19 april 2011

Vreemde discussie

Vanochtend bij het ontbijt in de kantine de volgende vreemde discussie mit twee collega's:

(c1 = collega 1, c2 = collega 2, HiD = Hollander in Duitsland)

c1: Tegenwoordig controleren ze fietsers strenger die geen licht hebben op de fiets. Laatst hebben ze nog een controle gehouden en bekeuringen uitgedeeld.

c2: Ja, vreselijk is dat, die fietsers zonder licht.

HiD: Ja, dat is wel goed. Fietsen zonder licht is gevaarlijk.

c1: Ja, moet je je voorstellen, je rijdt daar met je auto, en dan komt er zo een fietser aan zonder licht, je rijdt hem omver, en dan ben jij de pineut.

HiD: ?? Nou ja, voor de fietser is het natuurlijk erger. (Denkt dat dit vanzelfsprekend is en geen verdere uitleg behoeft.)

c1: Wat? (Trekt een oprecht verontwaardigd gezicht) Dat is heel erg, als je iemand aanrijdt zonder dat het jouw schuld is.

HiD: Nou ja, dat is niet leuk, maar de fietser ligt in het ziekenhuis. Dat is toch wel een graadje erger.

c1 kijkt vol onbegrip en verontwaardiging, voelt zich beledigd en niet serieus genomen.

c2: (Die graag spectaculaire verhalen navertelt die hij de vorige avond bij Explosiv heeft gezien). Nee hoor, iemand aanrijden is veel erger. Weet je hoeveel politieagenten er zelfmoord plegen omdat ze niet met hun ervaringen kunnen omgaan?

HiD: (Denkt dat het mel meevalt met het aantal zelfmoorden, maar weet niets over cijfers) Dat is iets anders, die maken het iedere dag mee. Ik heb nog nooit gehoord over iemand die een verkeersongeluk heeft veroorzaakt en toen zelfmoord heeft gepleegd. Je kunt beter een verkeersongeluk veroorzaken dan er het slachtoffer van zijn.

c1 kijkt nog steeds ongelovig en staat op, de ontbijpauze is voorbij.


Dit is volgens mij het typische irrationele verdedigingsgedrag van de (Duitse) automobilist. Het is de wereld op zijn kop. Deze mensen maken zichzelf wijs dat het erger is om iemand aan te rijden dan om aangereden te worden. Daarmee manoeuvreren ze zichzelf in de rol van slachtoffer, en kunnen de schuld geven aan de boze fietsers. Die rare fietser die toch al zo'n betweter is.

WORDT WAKKER!

19 opmerkingen:

  1. De ontbijtpauze?

    haha.. ik denk dat het voor een Duitser typ c1 niet bevatbaar is dat je willens en wetens in een inherent zeer onveilig transportmiddel, zonder 3 maal voorbeproefde veiligheidsmiddelen, met ondeugdelijke techniek en kapotte verlichting, de gevarenzone van de openbare weg betreedt.
    Zo iemand moet zijn eigen leven wel laag waarderen en brengt ook nog eens het heilig blik plus de geestelijke gezondheid van derden in gevaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk niet dat het er toe doet dat het hier fietsers betreft. Deze figuren vinden het net zo erg als een wandelaar of een spelend kind hen 'onnodig' in de problemen kan brengen, om nog maar te zwijgen over de beschadigde lak en het misschien wel gebruik moeten maken van een leenauto.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat herinnert mij aan een kort krantenbericht over een verkeersongeluk dat ik hier eens gelezen heb. Het ging ongeveer zo: "Auto in de middenberm geknald, had een schade van 6000 Euro, de bestuurder moest naar het ziekenhuis worden overgebracht." In die volgorde. Hoewel de schade waarschijnlijk toch pas na het ziekenhuistransport werd berekend. Maar first things first, nietwaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Coco: De normale werkdag begint om 06:00 uur in de montage-afdeling, bij ons in de Konstruktion flexibel tussen 06:00 en 08:00 uur. Dan hebben we van 09:00 tot 09:20 Früstückspause. Dat schijnt iets typisch Oostduits te zijn, want Wessi's kijken er ook raar van op.

    Ik kreeg echt een soort dissociatieve ervaring bij dit gesprek, of anders gezegd, ik dacht: "ben ik nu gek of zij?"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het probleem is dat je automatisch ongelijk hebt als de meerderheid het anders ziet, ook al heb je gelijk. Ziedaar ook het probleem van de democratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En dan willen ze nog dat ik daarin integreer, ik weiger!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja, bekanntes Phaenomen. Leider nicht nur in Deutschland.
    Ich hatte mal einen 'kleinen' Unfall mit einem Leihwagen in England. Auto Totalschaden. Ich hatte ausser einer Stinkwut nichts. Abends dann Telefongespraech mit meinem jetzigen Ex. Seine einzige Sorge: Was ist mit dem Auto? Wie hoch ist der Schaden? Was kostet das? Er war der Leidtragende bei diesem Unfall, weil 450 GBP Selbstbeteiligung futsch waren. Keine Frage wie es mir geht. Keine Frage ob der Unfallverursacher was abbekommen hatte. Nix. Wie gesagt, er ist mittlerweile mein EX !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Mendian: Richtig so! Af door de zijdeur!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. In ons land maakt de politie van fietsende medemensen zonder licht of bel een hogere prioriteit dan van het opsporen van al dan niet kleine criminelen die mkb-ers overvallen. Kijk, zo doe ja dat dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Bob: Gelukkig kon ik in Nederland of andere landen ook al nooit integreren, dus dát probleem heb ik niet ....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Volgens mij is het in dit voorbeeld zelfs zo dat de fietser volgens Duits recht ook nog eens een proces verbaal en een boete aan zijn broek krijgt voor het feit dat hij zonder licht reed ...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @buurtaal: Sinds een paar jaar zijn er fietsen te koop met betrouwbare dynamo's of licht met batterijen. Die ouwe dingen tegen de zijkant van de band waren een ramp. Tegenwoordig kun je wel verlangen van een fietser dat hij licht heeft, en dan vind ik het in dit voorbeeld ook niet verkeerd dat hij tenminste een deel van de schuld krijgt.

    Waar ik niet tegen kan is die valse houding van sommige automobilisten die de feiten verdraaien. Die de fietser verwijten dat ze hen iets aandoen, terwijl de fietser in feite zelf het grootste risico loopt door zijn foute gedrag.

    Het is alsof je een zelfmoordenaar die van de brug springt verwijt dat het ergste wat hij doet, is onschuldige voorbijgangers met een schuldgevoel op te zadelen.

    Een totale egocentrische fixering op het eigene kleine leed en daarbij volledig negeren wat er met andere mensen gebeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bob, ik snap wat je bedoelt. Dat gedrag kom ik inderdaad helaas ook regelmatig tegen. Als fietser stuit je op veel onbegrip en onwil in Duitsland.

    Ik wilde met mijn commentaar eigenlijk zeggen dat ik het buitenproportioneel vind dat de fietser, die met letsel in het ziekenhuis ligt, ook nog eens een boete krijgt opgelegd. Dat hij (een deel van de) schuld heeft staat buiten kijf.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. PS Sinds een paar jaar heb ik een naaf-dynamo op mijn fiets – werkt fantastisch onder alle weersomstandigheden, geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Toch vind ik fietsverlichting veel minder belangrijk dan goede reflectie. Het gereflecteerde autolicht levert doorgaans veel meer zichtbaarheid op. Ik dacht dat in Duitsland net als in België de witte voorreflector verplicht is. In Nederland is dat helaas nog niet zo, maar tegenwoordig zit wel in vrijwel alle koplampen een voorreflector verwerkt.

    Dynamo's kunnen het prima doen als mensen maar hun band goed om de fiets leggen met het dynamoprofiel aan de dynamokant. De dynamo goed afstellen is ook belangrijk en in veel gevallen is zo'n rubberen dynamodop van maarliefts 1 euro een uitkomst. En natuurlijk dubbele bedrading.

    Die batterijverlichting is overigens ook niet alles. Vaak krijgen ze na een jaar last van corrosie op de koperenveertjes die voor het batterijcontact zorgen. Die dingen slaan dan groen uit en je kan fluiten naar het contact. Ik los zoiets wel op, maar 90% van de fietsers dus niet.

    Over onterechte bekeuringen kan ik helaas ook meepraten. Zo'n 20 jaar terug werd ik (overdag) aangereden op een zeer onoverzichtelijke en te drukke kruising. Ik kon de auto niet zien en de automobiliste kon mij niet zien. Beide reden we niet hard, ik iets van 10km/h en de automobiliste circa 25km/h. Ik belandde op de motorkap en het voorruit kwam tegen mijn hoofd. Resultaat: Een gebroken sleutelbeen en mijn gehoor aan de rechterkant een halfjaar weg. In het gras lag ik te wachten op een ambulance en mocht me niet bewegen uit angst voor een hersenschudding of meer. Toen ik daar lag sprak een agent me aan en vertelde ik (nogal laconiek) dat het daar onoverzichtelijk is en ik een volgende keer weer op die plek een ongeluk zou oplopen als er niets aan die fietskruising werd gedaan. Dat leverde me 3 maanden later een bekeuring van 160 gulden op. En het klopt dat de auto van rechts kwam, maar gezien mijn verwondingen en naar mijn en velen het idee dat de gemeente verantwoordelijk was voor de slechte weginrichting vond ik dat erg veel. Die kruising is 8 jaar later aangepakt. Ik vond het destijds onbegonnen werk om de gemeente aan te pakken en daarbij bezwaar te maken tegen m'n bekeuring.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Xiwel: De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat veel fietsers de verlichting en de reflectie verwaarlozen. Vooral hier in de buurt speelt daar mee dat 90% van de fietsen mountainbikes zijn die vaak niet voor het gebruik op de openbare weg geschikt zijn. Geen licht, geen bel, geen reflectie. Zich met zo een fiets in het verkeer te wagen, vooral in het donker, dat is vragen om problemen.

    Een beetje begrip en inlevingsvermogen van beide kanten in deze niet-ideale toestanden zou al veel helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Er bestaan overigens ook fietsfascisten. Ik heb er eens een meegemaakt toen ik nog in Frankfort woonde en de voet naar de supermarkt liep. Op de stoep van de brede straat die ik moest oversteken kwam een razende, luid bellende fietser aangereden, die een spoor van verschrikte bejaarden en kinderen achterliet. Op de terugweg dezelfde gast op het trottoir aan de overkant. Ik heb hem erop aangesproken, waarop hij mij toeblafte dat hij als fietser toch niet tussen de auto's op de weg kon rijden, dat hij van voetgangers solidariteit verwachtte, en dat ik vast en zeker ook zo'n vervloekte automobilist was.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Emigrant: waarschijnlijk was ik dat. Soms wordt de frustratie me teveel.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Bob,

    Heb er nog eens overnagedacht maar als ik terug kijk op Blogs waarin je niet in staat bent een lijstje te maken met dingen die nog de moeite waard zijn in het leven dan heeft die persoon op de fiets het helemaal niet zo slecht. Die wordt dus min of meer uit zijn lijden verlost.
    Natuurlijk weet ik ook dat ik die discussie niet ga winnen.
    Blind de wil van de meerderheid volgens maakt overigens geen democratie. Voor een democratieis iets meed nodig.

    Groeten,

    Rob A.

    BeantwoordenVerwijderen