23 juni 2010

Fietsvakantie Elberadweg - 2 - Dresden

Voor de zondag was slecht weer aangekondigd, en daarom hadden we van tevoren al besloten om die dag niet verder te fietsen, maar Dresden te bekijken. Dresden is een van de mooiste steden van Duitsland met schitterende gebouwen, kerken en musea, en bovendien ligt het bijna kitscherig mooi aan de Elbe. Vanuit het stadsdeel Pilnitz waar we overnachten, is het toch nog bijna 10 kilometer naar het centrum. Die leggen we natuurlijk met de fiets af.

Ik heb gemerkt dat mijn voorwiel zich gedraagt alsof er een slag in het wiel zit, en bij nadere betrachting blijkt dit aan de band te liggen, die onregelmatig op de velg ligt. Op glad asfalt merk je het behoorlijk. Ik had de banden voor de tocht een beetje leeg laten lopen en weer opgepompt, en dat heeft het euvel blijkbaar versterkt. Dan treft het goed, dat we onderweg een kraampje van een of andere fietsenwinkel tegenkomen, die gratis kleine reparaties aanbieden. De jonge man doet erg zijn best, maar kan de slag niet wegkrijgen. Hij legt uit dat dit wel vaker voorkomt bij kleine wielen - mijn voorwiel is 20 inch -, de band past dan gewoon niet goed. Bij fietsaanhangers voor kleine kinderen bijvoorbeeld, die je in Duitsland veel ziet. Het kindje wordt dan lekker door elkaar geschud.
(klikken om de foto's te vergroten)


A. en mevrouw HID benutten het oponthoud voor een peukenpauze in regenpak.


Regelmatig zien we raderboten voorbijkomen, waar je tochtjes op kunt maken. Ze zien eruit als stoomboten, maar dat zijn het niet. Het rad wordt wel gebruikt voor de aandrijving.


De volgende twee foto's zijn van de beruchte Waldschlößchenbrücke. Deze idyllische aandoende naam is de misleidende aanduiding voor een moderne brug over de Elbe. Over de aanleg van deze brug is veel te doen geweest. De Unesco heeft Dresden de status van "Weltkulturerbe" onttrokken, omdat deze brug het landschap zo zeer ontsiert. Er is over gestemd, en de bevolking wil de brug schijnbaar toch hebben. Die hebben maling aan de status van Dresden en de bezoekersaantallen, als ze maar minder in de file hoeven te staan. Hier zie je de brug in aanbouw. Wat mij opvalt, is dat de brug nog vrij ver van het (mooie) stadscentrum ligt, en het aanzicht van Dresden zelf dus helemaal niet ontsiert. In tegendeel, in de buurt van het stadscentrum is al een vrij moderne brug over de Elbe.


Hier komen we aan in de "haven" van Dresden, eigenlijk is het te klein om het een haven te noemen.


En hier een voorbeeld van een van de vele mooie gebouwen, de staatliche Akademie der bildenden Kuenste.


De Frauenkirche is beroemd. Zoals in zoveel steden is de binnenstad van Dresden helemaal plat gebombardeerd aan het einde van de tweede wereldoorlog. Van de Frauenkirche bleef niet veel over, en de ruine bleef lange tijd staan als herdenkingsmonument aan de oorlog.


Na de Wende gingen er stemmen op om de Frauenkirche te restaureren. De overheid wilde er niet aan, en zo ontstond er een initiatief van burgers die zeer succesvol geld inzamelden. De Frauenkirche is toen gerestaureerd, en is onlangs in 2005 opgeleverd. Er is veel moeite voor gedaan om de originele losse stenen die nog over waren, OP DE JUISTE PLAATS in de kerk weer in te bouwen. Op de foto kun je deze stenen herkennen aan de kleur: de oude stenen zijn donker, die nieuwe zijn licht van kleur.


De binnenkant van de Frauenkirche is vol pracht en praal.






Tegenover de kerk ontdek ik een 7-persoonsfiets. Ken je die al, Xiwel? Vast wel. Je kunt hem huren om met een groep een beetje door de stad te toeren. Er bestaan ook meerpersoonsfietsen met een bar met biertap in het midden en uitsparingen voor de drankjes. Die worden vooral op Männertag gebruikt.


In Dresden gaan we naar de bioscoop om de film David Wants To Fly te zien, en komen daarbij langs der goldene Reiter. De film is overigens goed.


De goldene Reiter kijkt uit op de Hauptstraße, wat een nogal prozaische naam is voor een mooie brede laan met bomen en een breed voetgangersgebied in het midden. Mevrouw HID raakt in gesprekt met twee vrouwen met mopshonden. Ik posteer mijn ligfiets en schiet een plaatje. Ik krijg het idee om een serie foto' s te maken van allerlei mooie of beroemde plekken op de wereld, met mijn ligfiets op de voorgrond. Iemand anders (Matt dancing around the world) heeft iets soortgelijks gedaan met filmpjes waar op hij danst voor beroemde gebouwen. De foto's met de ligfiets zijn anders dan zulke filmpjes, ze hebben iets van een stilleven. Het lijkt me wel interessant.


P.S.
Weet je wat een hoax hoax is? Matt die uitlegt hoe hij zijn film genept heeft.

27 opmerkingen:

  1. Leuk. Mij vallen twee dingen op:
    - Een protestantse kerk die niet sjofel is.
    - Er staat zomaar een stalletje met een fietsenmaker langs de weg, en dat op zondag! Waar vind je dat nou?
    - Je zoon rookt ook al/nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het leest lekker zo met die plaatjes erbij, alsof je het zit te vertellen.
    Dat idee met die ligfiets op de foto is leuk en die hoef je tenminste niet onherkenbaar te maken.
    Het verbaast me dat mevrouw HID rookt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Emigrant: Dat is niet mijn zoon, dat zijn mevrouw Hollander In Duitsland (HID), en vriend A. (afgekort). Mijn zoon heet V., is dertien jaar, en is nogal tegen roken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Marjan: Mevrouw HID rookt ook, ongeveer net zo veel/ weinig als ik: 0-4 sigaretten per dag. Daar ga je niet dood van.

    De stillevens met ligfiets wordt wel een zeer-lange-termijn projekt.

    De foto's zijn goede geheugensteuntjes voor mezelf, ik heb immers een geheugen als een vergiet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal off topic: Zou het werkelijk toeval zijn, dat wanneer je Wurst & Käse een tikkeltje verkeerd uitspreekt, dat je dan Worst Case krijgt?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hahaha!

    O.K., over zoneman ben ik gerustgesteld dan. Herinnerde me niet dat hij nog zo jong was.

    (Voor de Nederlanders: Zoneman is een schrikkelijker germanismus. Sohnemann is een Duits kooswoordje voor zoon, en heeft niets met de zone te maken, waar Bob en de zijnen wonen.)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, gelukkig maar. Ik was al bang dat jij nu heel veel moest gaan roken om te voorkomen dat je er over 10 jaar nog steeds zo jong en gezond uit ziet en zij....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een geheuegen als een vergiet betekent dat alleen de dingen die je wilt houden behouden blijven. Daar is niks mis mee.
    Het verbaasd me dat er nog zo veel over is van Dresden want ik dacht dat het nogal erg gebombardeerd en uigebrand was aan het einde van de oorlog.

    Foto's maken van je fiets op diverse plaatsen is iets dat me wel bekent voorkomt.

    Rob A.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha, eindelijk die beroemde ligfiets. Wat een elegant hoofdsteuntje.
    Treurig Nederlands weer, maar het zal straks wel opklaren.

    Mooie interieurfoto van het altaar. Barok is geloof ik in NL vrijwel onbekend. Wij zijn meer van classicisme zoals het paleis(stadhuis) op de dam. En van een verarmd koningshuis.
    Voornamelijk was hier de gegoede burger de opdrachtgever. Het classicisme strookte beter met de deftigheid en voornaamheid van zijn burgers.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Rob: Een oudere bewoner vertelde ons dat alle gebouwen rondom de Frauenkirche opnieuw gebouwd zijn. Dat hebben ze zo gedaan dat tenminste de gevels er precies zo uitzien als vroeger.

    De meeste platgebombeerde Duitse binnesteden zijn betrekkelijk snel na de oorlog weer opgebouwd (dat wordt als deel van het Wirtschaftswunder gezien). De puinresten zijn op vele plaatsen op heuvels gestapeld en daar is dan aarde overheen gegooid. Zo heb je in Berlijn de Teufelsberg.

    Om het kringetje rond te maken: De Teufelsberg komt ook voor in de film David wants to fly. De film gaat over de verstrengeling van David Lynch in de TM-Beweging (transcedentale meditatie), die sekte-achtige eigenschappen heeft. De TM-beweging was ooit van plan op de Teufelsberg een 'Universiteit van de vrede' te stichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Cohler: Dat hoofdsteuntje heb ik na lang sukkelen dan toch maar gekocht. Het is vooral zinvol op lange tochten. In de stad, waar je veel om je heen moet kijken en manoeuvreren houd ik mijn hoofd rechtop.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gisteren had ik hier een hele lap text neergeplempt en ik had de indruk dat het na plaatsen getoond werd. Maar nu vind ik er niets meer van terug. Dus een herpoging.

    Als eerste even lastig doen over een extra l in Pillnitz. Ik zag dat verschil op de radarboot en later ook op de landkaart.

    Zo'n fietsenstal heb ik een keer in Worms meegemaakt. Ook aan zo'n drukke hoofdfietsroute, want daar zal het wel mee te maken hebben. In Gieten net ten zuiden van Marburg zag ik ook eens zo'n stal maar dan met keurende en restaurerende politieagenten. Het wordt tijd dat de NL-agenten zich ook eens zo nuttig gaan gedragen. :-)

    Verder vroeg ik me af tot hoever de Elbe bevaarbaar is. Maar dat heb ik inmiddels zelf al uitgevogeld. Ik denk dat je met een 1000 tons schip tot de Tsjechische grens kan komen. Vandaar kan je met een redelijk schip nog doorvaren naar Praag (Vlatava) en Pardubice (aan de Labe/Elbe). In het Tsjchische deel zag ik veel meer sluizencomplexen, maar echt kanalisatie zoals bij Straatsburg en Maastricht kon ik niet zo snel vinden. In het algemeen ook erg weinig schepen op de luchtfoto's. Hebben jullie onderweg wel wat vrachtschepen gezien?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gießen, Xiwel, Gießen. Ik zou er natuurlijk niet over vallen, als jij niet over een extra l begon.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Xiwel: Over de bevaarbaarheid van de Elbe heb ik niet nagedacht. Nu je het vraagt: nee, ik heb nauwelijks een vrachtschip gezien, in ieder geval geen grote.

    Leo heeft er ook wel eens over geklaagd dat reakties niet verschijnen. Ik doe zelf altijd eerst een 'voorbeeld'. Als ik ergens ben waar ik geen goede verbinding heb, dan blijft de browser op dat punt wel eens hangen. Dan kopieer ik snel de inhoud van mijn commentaar in een texteditor, breek de opbouw van de pagina af, laad hem opnieuw, en doe het commentaar opnieuw door de gekopieerde tekst er weer in te zetten.

    Voor mij was het de eerste keer dat ik zo'n fietsstalletje zag, maar ik heb dan ook nog niet zoveel toerkilometers in de benen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mir scheint es alsob Xiwel Gießen mit Absicht übersetzt hat.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zoekplaatje:
    Vind de achterkant van mevrouw HID, van de kijker wegfietsend in de verte.

    Tip: ze heeft lang rood haar en groene fietstassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Bob: Klopt. Ik ben een beetje flauw door het voetballen en vooral Duitsland met Schweinsteiger wat me net iets teveel aan Dik Trom doet denken. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Okay, ik begrijp de wereld niet meer...
    Mevrouw HID zie ik ook al niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jah.. laatste foto, ongeveer 3 pixels hier.
    Is dat echt rood of Duits-Henna-rote-lola-rennt-rood?

    Mijn 24-6 8:44 is ook een herplaatsing, kreeg 23-6 foutmeldingen, had de tekst daarom opgeslagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. En de eerste prijs gaat naar Cohler! (Wie erwartet, kann man fast sagen).

    Dat is in-Oostduitsland-populair-maar-in-de-echte-goede-kwaliteit-alleen-uit-Frankrijk-te-importeren-Henna-rood.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat is het verband tussen Bastian Schweinsteiger en Dik Trom?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Er is wel een verband tussen Dik Trom en Duitschers, lees ik net op Wiki.

    De Spaanse Aloë-Vera-Henna is niet goed?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. http://www.vanderkrogt.net/standbeelden/object.php?record=LI40be

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Nee, was grapje.. die Aloë-Vera kwam toch uit Spanje?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik ben GELINKT !.

    Dat is wel een hele goede motivatie om snel het vervolg te schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen