2 juli 2008

De zin van het leven

Papa, wat is de zin van het leven? vroeg mijn zoon een paar jaar geleden aan mij. Dat is pas een uitdaging voor een vader die zijn best doet om een goede opvoeding te geven!

Na eventjes nagedacht te hebben was mijn antwoord: het leven zelf is de zin. Het feit dat je leeft is eigenlijk al de beloning zogezegd. Als je je namelijk afvraagt wat de zin van iets is, dan bedoel je dat datgene eigenlijk alleen maar bestaat om iets anders te veroorzaken. Simpel voorbeeld: wat is de zin van een aanval bij voetbal; antwoord: een doelpunt te maken. Of wat is de zin van een bioscoop; antwoord: een film te zien, enz. Maar wat is de zin van 'het leven'? Nou goed, een gelovige kan zeggen: in de hemel te komen en daar verder te 'leven'. Ja maar, kan ik dan zeggen, wat is de zin ervan je bestaan in de hemel door te brengen? Enzovoorts.

Mijn mening is dus dat je blij mag zijn dat je überhaupt leeft en dat je verder niet moet zeuren.

Je kunt de vraag ook anders opvatten, in de trant van: wat moet ik doen in mijn leven, wat is het belangrijkste waar ik mijn energie aan moet besteden?

Is volgens mij ook vrij eenvoudig. Je eerste prioriteit is zelf 'gelukkig' te zijn, gezond, tevreden enzovoorts. Als je dat enigszins onder de knie hebt kun je je druk maken over andere mensen, dat wil zeggen proberen andere mensen te helpen bij het bereiken van deze doelen. Bijvoorbeeld je moeder af en toe te helpen die niet meer zo goed ter been is, of vrijwilligerswerk voor een goed doel te doen. Ideaal is het natuurlijk als je beide zaken kunt kombineren in je beroep zoals bijvoorbeeld een arts of een verpleger. Als die goed is in zijn beroep dan helpt hij zichzelf en anderen tegelijkertijd.

Als je dan nog tijd over hebt ;-) en je hebt het talent ervoor dan kun je proberen de levens van andere mensen die zich niet in je direkte omgeving bevinden te verbeteren. Zoals bijvoorbeeld een politicus doet (een die nog in zijn idealen gelooft en daarnaar handelt).

En waar komen al de problemen in de wereld vandaan? Van mensen die deze prioriteiten door elkaar halen, bijvoorbeeld een politicus die pretendeert de mensen die hij vertegenwoordigt te ondersteunen maar in werkelijkheid alleen zijn eigen voordeel en machtvermeerdering nastreeft. Of een krimineel of andere egoist die ALLEEN maar zijn eigen voordeel op het oog heeft en daarvoor zelfs op de koop toe neemt dat andere mensen nadelig beinvloed worden door zijn toedoen.

Zo, nadat ik de zin van het bestaan en de problemen van de wereld geanalyseerd heb ga ik eerst maar een broodje eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten