29 juni 2012

Jogi's Waterloo

Disclaimer: Ik heb absoluut geen verstand van voetbal.

.
Het Duitse elftal beleefde gisteren zijn Waterloo in de halve finale van het EM tegen Italie. Dat het Duitse elftal struikelt over Balotelli, het enfant-terrible van het Italiaanse voetbal is tekenend. Balotelli, de Italiaanse straatvoetballer, van wie wordt gefluisterd dat hij contacten heeft met de mafia, die in een seizoen 27 boetes voor verkeerd parkeren met zijn Maserati kreeg en 340.000 euro aan voetbal-boetes, die niet meer mocht spelen in zijn Engelse team vanwege onsportiviteit en toen toch in het laatste duel van het seizoen weer ingezet werd omdat hij nu eenmaal zoveel doelpunten scoort, scoorde in de eerste helft twee doelpunten tegen Duitsland. Na het tweede doelpunt kon hij zich niet meer beheersen, trok zijn t-shirt uit, toonde daarbij zijn goed getrainde bovenlichaam, nam een martialische overwinnings-pose aan en stootte een oerschreeuw uit. Dat hij daarvoor de gele kaart kreeg heeft hij waarschijnlijk niet eens bewust waargenomen.
.
Balotelli staat voor het absolute tegendeel van het Duitse voetbal. Waar Balotelli liever lui is dan moe (bij trainingsrondjes loopt hij er de kantjes vanaf), heeft bij het Duitse team discipline de hoogste prioriteit. Waar het Duitse team bouwt op goed doordachte aanvalsstrategien, drijft Balotelli op intuitie, de ideeen schieten hem te binnen op het moment dat hij speelt. Samen met zijn maatje Cassano verraste hij de Duitse verdediging meerdere malen. De Duitsers waren bang en onzeker. Tegen twee zulke natuurtalenten in topvorm kunnen ze niet op.
.
Het was een episch drama, ik heb genoten (en niet alleen omdat ik nu de collega's terug kan pakken).

25 opmerkingen:

  1. En op miraculeuze wijze heeft Italië gisteren ook inzake de Euro gewonnen. De beurskoersen schieten omhoog, Angela is op de terugtocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat de beurskoersen doen is niet noodzakelijkerwijs een juiste indicatie van het verloop van de economie. Morgen schieten ze weer omlaag, bij wijze van spreken.
    Maar het is waar dat er met Hollande nu een groter tegengewicht is tegen de ijzeren bezuinigingskoers van Angie.

    Je kunt de bezuinigingen die je vroeger hebt weggelaten toen het goedging met de economie nu eenmaal slecht inhalen op het moment dat het slechter gaat. De kans is eigenlijk verkeken. Wat er dan wel moet gebeueren weet ik ook niet. Het is waarschijnlijk mogelijk de economie weer aan de praat te krijgen door de staatsschulden verder te verhogen, maar op een gegeven moment koers je daarmee op een catastrofe af.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een beetje meer inflatie, eurobonds, een groter Rettungsschirm en veel bidden ook, dan richten de speculanten zich weer een tijdje op de dollar. Bezuinigen is zo Rutte.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eurobonds, zodat WIJ de schulden van HUN moeten betalen zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Precies, net als nu binnen Duitsland dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, we laten ze liever in de afgrond glijden. Eigen schuld.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Maar dan glijden we mee. Liggen we daar beneden wéér bij elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mannen praten toch ook altijd maar over dat ene. Geld. Dit logje ging over voetballen, jongens.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zie in voetbal altijd een afbeelding van de politieke en financiële situatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Patricia van Moffeland

    Heb je gelijk, Emigrant ... en ik vraag mij:

    Is Mama Angie het geld voor het omkopen uitgegaan? Of hebben die Italianen zich niet laten omkopen? Hoe dan ook, maar met panem et circensis is het voor het eerst afgelopen. Einde met zegevieren. Slaven, terug aan het 3.50-Euro-per-uur werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij mannen zien graag grootse dingen. Als we een potje voetbal verliezen, dan heeft dat een grote betekenis voor de wereldpolitiek.

    Daarbij is het kleine vaak veel interessanter.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat Euro 2012 over geld gaat is meer dan logies. (zou een uitspraak van Cruijff kunnen zijn. :-)

    Die wedstrijd vond ik meer dan bekijkenswaardig. Batoli is duidelijk over het paard getild, maar maakte het deze wedstrijd wel waar. Zelf vond ik de Italiaanse doelverdediger fantastisch. Die van Duitsland komt bij mij zo fout over dat ie er nog wel 20 om de oren had mogen krijgen. Wel erg leuk dat voor hem een fantastische Turk, Tunesier, Spanjaard en een setje Polen heeft staan.

    Spanje-Portugal vond ik dramatisch om naar te kijken. Wat dat betreft mag Italië ook van de Spanjaarden winnen als die weer zo spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het cool dat de Duitse keeper (Manuel Neuer) in de laatste 5 minuten mee naar voren ging en mee aanviel. Ik snap niet waarom hij fout overkomt? Omdat hij blond is?

      Verwijderen
    2. Sorry voor de tikfout, met Batoli bedoelde ik natuurlijk de Klingon Balotelli.

      En de Duitse keeper kan best aardig zijn, maar zijn manier van kijken en z'n uiterlijk doen me denken aan een eindproduct van het 3de rijk. Dat ie meedoet is positief, maar onderstrepen ook het fanatieke en perfectionistische waar Japanners en Duitsers destijds in uitblonken. Misschien zou die een kap op moeten zetten als de Tjechische keeper en dan vind ik hem opeeens innemend. :-)

      Verwijderen
  13. Hoe vreemd het ook is, bij het kijken naar die wedstrijd kreeg ik bijna medelijden met de Duitsers. Normaal zo soeverein bezig, lekker aanvallend, breed, kregen ze nu geen vat op de wedstrijd. De Italianen dicteerden, speelden goed voetbat en lagen ook niet constant te kermen om niks (enkel keertje...). Die doelpunten waren geslepen diamanten en dat die Malotteli dan zijn shirt uit trekt een bijna logisch reactie als je zo'n bijzonder mens bent als deze broeder. Het laffe Spanje krijg nog een kluif aan deze Italiaanse ploeg, want als je de Duitsers slaat ben je in de winning mood. En de Italiaanse spitsen willen wel echt scoren. Heel anders dan Ronaldo of dat stelletje klunzen bij het Nederlandse elftal...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Also dann, Topp, die Wette gilt:

    Tips voor de finale Spanje - Italie.

    Ik tip 3:1 voor Italie, ruststand 2:0.

    De winnaar krijgt een ereblog (een blogbericht over hem of haar persoonlijk met een snoeiharde psychologische analyse).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ondanks dat ik het de Italianen meer gun verwacht ik dat Spanje wint met 1 : 0, gescoord in de 117de minuut.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Bob: Volledig omgekocht kampioenschap. :-)

    Om even bij te komen hieronder een link naar een veel schonere sport. :-)


    http://nos.nl/video/390321-roots-kittel-liggen-in-erfurt.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die kon ik dus nog niet (Marcel Kittel). Vreemd, ik heb hier nog niets over hem gehoord. Dat sportgymnasium is tegenover het grote overdekte zwembad bij ons. Ik ken wel 1 of 2 mensen die die school gedaan hebben met zwemmen als sportrichting.

      Verwijderen
    2. Maar deze video deed het wel over de .nl/.de-grens?

      Vandaag had ie z'n dag niet. Door darmproblemen kwam ie bijna als laatste aan.

      Verwijderen
    3. Ja dus, de video deed het.

      Verwijderen
  17. @Ximaar: Stel je prijs op je prijs?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is het niet veel te warm voor een snoeiharde psychologische analyse? :-)

      Daarbij zat ik er ook nog flink naast. Ik had niet bedacht dat de Spanjarden zouden gaan voetballen. Na hun vorige wedstrijden verwacht je dat gewoon niet meer

      Verwijderen