2. Ik laat me nooit beinvloeden door reclame op de televisie. Nou ja, bijna nooit. Misschien gebeurt het een op de duizend keer dat ik iets koop dat ik in de reclame heb gezien. Als alle mensen net zo (on-)beinvloedbaar zijn als ik, is een reclamespot dan de moeite waard?
[Update 1, 28.09.2010: Toegevoegde informatie vraag 2:
30 seconden reclametijd rond het journaal van 8 uur kosten 7590 euro (bron), er zijn dan twee miljoen kijkers (bron). Het spotje duurt een halve minuut en wordt 100 keer uitgezonden, we verwaarlozen voor het gemak de kosten voor het maken van het filmpje. Er wordt reclame gemaakt voor een shampoo van 7 euro waar 1 euro winst op wordt gemaakt.]
[Update 2, 28.09.2010: Hier staan de antwoorden.]
Het sommetje is niet moeilijk maar ik heb even geen idee hoe ik een pi kan maken.
BeantwoordenVerwijderenMijn vader kwam vroeger een keer thuis uit de supermarkt met een raar soort smeerkaas. Hij had het gezien in een reclamespotje op TV. Het leek hem zo vies dat hij het een keer wilde proeven.
volgens mij is de inhoud pizza/4
BeantwoordenVerwijderenDe reclamewereld vind van wel, maar dat is omdat zij aan elke (dus ook een niet goedlopende) reclame verdienen.
Bij mij kunnen reclames me zo irriteren dat ik voor een ander product kies om maar niet dat soort reclames te sponsoren.
1. Deeg, tomaten, mozzarella, ham, kappertjes, kruiden e.d.
BeantwoordenVerwijderen2. Iedere religie heeft zijn heilige teksten. Reclame is de hoogmis van het consumentisme. Wie niet meedoet wordt niet zalig en is een zonderling of een ongeneeslijke ketter.
Achtergrond informatie bij vraag 2:
BeantwoordenVerwijderen30 seconden reclametijd rond het journaal van 8 uur kosten 7590 euro
(bron), er zijn dan twee miljoen kijkers (bron). Het spotje duurt een halve minuut en wordt 100 keer uitgezonden, we verwaarlozen voor het gemak de kosten voor het maken van het filmpje. Er wordt reclame gemaakt voor een shampoo van 7 euro waar 1 euro winst op wordt gemaakt.
Nou?
@Marjan: Voor pi mag (moet) je pi schrijven.
BeantwoordenVerwijderen@Xiwel: We gaan er van uit dat de persoon de hele pizza op kan.
BeantwoordenVerwijderen@Emigrant: U wordt vriendelijk verzocht zich aan de door de vraagsteller bedoelde interpretatie van de vraag te houden.
BeantwoordenVerwijderenAls niet pizzaliefhebber of eter mag ik de berekening van de inhoud wel overslaan? Dat geldt niet voor reclame. Gelukkig is er nog iets van droog beschuit in te verdienen voor me. Reclame zal er altijd zijn zoalng er mensen zijn. Domweg omdat het de enige manier is om producten, merken, diensten of desnoods ideologie te verkopen. Zelfs in de communistische landen van achter het vroegere ijzeren gordijn werd reclame gemaakt voor de grauwe staatsproducten die zelden in de staatswinkels te vinden waren. Wij zijn allemaal kinderen van de reclame, we geloven in merken, in de imaginaire waarden van een product en kiezen zo (on)bewust voor een of andere naam. Iedereen wil in een Audi rijden, een Ferrari op het erf, een bepaald horloge om de pols, draagt de boodschap van Bjorn Borg op de rand van het ondergoed of vliegt bewust met KLM of Lufthansa. En dan maar denken dat wij in staat zijn aan de invloed van reclame te ontsnappen? Forget about it! Gelukkig voor mij...
BeantwoordenVerwijderen@Leo: Ja, maar dat is geen antwoord op de vraag.
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat ik immuun ben voor reclame, ik doorzie het en het doet me dus niks. Moet er vooral vaak om lachen, wat een drukte om niks. Er gaat veel geld in om en ik vrees dat veel mensen erin geloven?
BeantwoordenVerwijderenSluit mooi aan bij dat logje over vrijheidop een bepaalde manier-veel mensen laten zich sturen en doen aan modes mee e.d.
Voor die berekening moet ik eerst mijn koffie op hem, een pizza als ontbijt vind ik ook niks ..nou ja..ik zal het maar eerlijk zeggen..geen idee ;p
Een reclamespot is voor mij dus niet de moeite waard, ik ga dan naar de wc of schenk wat in, maar het zal blijkbaar iets opleveren. Ik weet wel dat ik veelal merken koop die ik nooit langs zie komen op tv. Of ik zet het geluid af.
BeantwoordenVerwijderenDe reclame geeft mij altijd even gelegenheid om koffie in te gaan schenken ofzo.. dus ik mis het meeste wel.
BeantwoordenVerwijderenEn wat ik dan wél zie aan reclame neem ik niet het merk ofzo in me op maar meer de beelden.. ik kijk dus meer naar hoe ze het brengen dan naar het product waar het over gaat.
Tham
@Bob: Ik had de maaltekens weggelaten, da's toch niet zo erg?
BeantwoordenVerwijderenAnders pi*z*z*a/4
Hij was nog leuker geweest als je de hoogte op 4a had gesteld.
@Xiwel: Excuses!! Niet de straal maar de doorsnede van de pizza is gelijk aan z!
BeantwoordenVerwijderenSPOILER ALERT:
BeantwoordenVerwijderenDe pizza-vraag is eigenlijk al opgelost door Xiwel, maar hier is nog een wat utgebreidere uitleg, plus een antwoord en een nabeschouwing op vraag 2:
Achtergrond Rekensommetje
Ohh, leuk! Ik had het niet door terwijl ik de formule gewoon ken. Die /4 van Xiwel vat ik niet.
BeantwoordenVerwijderendoorsnede-kwadraat = straal-kwadraat-gedeeld-door-vier
BeantwoordenVerwijderenOja, de diameter. Ik had straal gelezen: pierkwadraat
BeantwoordenVerwijderenmarjan
Reageren lukte niet met URL, ik dacht even dat je een eigen AT5 toestand gecreëerd had.
BeantwoordenVerwijderenHelaas gebruikt Bob niet het woord diameter maar het minder eenduidige begrip doorsnede. Doorsnede kan meerdere dingen betekenen. Diameter is slechts 1 van de mogelijkheden. Een van de andere mogelijkheden is de opervlakte van het snijvlak. Als we die laatste betekenis kiezen is de inhoud eenvoudiger uit te rekenen:
BeantwoordenVerwijderenInhoud = z * a
Natuurlijk is dat niet de betekenis die Bob bedoelde. Het correct antwoord zoals Bob het bedoeld is dus inderdaad zoals Xiwel als zei maar mijn antwoord is eenvoudiger en ik vind eenvoudig wel zo leuk.
Rob A
@Rob: Ik moest erover nadenken wat nou het juiste woord is. De Nederlandse taal is me aan het ontglippen als ik niet oppas.
BeantwoordenVerwijderen