28 juli 2009

Mijn grootste trauma

In het kader van psychologische zelftherapie hier nu het verhaal van mijn grootste trauma. Daar ik geen oorlog heb meegemaakt en nooit slachtoffer van een geweldmisdrijf ben geweest, valt de gebeurtenis in vergelijking met andere traumata misschien licht uit, maar voor mij was het een belevenis die zo zwaar insloeg dat ik mij sindsdien goed voor kan stellen hoe het is om bijvoorbeeld verkracht te worden; om uitgeleverd te zijn aan iemand die macht over je heeft en die deze macht misbruikt. Die gebeurtenis heeft mijn zicht op mijzelf grondig veranderd, op de wereld en op bepaalde mensen in die wereld.

Ik werd aan de gebeurtenis herinnerd toen ik vorige week op het industrieterrein Lorentz in Harderwijk een wandeling maakte, wachtend op de opening van de mega-surfshop Telstar, om aldaar een nieuw surfzeil te kopen. Op een zelfde soort industrieterrein vond namelijk het gebeuren plaats, een industrieterrein in Rotterdam, en het gaat om een auto-handelaar. Ik zou dolgraag de naam van de handelaar noemen, maar de waarheid is dat ik het vergeten ben. Waarschijnlijk heb ik het bewust zo snel mogelijk vergeten in een poging het te verdingen.

Ik was in het bezit van een metallic groene Daewoo Nexia, zo'n soort namaak Opel Kadet. Die had ik ongeveer een jaar geleden bijna nieuw gekocht bij een dealer in Halfweg, met een fikse korting op de prijs, in ruil voor een oude Renault 19 die werkelijk niet veel meer waard was. Daar ik nu echter al een tijdje een bedrijfsauto reed, wilde ik de Daewoo weer verkopen. Als eerste ging ik naar de dealer waar ik hem gekocht had, maar die bood mij een prijs die ik veel te laag vond. Ik belde twee of drie bedrijven en een auto-handelaar in Rotterdam klonk serieus en ik stapte in de auto en reed er naartoe.



Toen ik de showroom betrad kreeg ik al een vlaag van achterdocht bij het zien van een van de verkopers; hij droeg een paardestaart en zag er verder uit alsof hij zo uit een gangsterfilm was gestapt. Vooroordelen, dacht ik, laat je niet zo beinvloeden. Ik sprak een andere verkoper aan we stapten zijn kantoor binnen. Ik stak mijn verhaal af, ik was nogal overtuigd van mijn onderhandelingstechnieken, ik had al enige ervaring opgedaan, en zo zei ik bijvoorbeeld dat hij geen verhaal hoefde op te hangen over hoe slecht de auto is en wat er allemaal aan mankeert, omdat we immers allemaal weten dat dat handelaarspraatjes zijn. Hij keek eerst ietwat verrast, maar had daar verder geen problemen mee. Zonder de auto van binnen gezien te hebben, ik had nog het koopcontract bij me van een jaar geleden dat hij geinteresseerd doorlas, kwamen we tot een prijs: 12.000 gulden. Ik was tevreden, alles was in kannen en kruiken. De verkoper gaf opdracht aan een collega alvast de papieren over te schrijven.

So weit alles gut.

Alleen nog even een klein ritje maken met de auto, om te kijken of de auto werkelijk functioneert. Toen de verkoper terug kwam van zijn ritje, had hij een bezorgd gezicht. 'Daar is iets mis met de versnelling, zo kan ik de auto niet kopen. De versnelling kraakt en moet gerepareerd worden, misschien zelfs vervangen. Dat kost minstens 5000 gulden'. Aha, dacht ik, nu gaat het mis. Of ik zelf nog een kijkje wilde nemen, dan kon hij het me laten horen. Dat heeft geen zin, dacht ik bij mezelf, technisch kan ik zowiezo niet argumenteren. Nou ja, maakt niet uit, dan gaat de verkoop gewoon niet door em ik probeer het ergens anders. 'Zo eenvoudig is dat niet', aldus de verkoper, 'doordat we het kenteken al overgeschreven hebben is de auto eigenlijk al van eigenaar veranderd, en er moet BTW betaald worden, bij 18% van 12.000 kun je uitrekenen hoeveel dat is'. Waarschijnlijk moest er zelfs twee keer BTW betaald moet worden, omdat de auto weer terug op mijn naam over te schrijven, maar daaraan kan ik mij niet meer zo precies herinneren. Als ik dus de verkoop wilde annuleren, moest ik meer als 4000 gulden betalen aan de overheid.

Paniek maakte zich van mij meester. Kan dat überhaupt? Is het echt waar dat je de BTW moet betalen als je het kenteken hebt overgeschreven? Is er misschien echt iets mis met de versnelling? Had ik maar meteen een koopcontract verlangd en niet vertrouwd op de mondeling afgesproken prijs. Was ik maar niet zo arrogant geweest om te geloven dat ik het tegen een stelletje doorgewinterde snode bedriegers op kon nemen. Had ik maar iemand meegenomen. Was ik nu zo dom en naief? Enzovoorts.

Ik kon zo snel geen oplossing bedenken, en ging akkoord met een 5000 gulden lagere verkoopprijs: 7000 gulden. Ik was eerlijk gezegd geintimideerd. Deze wolven in schaapsvel hadden mij goed ingeschat: iemand met een grote mond die als het erop aan komt helemaal geen verstand heeft van autos kopen en verkopen. Ik was professioneel genaaid geworden. Een dure en vernederende les. Ik liet me nog naar het station chaufferen en probeerde het gebeurde zo snel mogelijk te verdringen.

Ongelogen en echt waar: een paar weken later zie ik op de televisie een reportage van precies dit soort bedrog bij autohandelaren. Bij een autohandelaar in Rotterdam in DEZELFDE STRAAT als waar ik mijn Daewoo verkocht had. Twee journalisten, een man en een vrouw, probeerden een tweedehands auto bij de handelaar te verkopen, en de procedure leek als twee druppels water op die bij mij. Een prijs werd afgsproken na een korte oppervlakkige bezichtiging van de auto. Alleen als formaliteit werd nog een klein proefritje gemaakt. Na de proefrit bleek op wonderbaarlijke wijze de automotor opeens olie te lekken. Met een verborgen camera was te zien dat de handelaar deze olie zelf aangebracht had. En zo werd geprobeerd de verkopers te dwingen de auto voor een veel lagere prijs te verkopen. Onder het motto: jullie hebben zeker geprobeerd ons een kapotte auto te verkopen.

Achteraf gezien had mijn handelaar de Daewoo waarschijnlijk ook op de een of andere manier 'geprepareerd', zodat de versnelling werkelijk kraakte, voor het geval ik toch had willen kijken.



Wat is het gevolg? De volgende auto die ik tweedehands gekocht heb (nieuwe auto's koop ik nog steeds niet, het geld groeit niet op mijn rug), heb ik van een particulier gekocht, en ik heb hem voor de verkoop bij de ADAC (het Duitse pendant van de ANWB) laten doorlichten. Dat was mijn voorwaarde, anders had ik de auto niet gekocht. De verkoper ging ermee akkoord, ik beloofde de auto te kopen voor de afgesproken prijs als er bij de controle geen grote gebreken tevoorschijn zouden komen. Bij de controle bleek dat de remmen aan vervanging toe waren, en dat heb ik op de prijs aangerekend. Overigens is het weer een Daewoo, dit keer een Nubira. Ik rijd hem nu sinds 6-7 jaar, 5 jaar geleden heb ik er LPG in laten bouwen. Hij heeft regelmatig reparaties en allerlei kleine gebreken, maar niemand is perfect en over het algemeen ben ik tevreden. Hij heeft nu 230.000 op de teller en voor een Koreaan is dat al aardig wat. Daar ik hem toendestijds gekocht heb voor minder dan 4000 Euro is er van waardeverlies geen sprake meer. En dat is een lekker gevoel bij het rijden.

15 opmerkingen:

  1. Ik geloof niet dat je mij dat toen verteld hebt? Kan het mij niet herinneren.

    Rob A

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toen ik de woorden 'grootste trauma' had gezien en daarna de steeds groter wordenden spanning bij het autobedrijf durfde ik bijna niet verder te lezen.
    Gelukkig viel het mee, alleen maar veel geld kwijt, belazerd, genaaid, vernederd. Kan veel erger.
    Als ik het zo lees kon je er weinig aan doen. Je grootste fout was dat je niet op je eerste gevoel bent afgegaan. Wel spannend opgeschreven....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo zijn mijn ex en ik bij een soort gelijke handelaar een keer flink opgelicht bij de koop van een Deawoo Espero. Die was achteraf totaal afgereden, was een oude leaseauto waar een lpg motor op de verkeerde manier was ingebouwd.
    De eerste maanden reed de auto goed, daarna kwam de ellende. Iedere 3 maanden gemiddeld 1000 euro reparatie kosten...

    Wij hebben uiteindelijk een andere louche autohandelaar met dat schrotding opgelicht...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Rob: Nee dat klopt. Het heeft een hele tijd geduurd voordat ik er überhaupt met iemand over gepraat heb. En om het geheel in de juiste verhoudingen te kunnen zien.

    @Marjan: Volgens mij was mijn grootste fout mijn zelfoverschatting. Als ik nu nog naiever was geweest en gewoon geloofd had dat de versnelling kapot was, dan was het beter geweest voor mijn gemoedsrust.

    @Liekie: Zo moet je ze behandelen! Weliswaar heeft die handelaar die auto natuurlijk weer doorverkocht aan een paar andere nietsvermoedende burgers...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ik ook niet meer vergeet: Hoe de handelaar uit zijn broekzak een rolletje bankbiljetten van 100 gulden haalde en daarvan met een tevreden gezicht de 7000 gulden uittelde.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik neem aan dat je er bij een volgende proefrit naast gaat zitten en zo'n figuur flink in de gaten houdt. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Xiwel: Ik koop helemaal niet meer bij een handelaar, alleen nog maar particulier. Waarvoor heb je nog een handelaar nodig in het Internet-tijdperk? Niet voor de assortiment, en ik heb minder kans om professioneel belazerd te worden bij een particulier. Daar ik geen verstand heb van auto's, haal ik dan de ANWB/ ADAC erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Los van het feit dat je voor deze zaak aangifte had moeten doen van oplichting, want meer of minder was het niet, kan ik je plenty voorbeelden noemen van zaken waarbij ik in mijn vroege carriere als autoverkoper bij een dealer glashard werd voorgelogen door particulieren over de conditie van hun in te ruilen auto. Meestal was die nog als nieuw, gebruikte geen olie en was hij pas nog 'gekeurd'. Als mensen zo over hun auto spraken wist ik al snel dat ze iets te verbegen hadden. Controle leverde al snel het bewijs op. Men probeert het maar, en tracht ook altijd de hoogste inruilprijs te krijgen voor een wrak dat eigenlijk naar de sloop zou moeten. Wij waren een keurig net BOVAG-bedrijf, we deden op een dito wijze zaken. Maar af en toe ben je toch er in getrapt en moest je wel weer even af van die verkeerde auto. Want de marges waren en zijn niet zo hoog als wel eens wordt gedacht. Maar ik kan niet spreken voor louche autohandelaren in de omgeving vna Zwanenburg uiteraard....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Leo: Natuurlijk zijn particulieren moreel geen betere mensen dan professionele verkopers, maar bij een particulier sta ik op gelijke ooghoogte.

    De handelaar was trouwens in Rotterdam, niet bij Zwanenburg. In Halfweg had ik de auto gekocht.

    Had ik aangifte moeten doen? Waarschijnlijk heb je gelijk. Ik was zo overdonderd, dat ik niet eens wist of dat verhaal met die BTW waar was of niet. Dat weet ik nog steeds niet trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Shiiiiit! Balen zeg. En ook nog eens zo belazerd.
    Wij hebben een nieuwe auto gekocht. De tweedehandshandelaren in Braunschweig en omgeving zagen er ook allemaal zo louche uit..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Bob - Nee dus! Gewoon een leugen en bedoeld om nog meer geld uit je zak te kloppen...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik word echt bang nu, over een week of twee zijn wij misschien ook wel voor de helft in het bezit van een heus rijbewijs en zullen we ook tot de aanschaf van zo'n gevaarte overgaan...lopen er echt van dit soort maffiagriezels in de autowereld rond????

    ik zou er ook met open ogen ingetuind zijn, want ben zo naief als ik weet niet wat als het op handelen aankomt

    marjan noemde het een meevaller, dat vind ik dus niet, want ze je met een auto kunnen flikken, kunnen ze dan natuurlijk ook met andere dingen, en dat is het enge

    voelde me best vereerd hoor, dat je langskwam op mijn nederige logje

    assyma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Assyma: Ik heb gewoon pech gehad. De meerderheid van de Dealers zal best wel bona fide zijn. Dat er bij reparaties ook het een en ander beduveld wordt, daar ben ik van overtuigd, dat wordt ook regelmatig aangetoond op tv dmv steekproeven.
    Om zeker te zijn kun je de auto voordat je hem koopt door een externe instantie laten keuren, ik denk dat de ANWB dat doet in Nederland. En anders kun je beslist Leo vragen naar een betrouwbare dealer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een drama!!!! Ik begrijp het nu helemaal. Maar de volgende keer moet ik dus ook gewoon een tweede hands Daewoo kopen begrijp ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik adviseer tweedehands auto's prive te kopen met ondersteuning van een onafhankelijk expert (bijv. de ANWB) die een kijkje neemt naar de auto.

    BeantwoordenVerwijderen