20 december 2010

Der kleine Krieg des Radfahrers - Oorlog op de fiets

 -1-
Wij zijn gepensioneerd, mijn vrouw en ik. Overdag als het mooi weer is lopen we graag door de stad en kijken naar de etalages. Ook nu in de winter zijn we graag buiten. Maar de laatste tijd wordt het steeds lastiger. We lopen bijvoorbeeld op een straatje voor voetgangers, het is zeker voor voetgangers want daar lopen heel veel mensen, en dan komt er plotseling van achteren een fietser langs mijn voeten gereden met een rotgang. Zonder iets te zeggen, zonder te bellen of een waarschuwing. Mijn vrouw is al  bijna een keer gevallen, zo was ze geschrokken. 's Avonds is het nog erger, nooit hebben ze licht aan in het donker, die fietsers. Ze doen alsof ze alles mogen, het is levensgevaarlijk! Ik heb er al eens wat van gezegd, maar dan kun je meteen een grote mond krijgen.

 -2-
Ik heb een drukke baan, en daarom ben ik veel met de auto onderweg. Doordat ik zoveel auto rijd, ben ik een goede chauffeur al zeg ik het zelf. Ik rijd meestal vlot maar zonder te jakkeren, ik ben eigenlijk geduldig in het verkeer en ik heb al heel wat meegemaakt onderweg. Een van de dingen waar ik me de laatste tijd steeds meer aan erger zijn de fietsers. Ik weet niet wat het is met die fietsers, ze denken waarschijnlijk dat ze de waarheid in pacht hebben. Als ware milieu-terroristen doen ze alsof ze het recht hebben om zich niet aan de verkeersregels te houden, waarschijnlijk omdat ze geen uitlaatgassen produceren en zo gezond bezig zijn. Gezond misschien voor zichzelf ja, maar niet voor de economie! Ze rijden 's avonds zonder licht, ze veranderen opeens van richting en duiken dan voor de auto te voorschijn, overal zie je ze behalve daar waar ze thuishoren: op het fietspad en het voetpad. Er zijn zelfs mensen die nu nog fietsen, midden in de winter met sneeuw en ijs. Met een soort doodsverachting, of misschien zijn ze zo ignorant dat ze niet weten hoe gevaarlijk het is, slingeren ze heen en weer voor mijn auto, en als ik ze aanrijd dan mag je drie maal raden wie er verantwoordelijk is.

 -3-
Gisteren was mijn licht weer kapot op de fiets. Ik heb het al twee keer gerepareerd deze winter. Ik heb extra een speciale dynamo gekocht die door de spaken wordt meegenomen, want zo'n ouderwetse bandendynamo kun je echt vergeten zodra als het regent, laat staan nu in de winter met al die sneeuw. Licht met batterijen heb ik ook gehad, maar dan moet je telkens  eraan denken die lamp mee te nemen, anders wordt ie gejat. Ik heb nog een lamp die je om je hoofd kunt binden, ik denk dat ik die morgen maar eens ga proberen. Ik vind het heel vervelend en gevaarlijk om zonder licht te rijden, en dan krijg je ook nog eens snibbig commentaar van de mensen; alsof ik het expres doe, weet je wel! Bij de volgende nieuwe fiets die ik koop, zal ik erop letten dat hij een naafdynamo heeft, dat schijnt goed te werken.
Het is trouwens wat met fietsen hier in de stad. Overal lopen de mensen midden op de weg en doen alsof het voetgangergebied is, terwijl het toch echt een normale straat is met een stoep aan de zijkant. Maar omdat er weinig verkeer rijdt denken ze dat het wel goed zal zijn. En ik kom er niet meer door met de fiets. Als je belt, zijn ze vaak verontwaardigd. Als je rustig achter ze blijft rijden totdat ze vanzelf opzijgaan dan kun je net zo goed lopen; ze merken je niet op. Een keer heeft een oude man mij op mijn schouder gestompt omdat hij vondt dat ik te dicht langs hem reed, dat moet je je eens voorstellen! Het is te gek voor woorden.
En dan sommige automobilisten. Hallo, denken jullie dat ik voor mijn lol hier op de weg rijd? Nee sukkel, als er een fietspad zou zijn, dan zou ik het wel gebruiken! En als ik op het voetpad rijd, dan kan ik daar en grote mond krijgen. Je kunt soms geen kant op. Uit wanhoop heb ik wel eens de auto genomen.
In de winter is het extra moeilijk om te fietsen, daarom heb ik nu speciale winterbanden gekocht. Daarmee kun je zelfs nog op glad ijs rijden, er zitten een soort spikes in. Maar in plaats van erkenning voor het feit dat ik veilig rijd, komt er alleen maar meer onbegrip.
Als er nu meer mensen in de stad met de fiets zouden rijden, dan zouden er een heleboel problemen opgelost worden: minder smog, minder file, meer beweging en dus meer gezondheid en minder ziekte, om er maar een paar te noemen. Maar ja, het is zo omslachtig en vermoeiend he.

18 opmerkingen:

  1. Herken baar beeld en gevoel als je fietser bent Bob. Wat je ook doet, je schijnt altijd een irritand te wezen.
    Ik heb geen licht op mijn fiets, en als ik op straat rijd s avonds laat komt er ook weinig verkeer,maar als er een auto aan komt schiet ik de stoep op. ook fout natuurlijk, maar er loopt dan toch niemand.
    Ik rij dus niet veilig, ik weet het, maar het voelt zo lekker onbesuisd in het donker ;)
    En als ik achter het stuur van de auto zit is er maar 1 ding waar ik me aan erger; drie fietsters of twee heel breeduit, naast elkaar die doen alsof je ook 15 km wilt rijden. Toch groet ik altijd vriendelijk als ik er dan voorbijj rij,, moet e ze dan terug zien zwaaien.. haha juist als men geen vriendelijkheid verwacht maakt dit het rijden plezierig voor allemaal.
    Vroeger had ik de de kinderwagen zo'n grote pingpong bel. Dat was zo leuk. Ik loop nml sneller dan de gemiddelde stoepbewoner.. en als ik er dan langs wilde en ik ff pingpongde dan schrokken ze, keken verbaasd boos achterom omdat men dacht dat ik een fietser was... en ik liep als keurig moedertje gewoon met mijn baby te wandelen ;)) Als ik later groot ben, zet ik zo'n bel op mijn rollator! Ik zal ze.. ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien moet ik een kinderzitje met een nep-baby op de fiets monteren; krijg ik dan minder boze reakties?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Whahaha.. ja probeer het eens!
    Iemand die boze onterecte reacties geeft, dat zegt meer over de persoon zelf dan over jou. Moet je jezelf maar eens nagaan als iemand je ergert. Wat doet het jou? Waar komt die ergenis vandaan?
    Kijk maar eens als je een goeie dag hebt, en er niets meer stuk kan volgens jou gevoel, dan is er niets waar je je nog aan ergert, dan lach je en heb je het gevoel alsof de wereld jou toelacht.

    Of is dit nu weer een té vrouwelijk inzicht?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, dat klopt wel, maar ik heb nu eenmaal niet iedere dag zo een geweldig goede dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk logje..
    Ik kan enkel fietsen en lopen en erger me aan auto's dus, nou ja, soms, als ze doen alsof ze haast hebben en als ze me geen voorrang geven als ik dat wel heb. Fietsen op de stoep doe ik wel, maar dan ga ik niet bellen natuurlijk. Volgens mij ben ikzelf heel netjes in het verkeer. Oke, mijn lamp doet het niet altijd maar moet ik dan gaan lopen? ik heb toch een reflector, dus waar zeuren die automobilisten over...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De naafdynamo is de enige fatsoenlijke oplossing voor het eeuwige licht-probleem-op-de-fiets. De naafdynamo doet het altijd, en er is geen merkbare weerstand als je hem aandoet. Af en toe vergeet ik hem zelfs uit te schakelen (op mijn nieuwe fiets).

    Op mijn ouwe fiets met de kapotte dynamo (en de winterbanden) draag ik nu inderdaad sinds een paar weken een hoofdband met voor- en achterlicht(!). Die had ik ooit gekocht voor het joggen, en die vergeet ik ook niet af te doen als ik op mijn werk ben!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik herken de reaxi's niet zo. Het zal erg afhangen van waar je woont. Hier in de stad wordt erg veel gefietst. Zoveel dat elke automobilist die daar komt ook regelmatig de fiets pakt.

    De irritatie zit hier vooral in fietsen in het voetgangersgebied. Dat zijn maar een paar straten en voor de fietsers zijn voldoende alternatieven. Daarbij zijn die straten zo vol met voetgangers dat je op de fiets toch niet vooruit komt. Probleem is echter dat de borden onduidelijk zijn. Zeker de helft snapt niet wat de bedoeling is.

    In het centrum hebben we in hoofdzaak 2 soorten. 1 is verboden voor alle verkeer met daaronder een bordje uitgezonderd fietsers en bussen. Het komt er op neer dat daar gefietst mag worden, maar dat de voetgangers voorrang hebben. Gelukkig snappen de voetgangers dit net zo min en vluchten ze naar de zijkanten van die wegen om zo langs de etalages te lopen. Fietsers hebben er dus ruim baan.

    Het 2de bord is Voetgangerszone. Daar mag niet gefietst worden. Maar daaronder zit een bordje dat bevoorradingsverkeer op bepaalde uren is toegestaan. En fietsers vinden het vreemd dat ze er ook dan niet mogen fietsen terwijl er wel vrachtauto's rijden. Dat is simpel op te lossen door iets op de fiets mee te nemen en te zeggen dat je aan het bevoorraden bent. :-)

    In Duitsland is de situatie totaal anders, maar ook daar verschilt het enorm van stad tot stad. Als vakantiefietser heb ik geen enkele last. Als een fietsvoetgangerstoepje me niet bevalt; te smal, te oneffen en/of teveel voetgangers, dan fiets ik op de weg. En omdat ik fietstassen heb kom ik daar doorgaans steeds beter mee weg. Voorheen zeurde nog wel eens een automobilist, maar de laatste 10 jaren niet meer.

    Aan de andere kant fiets ik net als de Duitsers veel in voetgangersgebieden. Ik doe dat met aangepaste snelheid (wil immers de stad zien) en bel nooit. Ik ga er ook vanuit dat de voetgangers alle kanten op kunnen schieten. En als het me te druk wordt ga ik naast de fiets lopen. En ook op die manier hoor ik nimmer klachten. Maar ik kom dan ook alleen in de nazomer en niet in de winter en herfst als mensen meer haast hebben en minder van elkaar kunnen hebben.

    Voor verlichting heb ik de laatste jaren een batterijkoplamp waar ik oplaadbare penlight in heb. Die halogeenlamp geeft goed licht, maar verbruikt veel. Normale batterijen zijn binnen een uur leeg, de oplaadbare hoeden het 2 uur vol. Ik heb dan ook een reserve setje oplaadbare in m'n jas. Die lamp koste me (inclussief waardeloos achterlichtje) 2,50 euro bij het Kruitvat.

    Een naafdynamo geeft meer wrijving als je hem met een zwaardere lamp belast. Toch is dat veel minder dan de wrijving van een dynamo tegen de zijkant van een band. In het verleden heb ik ook een dynamo tegen heb loopvlak van de band gehad (zit bij de trappers voor de achterband) die had ook vrijwel geen wrijving, maar vervuilde sterk. Probleem is wel dat die naafdynamo's erg duur zijn en dat ze niet gerepareerd kunnen worden. De kans op draasbreuk blijft. Met batterijen heb ik daar geen last van. Ik haal 'm er ook altijd af (simpel kliksysteem) aangezien batterijen/accu's het beter doen als je ze warm bewaard. En zo kant ik heb gebruiken als zaklamp om het sleutelgat van m'n deur te vinden. Met een naafdynamo gaat dat laatste bijschijnen stukken onhandiger. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die namaakbaby lijkt me een goed idee. Wel warm aankleden en helmpje op en in een TUV goedgekeurd zitje anders krijg je daar weer gezeur over.

    Ik fietste lang geleden in de schemering met een grote pop van één van de kinderen onder de snelbinders door een centerparcs-achtige toestand in Duitsland, zonder kwade opzet overigens. Ik werd meerdere keren aangehouden door hevig geschokte passanten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Marjan: LOL! Die pop onder de snelbinders, dat kan ik me levendig voorstellen.

    Ik zat net al te denken ja, dan zou ik die nep-baby een helm op moeten zetten. Maar dan moet ik hem ook meenemen als ik ergens ben aangekomen. Stel je voor, ik laat hem op de fiets zitten buiten in de vrieskou; binnen de kortste keren staat het Ordnungsamt of de Polizei bij m'n fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Xiwel: Het is natuurlijk van stad tot stad anders. Dan maakt het nog uit of je in de spits tussen de auto's rijdt (zoals ik vaak doe). Nu in de Adventstijd zit de stad hier volgepropt met voetgangers die de kerstmarkt bezoeken. Er komen ongelogen tot zo'n honderd bussen per dag aan toeristen alleen voor de kerstnmarkt in Erfurt. Dit jaar verwachten ze 2 miljoen bezoekers.

    Het grootste euvel hier is het gebrek aan fietspaden en de mentaliteit dat fietsen iets is voor mensen die zich geen auto kunnen permitteren. Er is werkelijk niemand die begrip heeft voor iemand die met slecht weer nog op de fiets stapt. Dan neem je toch de auto of de tram?

    Op de kruising van de Löberstraße met de stadsring is laatst een stukje fietspad geschilderd op de weg, een reuzevooruitgang. Je kunt nu enigszins veilig en ordelijk bij het stoplicht komen. Maar denk je dat dat fietspad 's winters geruimd wordt? Quatsch! Er fietst toch sowieso niemand met dit weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Xiwel 2: Batterijlampen zijn officieel niet toegestaan op de fiets in Duitsland. De reden is dat batterijen onderweg op kunnen raken, en dat klopt natuurlijk. Desondanks rijden de mensen er massaal mee, het is de makkelijkste en goedkoopste oplossing, en het is in ieder geval beter dan de dynamo tegen het loopvlak.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn kinderen liepen gisteren netjes in de berm maar omdat er sneeuw ligt kun je de grens tussen weg en berm niet zien.
    Een automobilist stopte, draaide het raampje open en mopperde dat ze op de weg liepen en dat ze meer begrip moesten hebben voor automobilisten die niet zo goed kunnen remmen als het glad is.

    Als ik een fietser zie ga ik met de auto de berm in zodat de fietser op de gestrooide baan kan blijven. Veel fietsers verwachten dat niet en gaan vast opzij terwijl het voor hen veel gevaarlijker is dan voor mij op mijn 4 wielen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Sinterklaas, ik wil een ping-pong-bel! Oh nee, Sinterklaas is al voorbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Bob: Sankt Claus moet nog wel lukken.

    Hier is inmiddels zelfs licht op de jas toegestaan, zolang die maar niet knippert. Met sneeuw heb je overigens geen verlichting nodig, gewoon een zwarte jas aantrekken en de autoverlichting doet de rest. :-)

    Die lamp van mij geeft behoorlijk ligt op de weg, de meeste batterijverlichting doet dat stukken minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Naafverlichting, ja ideaal.
    Duitsers op de fiets: afraden, verbieden, ontmoedigen! Alleen Bob, Xiwel en ik mogen fietsen in Duitsland, want wij weten hoe het moet.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik laat de fiets de fiets in dit jaargetijde. Wel zo praktisch. Alleen kan ik er niet zo mooi over schrijven dan. Dat is dan wel weer jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Semi-offtopic

    Toevallig zag ik deze vandaag:
    http://www.babsenbeer.nl/images/zoom/HDQNRW//0_79.jpg
    Voor de handlggend, maar erg raak! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hier nog een leuke opname van de Nederlandse politie met een busje zonder winterbanden bij collega-blogger Mendian:

    KLIK

    BeantwoordenVerwijderen