19 oktober 2008

To Do lijstje voor de verhuizing

Over drieenhalve week is het zover. Mijn liefste en ik gaan samenwonen. We blijven in dezelfde stad, we hebben een mooie woning gevonden in een rustige straat en toch middenin het centrum. De vorige verhuizing had ik goed voorbereid, zodat ik hem bijna compleet alleen kon doen. Als ik erover nadenk wat er allemaal bij komt kijken dan zinkt me de moed in de schoenen. Omdat ik dit blog regelmatig gebruik om mijn gedachten op een rijtje te zetten, volgt nu het rijtje voor de verhuizing.

Nieuwe woning vinden - check
Verhuisdozen organiseren - check
Inrichting nieuwe woning met meubels van mijn liefste en mij op papier - check
Adreswijzigingen per post
Adreswijzigingen online/ per E-Mail
Spullen in dozen pakken - net begonnen
Meubels demonteren
Keuken demonteren, transporteren en weer monteren (In Duitsland kopen de meeste huurders zelf een keuken)
Nieuwe woning gedeeltelijk schilderen
[Update: (rol-)gordijnen en lampen ophangen in nieuwe woning]
Oude woning op orde brengen voor de overdracht (schilderen, repareren)
Computer-, telefoon-, televisie-aansluiting regelen in nieuwe woning
Bedenken hoe we samen de financiele dingen doen - check
Kennisen regelen om te helpen sjouwen
Ex van het idee afbrengen dat de nieuwe situatie een reden ervoor is dat mijn zoon niet meer bij kan overnachten (wanneer wordt ze eindelijk eens normaal, waarschijnlijk nooit)
Niet laten besodemieteren door de Hausverwaltung (Een Duits fenomeen: een bedrijf dat als tussenpersoon fungeert tussen de eigenaar en de huurder. Ik heb veel negatieve ervaringen met Hausverwaltungen omdat ze overijverig zijn in het behartigen van de belangen van de eigenaar. Gelukkig hadden we hier direkt contact met de eigenaar zodat de aanloop naar het huurcontract soepel verlopen is. De oude huurders van onze nieuwe woning hebben ze nu al besodemieterd: voor het feit dat de oude bewoners de woning niet hoeven schilderen bij het verlaten van de woning betalen ze de helft van hun borgsom. Tegelijkertijd heeft de Hausverwaltung met ons afgesproken dat wij de woning zelf schilderen. Aangezien we daarbij afgesproken hebben dat wij bij het verlaten de woning niet hoeven schilderen is dat voor ons in orde.)
[Update: VERHUIZEN]


Niks vergeten?

5 opmerkingen:

  1. Daarom zoeken wij altijd appartementen waar de huisbaas/huisbazin zelf er bij woont. Zo hebben we nooit problemen.

    Succes met de verhuizing! (Huizen zoeken in Erfurt moet niet zo lastig zijn toch?)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat wil mijn vriendin niet, dat de eigenaar in hetzelfde huis woont. Ze voelt zich dan zo op de vingers gekeken.

    Je zou denken dat het makkelijk is, maar als je een paar eisen hebt dan valt het toch tegen: 4 kamers, minimaal 100 vierkante meter, in het centrum, onder 1000 euro warm, mooi(!), begane grond of eerste verdieping, uitloopmogelijkheid voor katten. Met als gevolg dat we nu al 2 jaar aan het zoeken waren. Daar moet je wel bij bedenken dat we geen hoge nood hadden; allebei hebben we een behoorlijke woning die niet ver van elkaar vandaan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daarom zijn wij lid van de Mieterverein die de belangen behartigt (inclusief wanneer noodzakelijk een advocaat) van de huurder wanneer er een conflict met de verhuurder is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Liekie,

    Jullie wonen dus ook in Deutschland als ik het goed begrijp. Ik ben ook lid van de Mieterbund, maar dat is niet hetzelfde. Je kunt naar ze toegaan voor advies, maar je moet toch zelf onderhandelen met de verhuurder. Toen ik in deze woning kwam, heb ik op eigen houtje huurmindering aangevraagd en ook gekregen omdat de woning nog niet helemaal klaar was.
    De Mieterbund heb ik een keer gevraagd te helpen vanweg hoge nebenkosten, maar dat heeft uitweindelijk niet geholpen. Zo zie je maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Bob,

    ja, ik woon ook in Duitsland, in Berlijn. Ik denk dat het per Bundesland of stad ook verchillend is hoe de Mieterverein werkt. Van Berlijn is bekend dat veel Hausverwaltungen er een hele slechte naam op na houden als het om huurdersbelangen gaat. De Mieterverein doet hier dus heel veel voor zij leden. Ook bij Mietminderung aanvragen helpen ze. Ze hebben ons ook geadviseerd hoe wij te werk moeten gaan ivm een aantal mängel waar de Hausverwalter gewoon niets aan doet.

    BeantwoordenVerwijderen