13 oktober 2016

Autoverkopers, deel 2

(Zie ook deel 1)
 
Vorig jaar zomer liet ik mijn LPG-auto repareren bij Autohaus Schmidt in Erfurt. Ik was onder de indruk van de vakkennis van de monteur. Hij stelde de juiste diagnose van een probleem dat ik al langer had met de auto, en wist het te reparen met behulp van vervangende onderdelen die origineel niet meer te krijgen waren. Een echte vakman, met de typische bescheidenheid die daar meestal mee gepaard gaat.
 
Een goede garage dus, dat Autohaus Schmidt.
 
Wat ik mij op dat moment niet realiseerde, was dat de monteur helemaal geen vaste medewerker was van de garage, maar een LPG-specialist die voor verschillende bedrijven in opdracht werkt.

Toen ik mijn auto afhaalde zag ik een leuke tweedehands aanbieding. Een Mercedes A-klasse diesel met knap 100.000 km op de teller. Ik ruilde mijn oude auto in en kocht de Mercedes. Alles prima, auto met garantie, ik kreeg er een setje winterbanden met velgen bij, de remmen werden vervangen, en de auto nog eens mooi gepoetst. Na een paar dagen merkte ik een geklapper in het stuur dat uit de omgeving van de voorwielen leek te komen, iedere keer als ik over de kasseien bij ons in de straat reed. Ik gebeld met het Autohaus, afgesproken dat het niet zo dringend was en dat ze er bij de eerstvolgende beurt naar zouden kijken.
 
De eerstvolgende beurt was een klein half jaar later. Het geklapper was langzaam meer geworden en ik had tevens gemerkt dat er een schavend geluid in het stuur was als je het snel draaide. Toen ik de auto terug kreeg, was het antwoord van de garage "Kein Befund". Met andere woorden, ze konden helemaal geen storing vaststellen. Ik was nogal beduusd, want het geluid is eigenlijk duidelijk te horen als je over de keitjes rijdt. Maar zoals dat gaat, ik had niet zo veel tijd, en sprak af dat we dan de volgende keer samen een proefritje zouden maken.
 
In de tussentijd had ik in autoforums zitten neuzen, en was daar op de tip gestoten dat je met je auto ook naar de TüV kunt gaan. Dat is een onafhankelijke instantie die in Duitsland onder andere het equivalent van de APK doorvoert. De TüV beschikt over een "Rüttelbank", een soort schud-installatie voor de auto, om verschillende soorten schades op te sporen. De TüV vond ook dat de auto een raar geluid maakte, in het "Lenkgetriebe" = "stuurhuis" (wat is een stuurhuis?), en bovendien stelden ze vast dat het wiellager aan een kant geluiden begon te maken. De test kostte 10 euro en ik kreeg er een schriftelijke verklaring bij.
 
Gesterkt met deze kennis maakte ik weer een afspraak met het Autohaus voor de gezamenlijke proefrit. Ik dirigeerde de monteur naar een woonwijk met kasseien en nu moest de monteur vaststellen dat de auto inderdaad klappergeluiden maakte. Ondertussen was er een nieuw geluid bijgekomen: als je het stuur van links naar rechts draaide of omgekeerd, dan knakte het. Ja ja, zei de monteur, daar is inderdaad een geluid, maar hij kon niet vaststellen waar het precies vandaan komt. Misschien van de schokdempers, zoiets had hij al eens meegemaakt. Maar om nu onderdelen te gaan vervangen op basis van vermoeds, dat veroorzaakt kosten en het probleem is misschien niet eens verholpen. Het is beter om zo door te rijden.
 
Ik reed door en de geluiden werden erger. Ik kan het eigenlijk niet uitstaan wanneer een auto ongepaste geluiden maakt. Ten einde raad, de auto was nu 10 maanden in mijn bezit, en de garantie was dus bijna afgelopen, bracht ik de auto naar mijn oude garage. Bij deze garage had ik mijn vorige auto steeds laten repareren. Na een korte proefrit en wat uitproberen aan het stuur was zijn diagnose: "Eindeutig das Lenkgetriebe defekt". Summa sumarum als we dat gaan repareren kost dat 1400 euro materiaal plus arbeidsloon, komt ongeveer op 1700 euro. Tjakka. "Dat willen die natuurlijk niet repareren op garantie, ik raad je aan om met een advocaat te dreigen, dat is het enige waar ze naar luisteren".
 
Goede raad is normaalgesproken duur, maar ik had nog een advocaat in mijn kennissenkring. Ik vroeg hem om advies en hij bezwoor me dat ik in ieder geval de schade schriftelijk aanhangig moest maken en dat ik daarbij reparatie van de schade binnen de garantievoorwaarden moest eisen. De brief moest ik aangetekend sturen of met getuigen persoonlijk afgeven, zodat ik later in het eventuele geval van een conflict zou kunnen bewijzen dat ik de schade op tijd heb gemeld.
 
Ik dus een mooie brief geschreven met het hele verhaal samengevat, een kopietje erbij van het TüV-rapport, een korte verwijzing naar "mijn advocaat", en aangetekend opgestuurd. Na aankomst van de brief kreeg ik onmiddelijk een telefoontje van het Autohaus. Alles wordt gerepareerd, voor de reparatie hadden ze twee dagen nodig, afspraak een week later. Toen ik de auto erheen bracht vertelden ze me op navraag dat ik voor het wiellager 50% moest betalen (zo zijn de garantievoorwaarden bij tweedehands autos, de kostenvergoieding is procentueel afhankelijk van de ouderdom). Het nieuwe stuurhuis zou ik geheel gratis zou krijgen, ik had de schade immers van begin af aan gemeld. Enigszins verbaasd over deze plotselinge vrijgevigheid, stemde ik toe zonder na te vragen hoe of wat.
 
Toen ik twee dagen later de auto ophaalde samen met mevrouw HiD, (getuigen zijn altijd goed), moest ik nog een kleine verbazing verwerken: op de rekening stond wel het wiellager vermeld voor 50%, maar niet het stuurhuis. Het stuurhuis was wel degelijk vervangen, dat had ik zelf gezien aan de auto, maar het stond niet op de rekening, ook niet met nul euro. Ik zei niets. Ze hadden dus het onderdeel zwart ingebouwd om een beetje belasting te ontduiken. Het gevolg was echter voor mij dat ik geen bewijs van de reparatie had, en dus ook niet op garantie kon pochen. (Op reparaties krijg je ook garantie). Eerlijk gezegd had ik geen zin om in de smurrie te roeren, en dat zo een garantie niet zoveel waard is dat had ik nu ook ervaren. Op navraag werd me nog verteld dat het stuurhuis niet spiksplinternieuw was maar "geregenereerd". "Dat is tegenwoordig normaal, wij krijgen de onderdelen zo van de fabrikant, zulke onderdelen krijg je niet eens meer nieuw. Het is sowieso zo goed als nieuw, alle slijtage-onderdelen zijn vervangen."

Ik knikte en nam afscheid en wenste nog een prettig weekend. Op maandag. Zo opgewonden was ik eigenlijk.
 
 
P.S.:
Alle geluiden zijn weg, de auto stuurt iets zwaarder dan vroeger. Het stuurhuis was du inderdaad defect.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen