2 oktober 2013

Paragliding, een gevaarlijke sport?

Ik ben een enthousiaste beoefenaar van paragliding. Gisteren nog was ik bijna drie uur in de lucht op de Spielberg in "Hümpfershausen" in het zuiden van Thüringen. Paragliding is een fantastische sport, die je hier in Thüringen beter kunt uitoefenen dan bijvoorbeeld windsurfen (wat ik vroeger deed). Paragliding is lichamelijk minder zwaar, je kunt het tot op hoge leeftijd doen.



Maar is paragliding ook gevaarlijk? Sommige paragliders wuiven het gevaar weg, en denken er liever niet over na. De spreuk "Het gevaarlijkste van vliegen is de autorit naar het vliegveld", die eigenlijk uit de civiele luchtvaart komt, wordt dan wel eens misbruikt voor het sportvliegen met het zweefvliegtuig of de paraglider. Maar die vlieger gaat niet op!
Paragliding is gevaarlijk. Per jaar gebeuren er ongeveer 10 ongelukken met dodelijke afloop onder de Duitse paragliders. Het is interessant om het risico te vergelijken met autorijden. In Duitsland vallen er per dag 10 doden in het verkeer. Omdat we vrij precies weten hoeveel tijd de gemiddelde Duitser in de auto rijdt, en hoeveel tijd hij aan de paraglider hangt, kun je de twee goed met elkaar vergelijken. Ik zal je de rekensom besparen, ik heb hem gedaan. Daar komt uit dat paragliden 75 maal zo gevaarlijk is als autorijden. Of, om het anders te zeggen: als je 75 minuten in de auto zit, loop je het zelfde risico op een dodelijk ongeluk als wanneer je een minuut aan het paragliden bent.

Het risico vliegt mee, als het ware. Het risico is voor mij een wezenlijk bestanddeel van de hele vliegerij. Het feit dat je voortdurend bezig bent met het beoordelen, afwegen en minimaliseren van het gevaar maakt de hele ervaring veel intensiever. Je vliegt als het ware de hele tijd met wijd open gesperde ogen, zo alert als een wild dier dat een open veld oversteekt, of om dichter bij huis te blijven, als een kat die de straat oversteekt. Die bewustheid van gevaar trekt zich door tot andere bereiken in het leven, bijvoorbeeld naar het autorijden. Als ik weer eens de neiging heb om een gevaarlijk maneouvre uit te voeren, dan denk ik daar nu automatisch bij na of het de moeite loont (meestal niet). Het hele leven bestaat uit een voortdurend afwegen van de gevaren tegen de opbrengst. Er bestaat geen absolute veiligheid. We leven wel alsof alles veilig is, maar dat gevoel is bedrieglijk. Er is altijd een zogenaamd "restrisico". De vraag die je continu moet stellen is of het risico de moeite waard is. Als ik een toespraak moet houden voor publiek, weegt het risico dat het misgaat en ik afga op tegen de voordelen die ik met een goed gelukte toespraak kan winnen? Er zijn talloze voorbeelden te bedenken. Je moet ervoor oppassen niet te veel in de veilige hoek te blijven. Dan loop je weliswaar minder risico, maar je wint ook niets. En zoals we net gezien hebben, een restrisico blijft er toch. Voor je het weet glijd je uit in de badkuip, breek je je heup en zit in een rolstoel.

Is er dan wel eens iets met jezelf gebeurd bij het vliegen Bob? Ja, inderdaad! Ik heb een verwonding aan mijn been sinds begin dit jaar die nog niet genezen is! Kijk maar op de foto:



9 opmerkingen:

  1. Waarschijnlijk rij je jaarlijks meer uren in de auto dan dat je para glijdt en daarmee wordt het absolute risico weer wat beperkter. Zelf heb ik het vermoeden dat parachutespringen per tijdseenheid net iets gevaarlijker is. Die blijven ook minder lang in de lucht en regelmatig lees ik dat het misgaat. Van paragliding lees ik dat minder, maar dat wordt hier dan ook minder gedaan. Toch doen ze er wel een soort versie van langs het strand en daar hoor ik nooit iets van qua ongevallen. Mischien is het boven water ook wat minder risicovol.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aan het strand wordt inderdaad gevlogen, maar dat is maar zelden omdat de wind precies goed moet zijn; NNW 20-30 km/u.
    Van parachutespringen heb ik geen verstand. Bij het paragliden is het zo dat je bij de start nog gelegenheid hebt om te controleren dat het scherm goed opent, bij parachutespringen heb je dan pech en moet je meteen het noodscherm openen.
    Ook is de valsnelheid wat hoger bij een parachute. Daar staat tegenover dat die schermen in de lucht bijna niet inklappen kunnen, ze zijn veel stabieler.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooit had ik ook een zoiets; toen heeft de arts de teennagel opengeboord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beeh. Dit gaat vanzelf over, als het goed is. Het kan tot een jaar duren. Het moet er uit groeien.

      Verwijderen
  4. Mijn vader was een bevlogen ;) paraglijder, tot hij met bijna 80 jaar een hersenbloeding kreeg. Anders was hij nog in de Alpen aan het vliegen. Dus dat je deze sport tot hoge leeftijd kan beoefenen klopt. Maar goed, hij skiet nog steeds, dus misschien is hij een uitzonderlijk sportieve man... Ook het vermelden waard: je hebt geen last van hoogtevrees als je vliegt. Je referentiekader vervalt omdat je geen lijfelijk contact hebt met de aarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat met die hoogtevrees is gedeeltelijk waar, maar niet helemaal. Als ik boven op een uitkijktoren sta of aan een ravijn, dan heb ik behoorlijk hoogtevrees. Tijdens het vliegen heb ik meestal geen hoogtevrees, maar soms wel. Dan heb ik het ombehaaglijke gevoel dat ik maar twee handgrepen ervan verwijderd ben (mijn gordel los te maken), om van een paar honderd meter hoogte naar beneden te storten. Dat gebeurt meestal in rustige lucht. Dan moet ik zorgen dat ik iets te doen heb, bijvoorbeeld bochtjes vliegen of figuren of wat dan ook, dan voel ik weer hoe vast ik zit en dan heb ik weer een veilig gevoel.
    Hier is een leuke thread (Duits) over paraglider die bekennen dat ze zich op grote hoogte soms niet zo lekker voelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, dat soort grappen ga ik niet uithalen, alhoewel ik me kan voorstellen dat je het prachtig vindt. Maar met dat nemen van isico's heb je wel gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Update: in 2014 had ik een zwaar ongeluk met een gebroken ruggewervel. Zes weken ziek thuis, 3 maanden niet vliegen, en een ervaring rijker :-/

    BeantwoordenVerwijderen