6 april 2011

De elektrische fiets

De elektrische fiets doet zijn intrede in Thüringen. Thüringen volgt de trends in Duitsland met enige vertraging, en Duitsland volgt de trends in de wereld met enige vertraging, dus dan snap je waarom ik er nu pas mee kom.

Een collega heeft er een gekocht voor welgeteld 4000 euro. Dat is dan ook een mooi apparaat met de motor in het traplager, volledige vering, heel veel versnellingen en ondersteuning tot 40 km/u. Dat laatste maakt er eigenlijk een bromfiets van, wettelijk gezien. Ik heb hem uitgeprobeerd en het is natuurlijk heel aangenaam. Het was de eerste keer dat ik met 25 km/u de berg OMHOOG fietste. Deze collega fietst er nu 15 km mee naar zijn werk en terug en laat daarvoor de auto staan.

De tweede collega heeft hem besteld. Die gaat voor een Nachrüstsatz, dus een motor in een achterwiel met bijbehorende spullen die je op je bestaande gewone fiets kunt monteren. Kosten: ruim 1500 euro. Officieel ondersteunt die tot 25 km/u, maar als je een verkeerde wielmaat instelt dan kun je dat verhogen. Dat heeft dan het nadeel dat het besturingsapparaatje, dat ook als snelheidmeter dienst doet, de verkeerde snelheid aangeeft.

Ik vind de elektrische fiets een goed alternatief voor woon-werkverkeer als de afstand wat groter is (bijvoorbeeld meer dan 10 km), of als je in een bergachtig gebied woont zoals hier. Voor vrijetijd-fietsen vind ik het een beetje onzin. Wat heb je er aan dat je ergens sneller aankomt, als toch het fietsen zelf hetgene is dat je wilt doen? Je actieradius vergroot je er niet echt mee, tenzij je een langzame fietser bent. De actieradius van de elektrische fiets hangt af van het terrein en de hoeveelheid ondersteuning die je instelt, en bedraagt grofweg tussen de 40 en 100 kilometer. Voor een sportfietser is het natuurlijk helemaal zinloos. Samengevat: de elektrische fiets is zinvol wanneer je de fiets als transportmiddel gebruikt voor grotere afstanden of heuvelachtige wegen. Voor kleinere afstanden is het te duur tenzij je een langzame (oudere) fietser bent, en voor de sport en de vrije tijd is het onzinnig.

Maar leuk is het wel.

21 opmerkingen:

  1. In NL zijn het officieel fietsen met elektrische trapondersteuning. Het motortje mag meehelpen tot 25km/h. Je hebt er geen kenteken of helm voor nodig en je mag op alle plekken komen waar ook de gewone fietsen komen.

    Als ie uit zichzelf zou rijden, dan valt ie onder de snorfietsen. Dan heb je een kenteken nodig, een minimale leeftijd van 16 jaar en mag je niet op alle plekken komen. Zo is het autovrije deel van de Alkmaarse binnenstad ook een snorfietsvrij deel.

    Gaat ie harder dan 25km/h (wat hier verboden is), dan komt de helm om de hoek kijken.

    Hij is hier bedacht voor de ouderen en mensen met een mindere conditie. Inmiddels zijn er ook schoolkinderen die zo'n fiets hebben. Je kan ze hier al krijgen voor 800 euro.

    Over een jaar of 2 zal het gezeur over de accu's beginnen. Die raken dan op en zijn door hun speciale model erg duur, 250 euro of meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kan ze hier ook krijgen vanaf ongeveer 800 euro, maar je denkt toch niet dat een Duitse ingenieur met dat soort kwaliteit genoegen neemt?

    Boven de 25km/u moet je hem hier registreren en verzekeren als Moped of Mofa, en een rijbewijs hebben. Er moet een nummerplaatje op. De collega met de 40 km/u fiets heeft zo'n nummerplaatje, maar dat doet hij er niet op omdat dat zo lullig staat. Hij heeft het bij zich in de rugzak, zodat hij kan zeggen dat het er net vanaf gevallen is als hij aangehouden wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben blij dat ik in de Noord-Duitse laagvlakte woon. Fietsen zonder hulpaandrijving gaat hier prima en als rechtgeaarde Nederlandse doe ik het ook bijna dagelijks ;-)

    Mijn schoonmoeder in de buurt van Stuttgart heeft al een tijdje zo'n fiets met hulpmotortje. Waar zij woont is dat inderdaad geen overbodige luxe.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor € 800 heb je nog geen echte Sparta Ion.

    Ik hoorde eens een praatje van een marketing-medewerker van Gazelle -of een toeleverancier- over hoe ze de boot hadden gemist met vergelijkbare redeneringen als die van @Bob. Zinloos en commercieel oninteressant voor het vlakke Nederland. Nu heeft/wil iedere modale 50+ er één.
    Toch geen e-fiets van Hercules?, want die behoort tot 'onze' Friese Accell Group.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Buurtaal: Omdat Stuttgart zo heuvelachtig is?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Coco: Het kwaliteitsverschil zit hem o.a. in de logica achter de ondersteuning. De betere systemen reageren op de kracht die je op de pedalen uitoefent, door een krachtsensor of door naar de doorhang van de ketting te kijken. De eenvoudigere systemen kijken bijvoorbeeld alleen maar naar de draaisnelheid; daar kan je dan mee smokkelen door zonder kracht te trappen, en dan toch ondersteuning te krijgen.
    (Heb ik me laten vertellen door mijn collega's die als echte Duitse ingenieurs eerst alle technische specificaties bestuderen van alle mogelijke alternatieven voordat ze tot de koop overgaan.)

    Die marketing medewerker van Gazelle is een intelligente, sportieve man, die zijn eigen verstandige mening abusievelijk op de meerheid van de bevolking projecteerde ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Xiwel: Erger dan de kosten van de accu lijkt me nog dat na vijf jaar zo'n fabriek failliet is of juist dat model accu niet meer gemaakt wordt. Zonder twijfel zullen accu's van andere merken niet passen enz.

    @Bob: Wat de heuvels zijn in Midden- en Zuid-Duitsland is de tegenwind in Nederland en de Noordduitse laagvlakte. Als je bij de kust woont zijn de inspanningen van het fietsen ongeveer even groot.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Xiwel en Emigrant: Accus's van 250 euro zijn nog goedkoop. Er zijn er ook van 4 en 500 euro. Bovendien krijgen we hier te maken met chemisch afval.

    De tegenwind aan de kust is ook niet te verwaarlozen, maar mijn persoonlijke ervaring is dat bergop fietsen veel zwaarder is dan tegen de wind in. Met tegenwind fiets je iets langzamer, dan wordt ook de weerstand minder, plus je kunt "plat gaan liggen" over het stuur. Of je neemt zo'n stuur met twee standen.

    Maar tegen het verkoopsucces van de elektrische fiets in Nederland kan ik natuurlijk niet argumenteren. Wat het echte voordeel is van de elektrische fiets, is waarschijnlijk dat er nu mensen aan het fietsen worden gebracht voor wie de gewone fiets een te grote drempel vormt. Een beetje inspanning is beter dan helemaal geen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Inmiddels is Duitsland weer de beste, zoals het hoort. Kalkhof. Zie de recente test in de Televaag.

    Accell heeft achterwielaandrijving, maar dan derailleur nodig. Gazelle uit armoe voorwielaandrijving. Kalkhof heeft trapas- of ketting-aandrijving, maar eenvoudig display.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Bob: Dat van dat chemisch afval klopt, maar geldt nu al voor de laptops die in dezelfde accu-markt zitten. Mijn broer heeft een opvouwbare (fiets met electrische ondersteuning). Die kostte 800 euro en met zijn gewicht van ruim 100 kg doet ie het nog uitstekend. Een vervangende accu kost hem 250 euro, maar als je de cellen los uit HongKong laat opsturen, dan ben je 48 euro kwijt. Neem aan dat daar nog een handeltje in komt. Overigens is dat Li-Ion ding maar 8Ah, waar ie 40km mee af kan leggen.

    Mijn oom en tante hebben een betere van Giant met accu's aan de zijkanten. De electronica zit daar niet op het stuur en ik denk dat mijn oom (een echte techneut) gelijk heeft dat dit soort veel minder kwetsbaar is.

    Banden hard oppompen levert vaak net zoveel op. Als mensen trapondersteuning nemen, maar met slappe banden rijden (gaan ze ook lekker snel lek), dan heft het motortje alleen dat wrijvingsverlies op. Veel versnellingen is ook handig. 8 versnellingen in de achteras is het handigste en anders een derailleur.

    Het is idd beter dat mensen zoiets gebruiken dan een snorfiets, scootertje of auto. Probleem is wel dat het aantal ongelukken toeneemt omdat een groter aantal ouderen zo harder fietsen dan zij kunnen overzien. Het aantal fietsverkeersslachtoffers onder de 60 neemt af en het aantal boven de 60 neemt toe en is de laatste jaren al groter.

    Maar ook dan. Als ze fietsen dan vallen er veel minder slachtoffers door bewegingsarmoede.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kom een beetje in de buurt van de doelgroep. Zouden ze die dingen ook hebben met een dag er boven, verwarming, een Tom Tom en een radio op het stuur?? Tot dan blijf ik wel gewoon fietsen of nog het liefst rondtuffen in mijn heerlijk comfortabele dieseltje....zelfs bij slecht weer nog comfortabel....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Bob: Stuttgart is inderdaad enorm heuvelachtig – de stad ligt in een soort kom. Leuk als je van downhill houdt, maar verder bijna niet te doen met de fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit is de 4000-euro superfiets van mijn collega:
    Flyer X Series

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Leo: Hier kun je je elektrische ligfiets met of zonder cabine zelf samen laten stellen. Prijs: vanaf ongeveer 3000, en de sky is the limit:
    ElFiets

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Fuer mich ist ein Fahrrad mit Hilfsmotor, egal ob elektrisch oder nicht, immer noch ein MOFA= MOtor-FAhrrad!
    Und genau wie die Hybridautos sind diese neumodischen E-Raeder nur dazu gedacht, den Benutzern ein 'reines Gewissen' in Sachen Umweltschutz zu suggerieren. Die Herstellung (und auch spaeter die Entsorgung) der Akkus schaden der Umwelt mehr als man denkt. Ueberigens sind diese Raeder mit Hilfsmotor nicht mehr so neu. Ich sage nur 'SOLEX'.

    Fuer mich bleibt ein fiets ein fiets, und da hat man zu strampeln. Egal ob Gegen- oder Seitenwind (Oosterscheldekering!!), egal ob Huegel oder Berge (http://nl.wikipedia.org/wiki/Saarland)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Toch heb ik nog eens nagedacht over het radvaren in Duitsland. Stuttgart is idd heuvelachtig, maar de meeste Duitse steden liggen in een vlak rivierdal. Bijvoorbeeld: Berlijn, Hamburg, München, Augsburg, Kassel, Nürnberg, Köln, Dortmund, Bremen, Münster, Magdeburg, Hannover, Frankfurt en ga zo maar door. Die mensen kunnen hun boodschappen of ritje naar de school of het werk prima op de fiets doen. Daar is geen hulpmotortje voor nodig, hooguit een paar versnellingen. Voordeel van die binnenlandse dalen is dat het er veel minder waait dan langs de kust. Auto- en buszittende Duitsers zijn gewoon watjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Xiwel - Wir hatten in den 70er und 80er (noch) keine Mofas, und auch kein Fahrrad mit Motor. Und doch sind wir mit unseren Raedern und dem Ranzen auf dem Ruecken 18km zur Schule geradelt. Und von wegen Gangschaltung oder superleichte Raeder - das waren ganz normale Drahtesel, und Huegel hatte es in der Gegend auch jede Menge http://tinyurl.com/3os6nnn

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Xiwel,
    Duitsers zijn, als het om fietsen gaat, inderdaad een stuk minder actief en "weerbestendig" dan de gemiddelde Nederlander.

    Telkens als ik hier in Hannover (waar je inderdaad prima kunt fietsen, maar dat zei ik hierboven al) bij regen, invallende duisternis of temperaturen onder de tien graden Celsius op mijn stalen ros spring oogst ik van veel mensen "verständnislose Blicke". En dat terwijl je zeker in de stad met de fiets veel sneller je doel bereikt dan met de auto ...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja, de Flyer. Die fietskundige die ik ken zegt ook dat dat de beste is.

    BeantwoordenVerwijderen