14 februari 2010

Hoe maak je goede reclame?

Heel eenvoudig, je doet het zoals Audi het doet. Ik zag van de week een nieuwe reclame van Audi en die was weer van eenzame klasse. Drie mensen in stofjassen inspecteren een nieuwe Audi. Opeens vindt een van hen een onregelmatigheid op het perfecte oppervlak van de motorkap. De anderen stormen erop af en zijn zeer bezorgd, totdat een andere de oorzaak vindt:




En hier nog een bloemlezing van andere geslaagde spots. Het begon allemaal met de skischans:



Omdat er hardnekkige geruchten de ronde doen dat ze in 1986 gesjoemeld hebben met een sleepkabel, heeft Audi het in 2005 nog eens over gedaan. Dat kun je hier bekijken: (Ze hadden wel spikes nodig en hebben meerdere veiligheidsinstallaties geinstalleerd, maar uiteindelijk doet de Audi het moeiteloos.)




Ook in het geheugen gegrift, en die heeft zelfs een rage ontketend, de "wiebel-Elvis":




En recent, een Audi-bezitter heeft het lef om de heilige Ferrari-stad te betreden met zijn auto. Wat er dan gebeurt ...

15 opmerkingen:

  1. Die auto rijdt dus echt omhoog!?
    Mijn man heeft een Audi en die is nog elke dag onder de indruk van het vernuft van die machine onder hem.
    Ik durf er niet in te rijden. Het is zeker goede reclame maar ik zou er niet door verleid worden om zo'n auto te kopen. Mij lok je eerder met de stoelverwarming, die is geweldig. Al na een halve minuut heb je het gevoel dat je in je broek gepoept hebt, zo lekker warm wordt het.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Audi is tegenwoordig een prachtig merk. Ik heb veel te maken gehad met deze lieden, het waren mijn collega's indertijd en we deelden veel techniek. Dat Audi die spot maakt in Maranello is wel erg gewaagd. IK ben daar geweest en alles ademt er de sfeer van Ferrari. Prachtig! Maar Audi is via een aandelen-aankoop ook 'de baas' bij Lamborghini, de grote concurrent voor Ferrari. Maakt deze spot dubbel leuk. Daarbij, zo'n R8 is wel een auto hoor....Maar dat zijn Ferrari's ook! Het geluid van een geteste 456 in de heuvels rond die Ferraristad staat me nog altijd bij hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie reclamefilmpjes. Niet dat dat bij mij echt helpt. Ik vind veel reclames mooi. Maar ook dan staat het los van hoe ik over die producten denk. Een slechte reclame kan wel zorgen dat ik iets niet koop in de hoop dat ze geen inkomsten meer genereren met die reclame. Zo boycot ik AH al een jaar of 10. Maar of dat nou zoveel helpt?

    Kortom dus wel even door Ingolstadt gefietst en me volledig niet om die NSU'tjes bekommert.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Marjan: In 2005 rijdt de auto echt omhoog. In 1986 zegt Audi dat ze ook echt omhoog gereden zijn, maar dat hebben ze niet zo gedocumenteerd als bij de tweede keer. Ik weet het niet. Het kan wel denk ik, als de banden maar genoeg grip hebben.

    Stoelverwarming vind ik vreselijk. Mijn achterste is de enige plek in de auto waar ik het nooit koud heb. Waarschijnlijk is stoelverwarming een knieval van de ingenieuren voor de vrouwen onder de klanten.

    Weet je wat ik wil? Stuur-verwarming.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leo, misschien kan je een keer een proefritje voor me organiseren in een Testarossa en een R8, om te vergelijken zogezegd..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Xiwel: Het is al een hele prestatie als ik bij een reclame niet onmiddelijk braakneigingen krijg en de televisie om wil schakelen. Er is zoveel slechte reclame, dat ik deze van Audi eventjes op een voetstuk wilde zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja dat wil ik ook, stuurverwarming, en voorruitverwarming en verwarmde buitenspiegels.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Bob: Mijn voordeel is dat ik al jaren geen TV-reclame meer zie. Ik kijk online en ondemand en door het blokkeren van bepaalde URL's blijven dan zelfs de internetreclames bij mij uitbeeld. Het ellendige van TV-reclames is vaak niet het filmpje zelf (sommige zijn echt goed bedacht en goed gemaakt), maar het eindeloze herhalen van dat spul. Ik heb een vreselijke hekel aan herhalingen. Ook van goede films. Wat dat betreft zou je een tijdje Amerikaanse TV moeten bekijken waar een autoverkoper een irritant verkooppraatje houdt bij een auto en dat in 1 film 26x opnieuw. Dus Ford en Toyota kunnen het bij mij compleet vergeten. Zelfs als ik zo'n barrel kreeg zou ik hem niet aannemen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Marjan - Zaken die in veel moderne auto's wel te vinden zijn, mits je niet kiest voor budgetmerken. Overigens zat voorruitverwarming al decennia geleden in Amerikaanse auto's.....Kostte wel voor stroom...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Xiwel - Ik lees graag welk merk auto je nu rijdt dan...Want als je een Toyota als barrel beschrijft of een Ford heb je toch iets te weinig nieuws opgepikt op dit gebied..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Leo: Xiwel rijdt alleen maar fiets!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Leo: Zoals Bob aangaf fiets ik lekker. Bespaart ook aardig wat tijd in een sportschool. Of Toyota of (de Amerikaanse) Ford een goed merk is is bij mij ondergeschikt aan hun infantiele reclames waardoor TV-kijken in de USA een waar drama was. Ze hebben het daaraan te danken dat ik zo'n ding niet aanschaf. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Xiwel: Dus reclame werkt bij jou ook. Weliswaar niet zoals het bedoeld is, maar toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Xiwel, bij bezoek aan de VS is juist het eerste dat ik daar bekijk, de autoreclames. Heel anders dan bij ons, veel directer en met zeer actieve dealers. In coachings en mediatrainingen die ik in het verleden vaak gaf aan Nederlandse dealers, haalde ik graag wat voorbeelden aan van Amerikaanse dealers, ook van Ford, die opvallend goede en werkende reclame maakten. Want nergens hangen bij autodealers borden aan de gevel dat ze GEEN geld willen verdienen. Ook al krijg je soms wel het gevoel als je ziet hoe men omgaat met de huidige crisis. Budget verkleinen, saaie advertenties en vooral niet opvallen. Verbeeld je dat er een klant binnenstapt.....(ik overdrijf nu iets). En dat is niet goed voor mijn vak. Dus van mij mag er flink in de bus worden geblazen. Helemaal voor Toyota dat het nu even lastig heeft. Ook al is de kwaliteit van die wagens normaal boven elke twijfel verheven, het kruipt toch een beetje onder de haargrens naar binnen in het hersengebied waar belangrijke beslissingen worden genomen....

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja, helaas, reclame werkt, en dat is zo ergerlijk dat de merken die ik onthoud bij mij op een zwarte lijst komen.

    BeantwoordenVerwijderen