10 december 2009

Nebenkostenabrechnung - verwarmingsrekening

Als je in Duitsland een woning huurt, betaal je Kaltmiete (koude huur) plus Nebenkosten (nevenkosten). De koude huur gaat meestal per vierkante meter, en is afhankelijk van de ligging en de kwaliteit van het huis. In Erfurt varieert die tussen de 4 en 7 Euro per vierkante meter. De nevenkosten zijn een verzameling van bijna alle andere kosten. Onder de nevenkosten vallen de verwarming, het water, de concierge, de stroom voor de algemene gedeeltes van het huis, en nog een paar andere dingen. Het is gedeeltelijk wettelijk vastgelegd. De meeste conflicten tussen huurders en verhuurders gaan over onduidelijke nevenkosten. Nevenkosten worden eigenlijk niet per vierkante meter afgerekend, maar als je het zou omrekenen, kom je tussen de 1,50 en 2,50 Euro per vierkante meter.

Voor de nevenkosten betaal je per maand een voorschot (Pauschalbetrag). Aan het einde van het jaar, als alle meterstanden zijn afgelezen, dan wordt berekend wat je teveel of te weinig hebt betaald. Deze eindrekening is de Nebekostenabrechnung. Het is wel handig als het voorschot enigszins in de buurt komt van de werkelijke kosten, anders kun je voor vervelende verrassingen komen te staan.

Tot nu toe kwam ik altijd grofweg op nul uit. In de vorige woning betaalde ik 1,50 nevenkosten per vierkante meter, en dat kwam dus uit.

Vorige jaar november zijn wij verhuisd. Nu net hebben we de Nebenkostenabrechnung voor de anderhalve maand van 2008 gekregen, die we hier gewoond hebben, om precies te zijn: 47 dagen. Even schrikken: 380 Euro nabetalen!! Terwijl we dus al een voorschot van pak'm beet 200 Euro per maand betaald hadden.

Het leeuwendeel van de kosten is verwarming. Ik heb geprobeerd de rekening te begrijpen, maar voor een normale Duitse verwarmingskosten-rekening heb je een 3-jarige studie economie nodig. Ik zal jullie niet vermoeien met de details. Ik kon geen fout vinden. De meterstanden waren correct berekend. De enige onzekerheid zijn die rare meetapparaatjes aan de verwarming. Zogenaamde Heizkostenverteiler. Die meten geen echte eenheden, maar relatieve temperatuur. Aan het einde van het jaar worden alle standen in het hele huis van deze apparaatjes bij elkaar opgeteld, en aan de hand daarvan wordt de complete verwarmingsrekening opgesleuteld naar de verhuurders.

We laten nu de rekening controleren door de Mieterbund. Ik ben een beetje bang dat de rekening echt klopt. Totdat we weten hoe de vork in de steel zit, durf ik de verwarming niet meer aan te zetten. Ik ben niet arm, maar 300 Euro per maand alleen voor de verwarming is me echt te gortig. Als het blijkt kloppen, dan blijf ik hier niet wonen.

Overigens moet je er bij bedenken dat november en december, de periode waar het over gaat, die maanden zijn waar je de verwarming aan zet. Ongeveer 6-7 maanden per jaar staat hij natuurlijk helemaal uit. Maar over het jaar gerekend kom ik dan toch nog op 150-200 euro per maand alleen voor de verwarming.

Voorlopig verwarmen we met de Kachelofen. Daar hebben we er een van in de woonkamer. Dat kost ongeveer 1,50 Euro per dag, een stuk goedkoper dan de centrale verwarming. In de rest van het huis is het momenteel ongeveer 15 graden. Dat betekent dikke truien, warme soep en thee. En in de slaapkamer hoeft het sowieso niet warm te zijn.

38 opmerkingen:

  1. Daar moet haast wel iets fout zijn.
    Een redelijk geïsoleerd huis verstookt in NL 1600 m3 gas/j = € 1000,-/j Daar kook en douche je hier ook van. Een appartement (middenin een blok) moet daar ver onder kunnen.

    Vroeger hadden wij thuis Clorius verdampingsbuisjes op elke radiator. Die werden 1x per jaar vervangen. Hoe gaat dat in DE? Heb je vloeistof of digitale meters? Hoe vaak worden die opgenomen? Wat was de procedure bij de overdracht?
    Ik kijk even op je foto, haha, alles goed bob? Nog steeds niet geschoren zie ik.
    Staat die stomme doos van OZ ervoor. Het is een verdampingsmeter zo te zien en ook een thermostaatkraan en ook netjes dubbel glas achter de paaseitjes, eerste verdieping.

    Ik las hier bij TROS-radar wat mogelijke problemen:
    http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=33769

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah! Nu begrijp ik je "koude" reacties op zeiken. In Japan had ik geen verwarming. Dat was in die tijd normaal. Toch sneeuwde het in de winter, en was het maandenlang bitterkoud. Je had dan een "kotatsu", een laag tafeltje met een klein kacheltje onder het blad. Je klemde een futondeken tussen het blad en de kachel en zo kon je behaaglijk warm zitten, met je benen onder de tafel. Het maakte je zo warm, dat je de kou verder niet voelde. En het was niet duur, want je verwarmde slechts 1/3 m3 of zo. Niets om over naar huis te schrijven. Na het werk nam je een gloeiend hete ofuro in het plaatselijke badhuis, en liep je in een katoenen kimono terug naar huis, midden in de winter. Je had er de hele avond warm van.
    Ze hebben vast geen kotatsu in Duitsland, he?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. een bruikbaardere tip: wolle handschoenen met de vingertoppen eraf geknipt. Handen worden snel koud.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik bof nogal, ik woon in een nieuwe en dus zeer goed geisoleerde woning en hoef nauwelijks te stoken. Ik heb net 334 Euro teruggekregen van het voorschot.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het complete huis (4 etages) verstookt in een heel jaar ongeveer 5000 Euro. Na enig gereken kom ik tot de conclusie dat wij angeblich ongeveer 2 keer zoveel verstoken als de andere bewoners.

    Een nadeel bij het verwarmen hier zijn de hoge ruimtes (3,20 meter).

    We hebben geen direkte zonneninstraling op de warmtemeters. Het zijn overigens digitale meters. Het is mij tot nog toe een raadsel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het lijkt mij ook veel teveel Bob. Onze exacte stookkosten weet ik niet maar het is minder dan jij. Ik woon op het platteland, in de volle wind in een vrijstaand huis.

    Ons huis is wel goed geïsoleerd. Een paar jaar geleden vroor het met kerst en ging de verwarming kapot. De temperatuur daalde binnen in 24 uur nog geen 2 graden.

    Als het echt is zou ik ook willen verhuizen. Je gaat toch niet 6 maanden per jaar kou zitten lijden. Brrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb echt met je te doen. Maar ik zou toch niet in de kou gaan zitten. Het is niet gezellig en niet gezond en je krijgt er een slecht humeur van.

    Wat OZ beweert over warm worden onder een futondekentje, ik lach me dood.
    Je wordt plaatselijk misschien even warm ja, als je je niet verroert. Maar ik denk dat Bob en zijn vriendin ook wel willen opstaan en gaan koken, naar de wc, even achter de computer, door het huis lopen etc...

    Dat OZ het blijkbaar warm genoeg had daar in Japan geeft aan dat ze of heel dik is en dus een natuurlijke buffer van zichzelf heeft of een geweldige bloedsomloop heeft.

    In dat laatste geval wil ik graag dat OZ mijn bloeddonor wordt.


    assyma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien moet je de metersstanden even bijhouden, bijvoorbeeld 1x per week van iedere radiator, als dat kan. Misschien wijkt er één sterk af.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Assyma: Ik heb geen idee hoe OZ eruit ziet, maar ik kan mij niet voorstellen dat zij heel dik is. Heel dikke mensen schrijven slechter, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Emigrant

    maar zingen beter, toch?
    nou misschien is dat geschrijf van haar wel een heel slap aftreksel van haar prachtige zang.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. OZ is niet dik! Ooit was er een foto. (Niet gaan zoeken nou, cohore).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Emigrant, dit is het leukste vooroordeel dat ik in 2009 heb gelezen.
    'Heel dikke mensen schrijven slechter, toch?'


    Ik heb de foto van OZ bewaard, en ook een hele schattige van Bob in regenjas en korte broek.
    Als ik 99 ben ga ik daar nog een keer melancholiek naar staren.
    Van jou, Emigrant heb ik al een prachtig beeld in mijn hoofd, daar kan geen foto tegenop.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nee, goed @bob, ik hou het bij haar eigen beschrijving van Schoonheid

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik zie emigrant met grijzende slapen, een pijp in de mond, in een lederen fauteuil in zijn bibliotheek zitten voor de open haard, mat een kat op schoot. Eventueel in een kamerjas.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ha ha, zo veel geld heb ik helemaal niet, Bob. Alleen de kamerjas is van toepassing, of althans badjas. Ik heb vandaag inderdaad nog niet gedoucht, want ik moest de woning opruimen (ook nog niet gedaan). Geen personeel ook dus. De pijp is al twintig jaar de deur uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @ Marjan: Voor de goed orde: ik ben zelf wel wat te dik, maar niet héél dik. Ik ben er echter van overtuigd dat ik, als ik slanker zou zijn, in alle opzichten fitter zou zijn en dus ook beter kon schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Emigrant, hier moet ik even over nadenken. Eerst ga ik eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @ Cohore: dat is een toepasselijke verwijzing naar OZ's mooie blog, dank daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoe dik zou ik dan wel niet moeten zijn:)))
    Eetste Marjan , of ben je al klaar?
    Ik heb ook voorstellingen van hoe men eruit ziet maar het is altijd net toch ff anders dan de werkelijkheid, Gek he dat je al lezend een beeld van iemand vormt die niet met de werkelijkheid overeen stemt. Hoe zou dat toch komen? Ik heb toen Bob zijn vingers op de pianotoetsen gezien en dacht dat het een beheerste oudere man was.. bleek dus mooi niet waar ;))
    Bij Emigrant heb ik nog geen beeld kunnen vormen..OZ is er eentje met zelfspot ook en die mensen zijn altijd mooierin t echt dan je verwacht dan.
    Sorry Bob, k ben wel erg offtopic bezig nu he.. ..mar t is ook zo lekker behachelijk warm hier.

    Tham

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Thamara, lekker warm hier ja, en Bob maar stoken.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Vroeger maakte het uit hoe dik ik was in relatie tot de kou. Dat klopt. Op een onvoorstelbare ogenblik was ik zelfs mager en ik heb het nooit zo koud gehad als toen. Ik weet nog dat ik mijn botten voelde als ik in bed lag, dat was niet prettig. Maar nu maakt dikte niets meer uit, want zoals jullie al weten, ik zit in de perimenopause, en oh boy, dat gaat je niet in de kouwe kleren zitten. Het is alsof mijn thermostaat kapot is. Ik kan het snikheet hebben wanneer het vriest en stervens koud op mooie zomerdagen. En het leuke is; het gaat nog 10 jaar duren. Proost allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. t Is toch niet besmettelijk he OZ,anders ben ik hier weg...;))

    Tham

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik heb net een kennis gesproken. Die moest voor zijn woning voor het jaar 2007 2500 Euro (tweeduizendvijfhonderd) nabetalen. Hij heeft een advocaat ingeschakeld. De eerste reaktie was dat ze een paar kosten geschrapt hebben en hij nu opeens nog maar 1300 Euro hoeft te betalen. Maar dat vecht hij ook aan. Zo zie je maar wat een wazig gedoe dat is.

    Volgens de Tagesspiegel is de helft van alle rekeningen verkeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. en ik dacht dat de Duitsers puntjeprecies waren!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik neem aan dat je iets als stadsverwarming hebt of een CV, die beide met radiators werken. In dat geval is het zorg dat je achter de radiators radiatorfolie hebt, zodat er geen directe warmte weglekt door de muren. Dat spul kost niets en bespaart flink. Het 2de is dat de radiators een goede luchtinstroom en uitstroom hebben. Bovenkant vrij dus geen raampost er boven en onder voor vrij, dus geen bank ervoor. Bij veel huizen is dat wel het geval en blijft de warmte dus rond de verwarming hangen en is het in de rest van de kamer minder koud zodat je de verwarming hoger zet. Als er vervolgens bij de verwarming op temperatuur wordt gemeten, dan betaal je je scheel.

    Een hoog plafond is ook erg duur. Het aanbrengen van een laag plafond kan niet altijd door bijvoorbeeld hoge ramen. Maar anders bespaart dat zeker en zou het wel eens de investering waard kunnen zijn.

    Ik heb een groot appartement in een oud huis op de begaande grond met een 11 meter lange buitenmuur. Toch stook ik 800 m3 gas per jaar, is gemiddeld 40 euro per maand. En ben ik het grootste deel van de dag in huis bij een temperatuur van 18,7 graden. Heb in de winter dan ook een trui aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Xiwel: Die radiatorfolie klinkt als een goede tip. Daar ga ik maar eens achterheen. De radiatoren staan eigenlijk vrij. En de hoge ruimtes zijn juist de charme van dit huis. Het heeft zeer mooie "Stuckdecken", stucplafonds, die ik niet wil verstoppen onder een verlaagd plafond.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Bedoel je bijvoorbeeld deze van "Tonzon"?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Het is daar natuurlijk veel kouder dan hier in Nederland, in de winter dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wij Nederlanders boffen natuurlijk maar met ons gematigde klimaat. Pas nu, het is 13 december, komt er een beetje kou voorbij en doen we in de media alsof de echtewinter is begonnen. In Duitsland's midden en in Beieren verwerkten ze al hele pakken sneeuw en daalde temperatuur soms naar min 10. Als je dan gaat stoken heb je meer energie nodig dan in een gematigd klimaat. Overigens hebben wij de thermostaat zelden hoger staan dan 20 graden. Dat is meer dan voldoende voor een redelijk ged comfort. En we komen met de gasboer altijd behoorlijk binnen budget uit. NU zijn de plafonds hier in de meeste huizen ook niet veel hoger dan 2.40mtr of zo.....

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @Xiwel
    Gister gingen we kleren kopen voor de kinderen en toen bedacht ik me dat de kinderen helemaal geen wollen of uberhaupt warme truien hebben.
    Daar stond ik echt even te kijken, hebben ze nooit gehad ook, terwijl ik me van mijn eigen jeugd hele stapels wollen truitjes en zelfs wollen broeken kan herinneren.

    Want tegenwoordig hoef je inderdaad nergens meer warm gekleed te zijn en buiten heb je immers een warme jas aan.

    Maar als je de thermostaat een graadje omlaag wilt hebben moet je dus investeren in truien;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. @Bob: Ik had je vraag niet gezien, teveel op een 2-tje gelet. :-)

    Maar zoiets ja. Volgens mij maakt de kwaliteit niet zoveel uit. Het eigen merk van een bouwmarkt is ook goed. Als het maar iets van zilveracjtigfolie is op een dun schuimrubberen onderlaag. Goed aanbrengen is wel belangrijk. Ik kon dat doen met punaises. De onderste 8 cm achter de radiator is niet zo belangrijk door de stijgende warmte. Voor het goede zou je de folie aan de bovenkant iets voorbij je radiator willen hebben, maar vaak ziet dat er niet uit. Bij mij zit daar dus een raampost en heb ik het in een mooie ronde bocht tot onder het raampost laten doorlopen, zodat de warmte echt geleid wordt.

    Ik heb trouwens maar radiators van 60cm hoog. Als ze hoger zijn, dan wordt het effect van dergelijke isolatioe beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. M'n 2-tje moest @-tje zijn. M'n toetsenbord heeft last van ontshifting. :-)

    Ik heb overigens net een rol van dat spul gekocht voor een radiator die tegen een zijmuur staat. Kostte 4,29 voor 2,5 x 0,5 meter.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Tros radar. Nederland 1, 21 december.
    Bij 'Uitzending Gemist' vanaf morgen te zien op internet.
    mlrt

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik heb Tros Radar net gekeken. Heel interessant. Kan er nu even niet op ingaan, in ieder geval bedankt voor de link.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik wil samen met mijn vriendin later op ons zelf gaan wonen in duitsland.. hebben jullie misschien nog tips? Waar je het beste op moet letten bijvoorbeeld en waar je het beste kan wonen?
    Met vriendelijke groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je genoeg geld hebt: neem een makelaar. Anders de advertenties in de weekbladen en dagbladen door neuzen. Probeer de gene die voor jou daar gewoond heeft te vragen of ze veel moesten nabetalen aan nevenkosten. Informeert bij de Mieterbund wat de "mietspiegel" (gemiddelde huur) is voor de buurt waar je wilt gaan wonen.

      Verwijderen
  36. Hallo
    ik zou graag naar duitsland willen verhuizen, ik zie dat de nebenkosten echt heel duur zijn, maar is het ook zo dat het zeker is dat daar water en administratiekosten erbij zitten en eventueel verwarming, dat is echt zooo onduidelijk allemaal, en waar moet je vooral op letten als je gaat verhuizen naar Duitsland ! ik hoor ook vaak dat de zorgkosten heel hoog zijn? kan iemand de voordelen en nadelen op noemen om naar Duitsland te gaan wonen bv Aachen.

    BeantwoordenVerwijderen