18 juli 2012

Die Kapriolen des Erfurter Tiefbau- und Verkehrsamtes

Meine Kollegin und ich treffen uns jeden morgen an der Blumenstraße um zusammen auf Arbeit zu fahren. Dort ist nämlich die Europaschule wo ihr Kind in die Schule geht. Schon seit Jahren herrscht dort eine gefährliche Verkehrssituation. Die Eltern kommen früh an und bringen ihre Kinder in die Schule, und viele von ihnen können nicht direkt vor die Schule parken weil die Anzahl der Parkplätze dort begrenzt ist auf ungefähr 5 Stück. Also parken sie anderswo und müssen mit den Kindern die Blumenstraße überqueren.

Die Blumenstraße ist eine wichtige Verkehrsader, sie ist ein Verbindung zwischen der B4 und der Innenstadt von Erfurt. Die maximale Geschwindigkeit ist immer 50 kmh gewesen, und es gibt weder eine Fußgängerampel noch ein Zebrastreifen für die Eltern und die Kindern. Sie müssen einfach so versuchen zwischen dem rasenden Verkehr die Straße zu überqueren. Infolgedessen hat es schon zwei Verkehrsunfälle gegeben wo Kinder angefahren und verletzt wurden.

Meine Kollegin hat sich schon öfter darüber beschwert, es gab schon mehrere Kontakte und Anfragen an die Stadt um die Situation zu verbessern, aber ohne Reaktion. Ich meinte dazu: der einzige Weg um in so eine Situation Bewegung zu kriegen, ist die Presse ein zu schalten. Wenn ein Artikel in die Zeitung erscheint, dann hat man schnell die Aufmerksamkeit der Behörden. Das ist nicht passiert, aber etwas ähnliches.

Radio MDR Jump führt immer mal Telefongespräche im Radio mit Grundschulen wenn das Schuljahr zu Ende geht, unter anderem um Zuckertüten zu verteilen. So auch vor einer Woche mit der Europaschule. In dem Gespräch nutzte die Schulleiterin die Gelegenheit um die Verkehrssituation an zu sprechen. MDR Jump war interessiert an dem Thema und schlug vor um eine Woche später ein extra Interview zu führen über dieses Thema. Um sich auf das Interview vor zu bereiten hat MDR mit den Behörden telefoniert um sich zu informieren.

Und was dann geschah...

Man staune. Am diesem Montagmorgen, noch bevor das Interview stattgefunden hat, war auf einmal eine Geschwindigkeitsbegrenzung von 30 kmh für die Uhrzeit von 7 bis 9 Uhr ausgeschildert in der Blumenstraße vor der Europaschule. Die Leuten fielen aus allen Wolken.

Was ist das Wort für Menschen denen das eigene Image wichtiger ist als die eigentliche Arbeit und die Sicherheit von Schulkindern? Vorschläge bitte in den Reaktionsfeldern.

5 opmerkingen:

  1. Mir fällt spontan "Profilneurotiker" ein, aber das ist es doch nicht ganz ...

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  2. Der Begriff ist mir nicht geläufig. Ich lese gerade dass es sich auf Geltungsdrag bezieht, das ist nicht ganz was ich meine. Ich denke an eine bestimmte Sorte von Menschen, die man z.B. findet unter Politikern, Schauspieler, Teilnehmer an Casting-shows, aspirant-Berühmtheiten, usw. Der Schein ist ihnen wichter als das Sein, so zu sagen.

    Interessantes Detail: in dem verlinkten Artikel über den Unfall wird nicht in dem Haupttext erwähnt wo es stattgefunden hat. Das wird von einem Kommentator gemacht. Futter für Verschwörungstheorieen...

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  3. 200m oostelijker ziet het er op google uit alsof daar een oversteek met verkeerslichten is. Dan kan er bij zo'n school ook wel iets komen. Probleem is dat het een aan- en afvoer naar een dichtbijgelegen 4-baansweg is. Mensen zullen er dus hard rijden. Minimaal zou ik er een vluchtheuvel willen dat je niet in 1x 2 rijbanen over hoeft te steken. Bordjes met 30km/h gaan in NL bij een vergelijkbare situatie zeker niet werken. De mensen die wel 30 rijden worden dan ingehaald, wat het nog gevaarlijker kan maken.

    Hier in de gemeente en omliggende gemeentes weet ik zo ongeveer hoe het werkt tussen de bestuurders, politici, ambtenaren, ondernemers, bewoners en media. Aanvankelijk dacht ik ook vaak aan vooropgezetheid of erger. Maar ik kom er steeds vaker achter dat het aantal belangen zo uiteenloopt, dat je gewoon geluk moet hebben dat een krant het een keer snapt, een politicus niet meta andere dingen bezig is en een ambtenaar het gezeur ook eindelijk zat is.

    Daarbij verandert de samenleving. Voorheen kwamen voetgangers en fietsers echt op de laatste plaats, economisch waren auto's en later openbaarvervoer belangrijker. Dat is dus aardig aan het veranderen en in Duitsland zal dat niet zoveel anders gaan gezien mijn fietservaringen aldaar.

    Dat er in de politiek mensen zitten die op een simpele manier willen scoren is volgens mij jaren zo, en hier noemen we die mensen VVD'ers. Voor het beste resultaat regel je dan ook dit soort detail-oplossing buiten deze mensen om. Want voor je het weet introduceren ze een denkfout (om te laten zien dat ze meegedacht hebben), die ze niet meer willen herstellen vanwege mogelijk gezichtsverlies.

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  4. Een eindje verderop is inderdaad een voetgangeroversteekplaats, maar die is te ver weg. De parkeerplaats is direkt tegenover de school, zodat de mensen dan 200 meter heen en weer terug zouden moeten lopen, en dat doet bijna niemand.

    Waarschijnlijk is het inderdaad geen kwade wil, maar het is nu eenmaal vreselijk irritant als je ziet hoeveel minder belangrijke dingen (die niet direkt met de veiligheid te maken hebben) wel gedaan worden, die vele malen meer geld kosten. Zoals bijvoorbeeld intensief onderhoud aan de snelweg A4 meerderer keren per jaar terwijl er geen schade van belang is.

    Ik heb hoop dat het snelheidsverbod wel gaat werken. Men zegt dat zodra als iemand klaagt over te snelle auto's en aanvraagt dat er geflitst moet worden, dat dat dan ook gebeurt.

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  5. @Bob: Dat van zo'n A4 heeft te maken met een jaarlijks onderhoudsbudget dat op moet. Als het daar niet voor gebruikt wordt, dan raken ze het kwijt. Neem aan dat de A4 van de federale republiek is en niet van het bundesland of kreis. Die laatste zal opdraaien voor de Bloemenstraat. :-)

    Hier in NL werkt het met 30km-zones anders. Als er alleen borden worden geplaatst, maar de inrichting blijft uitnodigen tot harder dan haalt de gemeente en politie bakzeil bij de rechter. Dus controleert de politie hier alleen als echt de inrichting afgestemd is op 30km/h (is smaller, drempels en/of verkeer van rechts voorrang e.d.). En automobilisten weten dat.

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