24 mei 2010

Und darum ist ein Kindersitz vorne an dem Fahhrad besser


In Duitsland is men overbezorgd als het gaat om de veiligheid, bijvoorbeeld op de fiets. Toen medeblogger Hette (niet op de foto!) eens haar kind op zijn Hollands vervoerde op de fiets, dat wil zeggen zonder helm, kreeg zij al drie boze opmerkingen naar haar hoofd geslingerd voordat ze bij de supermarkt was aangekomen.

Er zijn in Duitsland strenge regels voor het monteren van kinderzitjes op de fiets. Aan de voorkant van het stuur in de rijrichting - zoals iedereen het vroeger deed - is verboden, als je het zitje van voren wil monteren, dan moet het of achterstevoren, of aan de achterkant van het stuur, zeg maar tussen het stuur en het zadel. Dat doet bijna niemand, iedereen heeft zijn kinderzitje achterop de bagagedrager. Waarschijnlijk omdat het meestal vrouwen zijn die hun kinderen vervoeren en die vinden het veels te onhandig om dan op te stappen door het been achter over het zadel te zwaaien. In deze positie ziet het kind niets, het zit achter de brede rug van de volwassene. Regelmatig hebben die volwassenen ook nog een rugzak om die het kind dan direkt voor zijn neus bungelt of zelfs in zijn gezicht hangt. En als het kind echt pech heeft, dan is zijn moeder de vrouw hierboven op de foto.

Mevrouw HID denkt met vreugde terug aan de tijd toen haar kind nog klein was in de DDR-tijd, en zij het op een stoeltje aan voorkant van de fiets in rijrichting vervoerde. Ze konden onderweg de hele tijd met elkaar kletsen, en het kind kon alles zien.

17 opmerkingen:

  1. Prachtige foto. Dan kan je net zo goed je kind onder de snelbinders doen. :-)

    Hier zie ik ook veel kinderen met de benen in de fietstassen. Vader of moeder heeft zo'n fietstas over de achterdrager. Aan het eind van de achterdragen zit een soort klep dat als ruggesteun dient en het kind doet de benen in de gepoende fietstas.

    Verder zijn er wat oudere kinderen die met zo'n zelfde klep/steuntje andersom achterop gaan zitten. Hebben ze een beter uitzicht.

    Ik zou daar eens wat foto's van moeten maken, maar doe dat niet zo graag. Dwz ik vind het niet netjes als ik mensen zonder hun toestemming fotografeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit lijkt heel erg extreem op de foto, maar bij ouders met rugzakken zit het kind vaak precies zo ingeklemd. Ik zie het af en toe.

    Een kind achterstevoren op de bagagedrager is vast ook verboden in Duitsland. Veels te gevaarlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wie een dagje grote stad doet, ik neem maar even Amsterdam als uitgangspunt, ziet moeders met drie kinderen in een soort omgebouwde bakfiets, inclusief voor twee weken boodschappen en als het kan de hond, door het verkeer heen manouvreren. Dat ze geen grote rampen veroorzaken heeft veel van doen met de allertheid van de overige weggebruikers. Soms slaat dat gedogen hier aardig door...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zou die moeder niet door hebben dat ze haar kind met haar achterste zowat smoort?

    Dat is toch ook geen 'moederfiets'?
    In Nederland en waarschijnlijk ook Duitsland rijden moeders tegenwoordig op de meest doordachte degelijke en luxe rijwielen. Toen mijn oudste klein was en ik nog geen rijbewijs had toen had je dat allemaal nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Marjan: Ik denk dat ze het niet door heeft. Je merkt het zelf ook niet als je met een rugzak je kind voor zijn gezicht zit te bungelen, en het gekke is dat de kinderen ook niets zeggen. Over andere dingen zeuren ze genoeg, maar hier denken ze waarschijnlijk dat het zo hoort, dat het niet anders kan.

    Ik weet niet waar deze foto genomen is, maar in onze contreien rijden de meeste mensen, en dus ook de moeders, op mountainbike-achtige fietsen vanweg de vele heuvels. Praktische degelijke fietsen zijn niet zeer populair, afgezien van een verdwaald "Hollandrad".

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Leo: In Amsterdam wordt de fietsers misschien wat teveel ruimte gegeven, maar dat is altijd nog beter dan het omgekeerde, wat je hier (in geringe mate) beleeft. Je bent dan als fietser overgeleverd aan de nukken van de automobilisten, die als het er op aan komt toch 'die bessere Karten haben'.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vreselijk; arm kind!!
    Ik heb mijn kinderen eerst in een buikdrager mee op de fiets genomen.. en vanaf een maand of 6 in een speciaal stoeltje voor op het stuur. zo lang mogenlijk!! totdat ze zelf konden fietsen. Om alle redenen die jij opnoemt. Ik genoot juist zo van het samen vooruit kijken terwijl ik hun bolletjes kon kussen.
    Nu heeft puberzoon zo'n fiets met een draagrek waarop hij elke avond meisje voorop heeft zitten... Ik denk dat het niet echt veilig is maar wel heel fijn. En ach..in een dorpje als dit kan het ook weing kwaad. Ik zie me echt mijn kind geen helm opzeten en nog eens achterop.. dan zou ik gewoon nooit meer met kinders gaan fietsten!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Tham: De fietsstoeltjes die in Nederland verkocht worden voor voorop de fiets mogen in Duitsland dus niet gebruikt worden. De reden dat het achterop veiliger zou zijn is dat het lager bij de grond is...

    Dit is volgens mij een regelgeving afkomstig van mensen die weinig voeling hebben met het dagelijks leven van de fietser, automobilisten die af en toe eens op de fiets stappen. Ze doen me denken aan mannen die menen te weten wat het beste is voor zwangere vrouwen.

    Ik heb al een keer bijna mijn kind van de fiets gemaaid in zijn Duitse kinderzitje, toen ik gewoontegetrouw mijn been over het zadel wilde zwaaien om van de fiets af te stappen. Op- en afstappen is echt een kunst met een kinderzitje achterop een herenfiets. Acrobatisch talent vereist!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik hebn altijd een rokzadel erop gehad zolang ik met kinders voorop fietsten, t zat voor geen meter maar daar schoof ik zo tussendoor zonder rare sprongen te hoeven maken. ;))

    Toen ik zwanger was van de derde, met 1 kind voorop en 1 achterop..in stoeltje, met voetsteunen.. kwam toch zijn enkel tussen de spaken.. het werden 6 rampen weken voor t kind. IK verfoei achteropzitstoeltjes!

    Maar goed.. veilig zal het wel niet zijn zoals ik reed.... ach..er was zoveel niet veilig vroeger.. en wij hebben het ook overleeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Tham: Bij de Duitse kinderzitjes is het een vereiste dat ze zo geconstrueerd zijn dat de voetjes niet tussen de spaken kunnen komen. Dat betekent dat het zitje complete 'beenhouders' heeft, waar de voeten in vastgegespt kunnen worden.
    Dat heeft dan wel weer tot gevolg dat het kind nergens naar toe kan als het geheel omvalt, en daarom wordt een 'Kopfschale' en een helm aanbevolen. Je blijft gewoon aan de gang met die veiligheid. In het Duits zouden ze zeggen: "Am Ziel vorbei geschossen". Dat betekent dat iets juist slechter is geworden, wanner je het probeert extra goed te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ook met mijn kind achter mij
    kan ik lekker met hem kletsen
    maar het is waar, voorin is gezelliger
    want bij de stoplicht kun je hem in de gauwigheid even een kusje op zijn haartjes geven
    nadeel is, dat als het zitje voorin is gemonteerd dat het zo lastig met opstappen, afstappen wordt, dat het bijna gevaarlijk is in bepaalde situaties
    de man van de fietswinkel durfde niet te zeggen dat ik dan misschien maar moest afslanken, want dat scheelt zeker
    een buik is niet gemaakt voor een fietszitje voor in;-)))



    dat hette er niet zo uitziet, wist ik wel;-))


    assyma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Maar Assyma, als het zitje aan de VOORkant van het stuur zit (dus niet tussen het stuur en het zadel), dan is het toch niet lastig op- en afstappen?
    En als het aan de achterkant van het stuur zit (tussen stuur en zadel), dan moet je denk ik op de herenmanier opstappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. En als het aan de achterkant van het stuur zit (tussen stuur en zadel), dan moet je een ROKZADEL er op zetten,, dat is een zadel zonder uitstekende punt, en schuif je zo tussen! Ideaal!! Ik heb het bij alle acht zo gedaan. Ook met een zwangere buik erbij.
    Alleen voor langere rittenniet want echt lekker zitten kun je er niet echt op.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. in dat geval is ons fietsstoeltje waarschijnlijk verkeerd gemonteerd
    maar misschien lag het aan het stuur en de
    rem en versnellingskabels die in de weg zitten

    de suggestie die tham doet is ook een goeie,
    maar onzitbaar, ik glij er altijd vanaf met mijn b...

    assyma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Alle ACHT... Ach Thamara, ik begrijp dat je even tijd nodig hebt om uit te rusten.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ben een duitse in Nederland...en wat ik hier soms zie vind ik meer dan gevaarlijk. Een kussje op zijn bolletje kan je je kind niet meer geven als die een hersentrauma heeft! Stoeltje voor of achter vind ik niet zo belangrijk...maar een baby van 8 maanden zonder helm vind ik onverantwoordelijk...en wat doen nederlanders er moelijk over :-( Als een kindje zelf kan fietsen is die valhoogte veel minder...

    BeantwoordenVerwijderen