4 oktober 2010

Auto importeren vanuit Nederland naar Duitsland, epiloog


Het is gelukt. De aanhouder wint. Ik heb alles stap voor stap gedaan, en het bleek helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Er zijn natuurlijk wel een aantal dingen die je moet weten, maar dan gaat het ook. Omdat hier via Google af en toe mensen komen die ook een auto willen exporteren/ importeren, doe ik hier een klein verslag aan de hand van de punten die ik in het vorige log heb opgeschreven.

Kleine inleiding voor wie de vorige log niet kent: Ik heb in Nederland een tweedehands auto gekocht van een familielid. Ik woon zelf in Duitsland en heb de auto geimporteerd.

Allereerst de volgende tip: Ik heb in een e-mail naar de Zulassungsstelle gevraagd welke papieren ik nodig heb , met een korte beschrijving van de auto. De Zulassungsstelle is de instantie waar nieuwe kentekens geregistreerd worden, in Erfurt zijn zij een onderdeel van het "Ordnungsamt". Zij waren zeer behulpzaam en hebben snel geantwoord.

Het verslag:

1 - koopcontract opstellen zodat ik een bewijs van eigendom heb, waarschijnlijk is het slim dit meteen in twee talen te doen, voor de Nederlandse en de Duitse instanties
Ik heb het alleen in het Nederlands gedaan, omdat de koper geen goed Duits sprak. Dat was voldoende voor de Duitse instanties.

2 - proberen om een coc-verklaring van de Dealer te krijgen, dit vereenvoudigt de keuring in Duitsland
Die moest door de vorige eigenaar worden opgevraagd. Dat ging, maar het duurde wel anderhalve week en het kostte 120 euro. Toch is het de moeite waard, bij de Duitse instanties heb je er veel gemak van.

3 - tijdelijk reaktiveren van de huidige verzekering, en eigenlijk ook van de wegenbelasting. De wegenbelasting moet ik reaktiveren als ik met de auto naar Roosendaal wil rijden (zie 4), alleen voor het ritje naar Roosendaal. Waarschijnlijk is dat niet zo handig, omdat ik dan ter plekke de kentekenplaten moet afschroeven, het uitvoerkenteken moet aanvragen, en als er dan iets misgaat, dan kan ik niet meer rijden met de auto. Misschien is het beter met de trein of met een andere auto naar Roosendaal te gaan.
De verzekering en de wegenbelasting moesten inderdaad gereaktiveerd worden. Dit is een uitzonderingssituatie, dit was nodig omdat deze auto was stilgelegd.

4 - een uitvoerkenteken regelen bij een RDW-keuringsstation in Nederland (Roosendaal)
Dit heb ik anders gedaan. Het is mogelijk om de auto schriftelijk (per fax) ACHTERAF uit te voeren als de auto zich al in het buitenland bevindt. Zo hoefde ik niet naar Roosendaal en ik hoefde geen uitvoerkenteken en een extra tijdelijke verzekering af te sluiten. Dat kan alleen als de vorige eigenaar ermee akkoord gaat dat je nog tijdelijk op zijn verzekering blijft doorrijden.

5 - auto naar Duitsland rijden (Ik heb overwogen of het eenvoudiger is de auto door een garage te laten transporteren, maar dat kost ongeveer 1 euro per kilometer, in dit geval 1400 euro)
Heb ik gedaan en meteen gecombineerd met de weergaloze Hoi Oligoi Meeting in Huize Molrat.

6 - auto in Duitsland bij de Dekra laten keuren, hij moet een komplete TüV en een Abgasuntersuchung (AU) krijgen. Er zijn een paar kleine verschillen in de technische eisen met Nederland, het kan theoretisch zijn dat de auto aangepast moet worden (3e remlicht is bijvoorbeeld verplicht in Duitsland). Met behulp van de coc-verklaring schijnt deze keuring eenvoudiger en goedkoper te zijn.
De TüV is een onafhankelijke keuringsinstantie (daar kun je dus niet opgelicht worden door je garage). De keuring ging vlot, de auto was immers nog bijna nieuw, het duurde ongeveer 20 minuten. De papieren uit te printen duurde wat langer. Er ontbrak namelijk op de COC-verklaring een zogenaamde Abgasschlüsselzahl, een soort classificering van de hoeveelheid uitlaatgassen. Dit moest als extra bestellinkje in het systeem ingevoerd werden. Het systeem kon dat niet als gratis dienst verwerken, en dus hebben ze me het minimumbedrag van 5 euro berekend. Er kwamen twee extra collega's van de keurmeester aan te pas om het computersysteem om de tuin te leiden.

7 - een voorlopig bewijs van verzekering bij mijn Duitse verzekering regelen. Vroeger was dat een Doppelkarte, nu is dat een Versicheringsbestätigungsnummer (VB-nr of eVB). Dit is een voorlopig WA-verzekering die aangeeft dat je van plan bent om het voertuig binnenkort compleet te verzekeren
Klinkt moeilijker dan het is. Een telefoontje naar de verzekeringsagent, nummer opschrijven, klaar. Vanaf het moment dat je de nieuwe auto registreert in Duitsland, is hij onmiddelijk verzekerd. Ik had nog een oude auto in Duitsland bij dezelfde verzekering, die was nog vier weken doorverzekerd in overlapping met de nieuwe auto. In die tijd moest ik hem kwijtraken.

8 - auto laten registreren bij het Straßenverkehrsamt in Erfurt. Voor deze Zulassung moet ik aantonen dat de auto gekeurd is en verzekerd, en dat hij mijn eigendom is. Ergens heb ik nog gelezen dat ik een bevestiging van het Bundeverkehrsamt moet hebben dat de auto tot nog toe niet geregistreerd is geweest in Duitsland, maar hoe dat moet weet ik nog niet.
Zoals hierboven vermeld heet dat ook wel de Zulassungsstelle. Dit is het moment supreme. Hier moet je alle papieren bij de hand hebben. Dit zijn de benodigde papieren:

Sehr geehrter Herr Hollander in Duitsland,

für die Zulassung eines aus der EU eingeführten Fahrzeuges müssen folgende Unterlagen vorliegen:
- niederländischen Papiere
- niederländischen Kennzeichen
- Certificate of Confirmation (COC)/ EG- Übereinstimmungsbescheinigung oder Vollgutachten nach § 21 StVZO von der DEKRA
- deutsches Hauptuntersuchungsprotokoll (HU) wenn älter als 3 Jahre
- Kaufvertrag
- elektronische Versicherungsbestätigungsnummer (eVB) ihrer Versicherung
- Einzugsermächtigung für die Kfz- Steuer (hier erhältlich oder unter www.erfurt.de herunterzuladen)
- Personalausweis oder Reisepass mit Meldebescheinigung.


Het nieuwe kenteken wordt uitgereikt nadat er allerlei zaken zijn gecontroleerd. In Duitsland kun je tegen een kleine meerprijs de middelste twee letters zelf uitkiezen, wat ik dus gedaan heb. De eerste 1-3 letters van het Duitse kenteken zijn een afkorting van de woonplaats, dan komen altijd twee letters, daarna twee of drie cijfers. Als je de twee letters hebt gekozen, dan kun je zien welke cijfer-combinaties er nog beschikbaar zijn, en een passende uitzoeken. Een persoonlijk nummerbord is voor iedereen weggelegd in Duitsland.
Daarna worden meteen de kentekenplaten gedrukt. Je moet dan naar buiten met je aanvraagpapiertje, (de definitieve papieren heb je nog niet), daar staan een of twee kleine keetjes met firma's die kentekenplaten drukken. Ik kan me herinneren dat ik in Nederland een willekeurige kenteken bij de garage kon laten drukken; zo eenvoudig is het in Duitsland niet om aan valse kentekenplaten te komen!
Dan moet de auto GEIDENTIFICEERD worden. Dat wil zeggen, je moet de auto bij je hebben, en de ambtenaar kijkt dan of het carosserienummer klopt.
Wij konden het carosserienummer niet vinden...
Na 5 minuten bleek het onder een laag stof verborgen te zitten!
Daarna weer naar binnen en de definitieve papieren in ontvangst nemen. Hehe, dat zit erop.

9 - voordeel: schijnbaar hoef je geen invoerbelasting te betalen. Omgekeerd moet dat wel, als je een auto van Duitsland naar Nederland exporteert. Je moet dan de bpm nabetalen. Bij een nieuwe auto is dat het complete bedrag, en hoe ouder de auto is, des te lager wordt het percentage.
Inderdaad dus.

10 - een definitieve verzekering afsluiten
Nog even telefonisch de voorwaarden voor de nieuwe verzekering afspreken, en per e-mail bevestigen. Ik neem voor het eerste jaar Vollkasko = allrisk, kost me voor deze auto en met mijn no-claim 876 euro/jaar.

11 - parkeervergunning voor Erfurt halen
Die vergunning krijg je hier bij het Tiefbau- und Verkehrsamt. Papieren meenemen, kost 25 eur per jaar. Je hebt dan toestemming om in een bepaalde kleine buurt te parkeren, maar geen recht. Als de straat vol is, dan heb je pech, theoretisch. In de praktijk zet je hem in de volgende straat die eigenlijk niet tot jouw bereik hoort, en daar heb ik nog nooit een bon voor gekregen.

12 - oude auto wegdoen
Ik had gedacht dat het moeilijk zou zijn om een oude auto weg te doen, maar ik was verbaasd hoeveel mensen een goedkope auto willen hebben. Dat was dus ook geen probleem.

24 opmerkingen:

  1. En wat voor auto heb nu?

    Rob A.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als het goed is heb je na uitvoer uit Nederland en stopzetten van het kenteken, recht op de rest-BPM die ooit is betaald bij aansschaf van de auto toch? Je zou dat toch eens moeten zien uit te vogelen, want volgens mij schrijven ze dat over de jaren heen af en blijft er voor een auto als de jouwe wel voldoende over om er een briefje aan te besteden dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Welke letters heb je gekozen?
    HID, BOB, NL, ......?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hhm. Ik heb een serieuze lettercombinatie gekozen. Dat is de Duitse invloed. Mijn initialen plus mijn verjaardagsdatum in drie cijfers.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leo, ik weet niet of dat nog iets oplevert. Het was een twaalf jaar oude Daewoo. Ik denk dat dat na 3-4 jaar al niets meer is. Maar waar zou ik dat kunnen informeren? Belastingdienst? RDW?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Emigrant, de letters voor Erfurt zijn EF (niet ER). EF-FE is het enige wat me daar bij te binnen schiet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O.K., ik zie te weinig Erfurter auto's hier

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke auto, niet te groot, niet te klein, mooie kleur. Mooie nummerplaat.
    Benzine? Hoeveel km op een liter?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Benzine. 7 liter per 100 km, zoals we in Duitsland zeggen. Omgekeerd is dat 1 op 14,3. In Nederland is hij iets zuiniger (geen heuvels, max 120 km/u).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Leo: Ik heb even gezocht op internet. Via het RDW kwam ik bij de douane terecht. Na enig heen en weer zoeken heb ik bij de afdeling "verhuizen vanuit Nederland" een formulier gevonden voor teruggaaf bpm bij export. Hleaas is mijn auto 4 maanden (!) te oud voor teruggave. Hier een stukje uit het formulier:

    Waarom dit formulier?
    Exporteert u een in Nederland geregistreerde en gebruikte personenauto,
    motor of bestelauto? Dan kunt u met dit formulier belasting van
    personen auto’s en motorrijwielen (bpm) terugvragen. De belangrijkste
    voorwaarden voor teruggaaf zijn:
    – De personenauto, motor of bestelauto heeft op of na 16 oktober 2006
    een kenteken gekregen in Nederland.
    – De personenauto, motor of bestelauto is geen schadevoertuig.
    – De personenauto, motor of bestelauto is in rijwaardige staat.
    – De personenauto, motor of bestelauto is in een andere eu-lidstaat
    of eer-land (IJsland, Liechtenstein en Noorwegen) opnieuw
    geregistreerd.
    – De registratie van het kenteken van de personenauto, motor of
    bestelauto bij de rdw is beëindigd. De rdw heeft een uitvoerverklaring
    toegekend.

    Mijn auto werd voor het eerst geregistreerd in juni 2006, en dat is te vroeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De link naar "verhuizen vanuit Nederland is fout. Hier is de goede.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Bob - Dat is wel zonde zeg, net op een paar maanden na. Zo houden ze dus lekker geld over aan al die geexporteerde wat oudere auto's. In ieder geval is het een erg fraaie auto, goede kleur ook! En dat kenteken is idd wel erg uniek...haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb een vraag? Moet je een inwonende zijn in duitsland om een auto in te voeren in duitsland? Kan ik als nederlander die woont in nederland en geen adres heeft in duitsland een auto invoeren in duitsland. Ik heb namelijk een auto gekocht in spanje en kan hem niet invoeren in marokko, omdat de tenaamstellingsbewijs niet op mijn naam kan staan aangezien ik geen ingezetene ben van spanje! Dus ik moet eerst een adres hebben in spanje voordat ze dat kunnen doen. Als ik de auto invoer in nederland kost dat mij klauwen met geld(BPM

    Kan ik de auto invoeren in duitsland en hem gelijk weer uitvoeren zonder dat ik daar een adres heb in duitsland?
    alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat weet ik niet. Ik heb hem ingevoerd om hem hier te gebruiken, en daarvoor moest ik een adres hebben.
    Bob

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Had je daar niet beter een auto kunnen kopen of leasen? Volgens mij is dat dan toch een stuk goedkoper?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leasen doe ik sowieso niet. Dan kun je je geld ook meteen uit het raam gooien.

      Verwijderen
  16. Handige informatie hier. Ik zal het zeker meenemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb ook een auto uit het buitenland laten importen aangezien je alsnog voordeliger uit bent als dat je hier in Nederland een auto aanschaft.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wel grappig die verkapte reclame-reacties.

    Bob

    BeantwoordenVerwijderen
  19. gebruikte auto


    Please visit it to know more information - https://www.tweedehandsauto.nl.

    BeantwoordenVerwijderen

  20. gebruikte auto

    click here for get more information about it - https://www.tweedehandsauto.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Je kunt rijk en gelukkig worden als je een lege ATM-kaart kunt aanvragen, met deze kaart kun je 3000 euro per dag gedurende 6 maanden maken, ik ben momenteel in Spanje en ik gebruik deze kaart dagelijks om 3000 zonder problemen te maken. Ik maak ook gebruik van deze kaart in de supermarkt en ook om online aankopen veilig te doen.

    Als je deze kaart wilt hebben, neem dan contact op met de beroemde hacker Mr Divine (divinecardhacker@gmail.com) en je krijgt je eigen kaart afgeleverd bij je deur en de agent zal je precies laten zien hoe je de kaart moet bedienen, zodat je kan dagelijks je eigen 3000 maken. deze kaart werkt voor elk land, dus haal de jouwe nu.

    Om je kaart vriendelijk te contacteren: divinecardhacker@gmail.com of whatsapp +16317433683

    Dank je

    BeantwoordenVerwijderen