16 januari 2011

Eerste fietstochtje 2011 - Hochwasser in Erfurt

Bijna alle rivieren in Duitsland voeren momenteel hoog water, ook de kleine rivier die door Erfurt loopt, de Gera. Op mijn eerste fietstochtje in 2011, het is vandaag zulk schitterend weer, heb ik daar een paar plaatjes van geschoten. Ik was nog op mijn winterfiets, na het tochtje heb ik de zomerfiets weer van onder het zeil tevoorschijn gehaald.

Hier ben ik nog midden in de stad (klikken om te vergroten):

En hier een bewegende opname, dat maakt toch wat meer indruk:


In Erfurt zijn nog nergens overstromingen. Enkele collega's moesten van de week wel omrijden, omdat de wegen gesperd waren vanwege hoog water.

Een stukje verderop is een soort stroomversnelling onder een brug, waar het water indrukwekkend onder door buldert. Langs de weg stonden hier twee jonge mannen hun wildwater kano's uit te laden om het water van nog dichterbij te beleven.



Hier zie je een meertje met twee zwanen op een plek waar normaalgesproken alleen maar weiland is:

En hier een foto vanaf dezelfde plek, maar nu in typische Hollander-in-Duitsland-stijl:

7 opmerkingen:

  1. Je gelooft het niet maar ik heb vanmiddag ook een foto gemaakt van mijn eigen schaduw. Die van mij was drie keer zo lang dus jij was eerder.
    Hollander in Duitsland stijl is toch met de ligfiets?
    Het was hier ook mooi weer, mooi licht en gezwollen rivieren.

    Ik verwonderde me erover dat je in de winter vrolijk wordt bij 12 graden terwijl het in de zomer dramatisch koud voelt.
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moest gisteren ook omrijden, wegens overstroming van het fietspad langs de Lahn. Drie kilometer terug en dan een andere weg over de heuvel. Ik neem mezelf erg kwalijk, dat ik dat pas ter plaatse moest ontdekken en niet van te voren had bedacht. Ik had immers al op enkele plaatsen volgelopen uiterwaarden gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook een stuk omgereden. Eigenlijk wilde ik naar Witterda, maar 4 km daarvoor mocht je opeens niet meer verder met de fiets. Ik dacht, laat ik me voor de verandering eens aan de verkeersregels houden, en ben afgeslagen, daar waar het fietspad heenging. Met veel tegenwind en heuvels belandde ik toen in Tiefthal, alwaar ik mij een grote Radler gunde. Daarna had ik geen zin om nog verder te rijden. Alles bij elkaar heb ik ongeveer tweeenhalf uur gefietst.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Duitsland is een raar land Erfurt ligt aan de Gera maar is dus eigenlijk ontstaan aan een furt door de Er. Daarentegen ligt de plaats Gera weer aan de Elster. Kan daar niet wat meer structuur in aangebracht worden? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gelukkig staat de Amstel weliswaar hoog, maar komt hij niet over de randjes heen. Lang leve sluizen, spuien en de zee om de hoek...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De Flutgraben(Erfurt) komt dus goed van dienst.

    @Xinix, Der ursprüngliche Name des Flusses war Erfes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aha, der Flutgraben. De Gera heeft in Erfurt vele vertakkingen, maar dat de Flutgraben speciaal voor overstromingen gegraven was, widt ik niet. Overigens alleen voor het centrum. Daar waar ik de foto's heb genomen, zijn de Gera en de Flutgraben alweer samengevoerd, dat is namelijk een stukje noordelijker.

    BeantwoordenVerwijderen