15 oktober 2012

Safety training paragliding

Eindelijk, daar is ie dan: het bericht over de veiligheidstraining voor paragliding in Oostenrijk. In augustus was ik in Obertraun aan de Halstättersee om aan deze cursus van Sky Club Austria mee te doen. Een paar plaatjes vooraf voor de sfeer:


Ik overnachtte in Schloss Moosheim omdat daar de paragliding school zit, niet wetende dat de safetytraining weliswaar slechts 25 km verderop aan het meer is, maar dat je daar met de auto een uur over doet omdat je om de bergkam heen moet rijden die je hier op de achtergrond ziet, ietsje rechts van het midden.




De eerste 3 dagen doe ik mee met een soort opwarmcursus. Opwarmen is het juiste woord, want het zijn toevallig net de heetste dagen van het jaar, ruim boven de dertig graden. Ik ben dankbaar voor ieder stukje schaduw.



De echte veiligheidstraining is in de tweede helft van de week, hier aan de Halstättersee. We starten op de Krippenstein en landen in het plaatsje Obertraun. Het meer is schilderachtig mooi, je kunt er ook zwemmen.


Ik rijd dus iedere dag een uur op en neer. Ik heb nog geprobeerd om een ander hotel te krijgen, maar het hotel waar ik zat wilde me niet laten gaan zonder extra te betalen. Dus ben ik maar gebleven. Het was wel een erg mooi hotel, en naar later bleek was hier het startpunt voor een oldtimer-tocht. Er stonden allemaal mooie auto's voor het hotel geparkeerd.
. .


Na afloop van de eerste vlucht ben ik zo opgelucht en blij, dat ik een high five geef aan de instructeurs die alles vanaf de grond hebben begeleid (zeer vakkundig).



Hier heb je een indruk van de startplaats. Er is een hoge (1400m) en een lage (900m) startplaats, afhankelijk van het weer gebruiken we ze allebei. Dit is in de buurt van de hoge startplaats.


En dan nu de training zelf. Ik heb in totaal drie vluchten gedaan. Tijdens de training (SIV = Simulate Incidences in Flight/Vol) worden verschillende "extreme" vliegtoestanden gesimuleerd, en we oefenen verschillende methodes om snel naar beneden te komen. Dat is belangrijk wanneer je onverwacht met slecht weer geconfronteerd wordt.

De eerste vlucht:



Een kleine uitleg vooraf: aan de voorkant van het scherm zitten de openingen waar de lucht in stroomt die de zaak in model houden. Zodra als die openingen inklappen verliest het scherm zijn vorm en zijn vliegvermogen. Dit kan in turbulente lucht zoals in thermiek gebeuren, en om te leren hoe je dan reageert, worden deze toestanden expres geprovoceerd in deze training.

Hier doe ik eerste een normale inklapper rechts en links, en dan vanaf 0:30 een inklapper rechts en links terwijl ik met de versnelling vlieg. (De versnelling is een soort voetpedaal waarmee je de stand van het scherm beinvloedt zodat het sneller vliegt. Een versneld scherm is instabieler). Je kunt duidelijk zien dat de vleugel dan verder inklapt en dat het scherm heftiger reageert, het maakt een bocht van meer dan 90 graden en kiept een stuk naar beneden. De juiste reactie is om de versnelling los te laten op het moment dat het scherm naar voren kiept. Ook kun je ietsje tegensturen.

Vanaf 1:00 volgt een frontstall (de complete rand van voren klapt in), eerst zonder versnelling en dan met.

Vanaf 1:30 doe ik een B-stall. Dir is een van de manieren om snel naar beneden te komen. Deze methode is redelijk veilig en eenvoudig door te voeren, en erg effectief. Je daalt met ongeveer 8-10 m/s. (Bij het normale vliegen daal je met 1-2 m/s)


De tweede vlucht:



Na eerst nog een korte inklapper komt er nu iets spectaculairders: de full stall. Dit is een noodmaatregel die je toepast als een deel van het scherm in de lijnen verwikkeld geraakt is.  Normaal probeer je dat eerst te ontwarren door rukjes te geven aan de buitenste lijnen (stabilo-lijnen) of door te pompen met de remmen. Als dat niet lukt, kun je de full stall toepassen. De full stall is weliswaar niet ongevaarlijk, maar een scherm dat in de lijnen verwikkeld is geraakt, kan nog veel gevaarlijker worden, omdat het een stabiele stijle spiraalvlucht kan veroorzaken die je niet meer kunt stoppen.

Bij de fullstall rem je zover door dat het scherm ophoudt te vliegen en het nog slechts boven je heen en weer fladdert. Nou ja, zo lijkt het. In werkelijkheid vlieg je langzaam achteruit. Ik werd bij een van mijn twee of drie fullstalls zo wild door elkaar geschud dat ik bijna mijn nieuwe bril verloor!

Vanaf 0:30 waag ik mij aan de steile spiraal. Vrijwillig uitgevoerd is dit ook een manier om snel af te dalen. De spiraal is veel moeilijker en spectaculairder dan de B-stall, en je kunt er twee maal zo snel mee afdalen (14-20m/s). Als je het de eerste keer meemaakt is het een indrukwekkende ervaring. Je wordt met 2- tot 3-dubbele zwaartekracht in je zitje gedrukt door de middelpuntvliedende kracht. Ik voelde letterlijk hoe het bloed uit mijn gezicht werd getrokken. Het probleem bij de uitvoering is niet zozeer de spiraal zelf, maar de geleidelijke uitleiding ervan. In de spiraal vlieg je zelf als het ware om je scherm heen, je hebt dus een hogere snelheid dan het scherm. Als je nu in een keer uit de bocht komt en begint rechtuit te vliegen, dan schiet je onder je scherm daar naar voren en omhoog door de massatraagheid. Dat zie je hier bij mij gebeuren. De juiste reaktie was geweest na het rechtuit vliegen nog een kort de bocht in te gaan.

De derde vlucht:



Alle maneuvres die ik hier doe heb ik al een keer beschreven. Wie kan me zeggen welke dat zijn in de derde vlucht?

4 opmerkingen:

  1. Sehr gut, Bob, perfekt! Ik krijg al de zenuwen van het toekijken alleen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Manchmal sagt er auch nicht [gut gemacht]", was het kommentaar van Frau HID.

    Dat was op het moment dat hij zei:
    "Aussenbremse ... Aussenbremse .... AUSSENBREMSE!! ...."

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sinds enkele dagen weten we dat je ook vanuit 39 km hoogte kunt vallen en het overleven. Es gibt kein zu hoch, es gibt nur unpassende Bekleidung.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vraag me af waarom Felix de parachute zo vroeg heeft geopend. Geruchten gaan dat zijn mentor hem dit ingaf zodat hij niet zijn rekord brak.

    BeantwoordenVerwijderen