fietsers en voetgangers. Bij motorrijders zijn het vrijwel alleen mannen, maar die zijn dan ook flink van lotje getikt. Vrouwen zijn naar het zich laat aanzien voorzichtiger en hoeven niet zo nodig in te halen.

    Omgekeerd is bepalend waar je rijdt. Bij grotere afstanden zal het percentage op de grote wegen hoger zijn. Dat terwijl de ongelukken zich vooral op kleine wegen voordoen.

    Of in Nederland het aantal mannenautokilometers sterk verschilt van het aantal vrouwenautokilometers kan ik niet bovenwater halen. Idem voor mannen en vrouwenfietskilometers. Toch denk ik wel dat beide op z'n minst evenveel lopen en ook onder voetgangers sneuvelen 2 mannen tegenover 1 vrouw.

    Wel is me opgevallen dat mannen compatitiever zijn. Eigenlijk is dit logje daar een voorbeeld van. En die wedstrijdlust is voor de veiligheid in het verkeer niet echt gunstig. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O ja, dus als je een goed vergelijk wilt maken, dan zou je bijvoorbeeld 10 vrachtwagenchauffeurs met 10 vrachtwagenchauffeuses bij een zelfde bedrijf moeten vergelijken.

    Met vrachtwagens is dat lastig, maar met lijnbussen kan dat zeer goed. En echt, ik voel me als fietser een stuk veiliger in de buurt van een lijnbus met vrouw dan met man achter het stuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wie regelmatig onderweg is met zijn vierwieler, en ik ben dat, ontdekt vanzelf de grote verschillen. Wie rijden er als malloten 150-180km/u in hun leasebakken? Mannen! Wie zijn er veel sneller opgefokt als het niet gaat zoals het moet? Mannen! Mannen zijn met hun auto verbonden als ridders met hun paarden van vroeger. Zij zien het verkeer als een steekspel, als een vorm van oorlogje voeren. Vrouwen zien auto's als rationele dingen waarin ze de kinderen van school halen en boodschappen doen. Vrouwen houden ook op een andere manier van hun rijdende huisjes. Er is wel een kentering op komst, vrouwen leasen ook, en maken carriere. En dat doen ze weliswaar op een andere manier, maar toch. Ook vrouwen drukken tegenwoordig op de achterbumper van hun voorgangers, maar dan nog is het iets minder speer steken dan bij hunn mannelijke tegenvoeters. Zij hebben geen speer, zij worden zelden betrapt op veroveren, dan worden ze veel liever. Of er een formule bestaat die deze stelling onderschrijft> IK vraag het me af. Vrouwen zijn minder goed in parkeren, zij zijn angstiger. Maar als je bij.v naar Hallo Deutschland kijkt komen daar heel vaak dodelijk ongelukken voor die zijn veroorzaakt door jonge mannen die zponder gordels om veel te hard reden. Omdat ze zichzelf overschatten. Dat doen vrouwen wellicht in een winkel, aan tafel of in de kroeg, zelden in het verkeer. Zelfs een vrouwelijke piloot blijkt beter te vliegen dan een man. Er zal toch iets te zeggen zijn voor het idee dat veiligheid door vrouwen meer wordt nagetreefd dan door mannen. Overigens bevestigen de uitzonderingen elke regel natuurlijk....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alles goed en wel, maar de cijfers spreken duidelijke taal.

    Hier wordt het voor Nederland bevestigd:

    "Uit een rapportage van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer over 2005 blijkt dat mannen gemiddeld 4,8 ongevallen per miljoen kilometer veroorzaakten. Vrouwen komen uit op 7,6 aanrijdingen per miljoen kilometer."

    En dan nog heet artikel "Vrouwen rijden beter", met als argument dat er minder vrouwelijke doden vallen in het verkeer. Over kromme logica gesproken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waarom kromme logica? Het aantal mannelijke/ vrouwlijke verkeersdoden is geen indicator voor de rijvaardigheid van mannen en vrouwen:

    Vraag: hoeveel mannelijke verkeersdoden vallen bij ongelukken die veroorzaakt worden door vrouwlijke bestuurders?(Deze vraag is niet te beantwoorden omdat bij de statistische gegevens van de verkeersdoden niet wordt vermeld door wie het ongeluk veroorzaakt werd).

    Anders gezegd: is een verkeersdode automatisch degene die het ongeluk heeft veroorzaakt? Dat zou effe lekker zijn: "Omgekomen in het verkeer? Eigen schuld."

    Alles andere zijn aanname's, gevoelens, vage beschrijvingen zoals "vrouwen doen vaker boodschappen, daarbij ontstaat meer schade". Zo kan ik er ook nog wel een paar verzinnen, maar vandaag wilde ik bij de harde feiten blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ga hier niet op reageren, oh wacht...

    Ich frage mich meist, wie solche Statistiken entstehen? Wo und wie finden Umfragen statt? Wo kommen die Zahlen her?

    Ich fuhr jeden Tag von Enschede nach Nijkerk und wieder zurueck. Machte also 270km pro Tag. Dazu kamen dann am Wochenende noch Besuche bei Freunden, Familie und so manche Fahrt ins 'Blaue'. Dies alles mit unterschiedlichen Autos, auch mit so manchem LKW (ja, ich bin auch eine von 'denen', die diese dicken Brummer fahren duerfen und koennen). Ich habe meinen Fuehrerschein seit 1984 und seit dieser Zeit nur einen 'Unfall' auf meinem Konto (beim Einparken auf einer Eisflaeche ins Rutschen gekommen und mit der Ecke der Stossstange eine Schaufensterscheibe getoetet. Ausser 5 Broten und 10 Kaffeestueckchen kam niemand zu Schaden). Die Aufzaehlung der Tickets fuers Tieffliegen erspare ich euch hier ;-)

    Dass Maenner besser einparken koennen als Frauen ist auch so ein Ammenmaerchen. Wer meinen Menheer kennt, weiss, dass Einparken fuer so manchen Mann ein Buch mit sieben Siegeln ist. Der Menheer faehrt lieber 10 Runden um den Block, nur um sich vorm rueckwaerts Einparken zu druecken. Meist sieht es so aus, dass der gute Mann bis an die Parkluecke ranfaehrt, dann aussteigt, und mit Hundeblick fragt, ob ich denn nicht schnell das Autochen einparken koennte. Diese Aktionen werden jedes Mal von der Nachbarschaft mit grossen Hallo und der ueblichen Laesterei sehr begruesst. Eine Situation, die ich mehr als genossen habe, war der Moment, als der Menheer mit einem 3,5t Waegelchen wegfahren wollte. Auf die Frage, warum er nicht einfach losfahren wuerde, antwortete ein leises Stimmchen: 'Koenntest du vorher das Ding noch fuer mich wenden?' (Konnte ich erst nach einigen Minuten, nachdem der Lachanfall vorbei war)

    Auch passiert es meist nur Maennern, dass sie so manche Panne beim Tanken verursachen (Diesel statt Benzin, Benzin statt Diesel http://grenzerfahrungen.blogspot.com/2009/02/diesel.html )

    Auch was die Geschwindigkeit und das Fahrverhalten angeht, gibt es Unterschiede. Allerdings andere als die Statistik ausweist: Ich fahre gerne schnell, und ich lasse mich auch gerne zu kleinen 'Spielchen' mit besonders Audis, BMWs und Porsches verleiten. Der Menheer ist eher der ruhigere, entspanntere Fahrer, der schon mal gerne die Cruise Control benutzt. Dafuer habe ich mehr Geduld in Staus.

    So weit mal ueber Statistiken.

    Was mir aber so im Freundes- und Bekanntenkrais auffaellt ist folgendes: Waehrend Frauen sich meist auf das Fahren konzentrieren, sind Maenner am Fummeln. Am Radio, am Navi, an diesem und jenem Schalter. Dazu kommt noch der imaginaere 'Schwanzvergleich', bei dem jedem groesseren/schnelleren Auto, dass einem unterwegs begegnet, nachgesehen wird. (vom Halsverrenken nach manchen Damen fange ich erst gar nicht an). Kurz gesagt: Die Konzentration aufs Fahren ist bei vielen Maennern gleich 0. Vielleicht sollte man dies auch einmal bei Statistiken beruecksichtigen ...

    Groetjes, Mendian

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ah, Mendian.

    De cijfers komen van verzekeringen en van de politie. Aangezien twee volledig verschillende bronnen (Duitsland en Nederland) grofweg op hetzelfde uitkomen, denk ik dat het klopt dat vrouwen per kilometer meer ongelukken veroorzaken. GEMIDDELD. Jij bent misschien een uitzondering. (Jij hebt ook technisch meer verstand van auto's dan de gemiddelde man, is me laatst opgevallen). Mijn ex-vriendin is ook een uitzondering, die kan grote auto's zeer goed achteruit inparkeren. Mijn huidige vriendin voldoet weer meer aan de regel: ze stapt liever uit en laat mij de auto inparkeren.

    Of om het zo te zeggen:
    Anekdotische getuigenberichten zijn zeer amusant en ik lees ze graag, maar ze hebben geen statistische waarde en kunnen mij niet in de ene of de andere richting overtuigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dezelfde redenatie kun je ook in de omgekeerde richting doen:
    Statische gegevens hebben geen waarde als het erom gaat de rijkunst van een bepaalde man of vrouw te beoordelen. Omdat mannen gemiddeld minder ongelukken veroorzaken, betekent dat niet dat ik minder ongelukken veroorzaak. De KANS dat ik iemand ben die minder ongelukken veroorzaakt, is meer dan 50%, maar ik kan net zo goed tot die kleinere groep behoren.

    Statistiek is echt interessant maar het wordt zo vaak misbruikt omdat het verkeerd begrepen wordt. Ik heb laatst de statistiek-boeken van mijn schoondochter op de uni bekeken; ik snapte er geen bal van.

    BeantwoordenVerwijderen