27 april 2008

Eerste tocht met ligfiets


Dit weekeinde was het zover. Zaterdag ben ik met Thomas naar Freudenthal gefietst en zondag met Andreas naar Arnstad en Plaue. Het weer was echt ideaal.

Thomas is een racefietser. Hij rijd al meedere jaren en heeft een mooie snelle fiets. Ik ben totaal ongetraind wat fietsen betreft, maar we waren allebei zo nieuwsgierig hoe het zou gaan, dat we toch samen zijn gaan fietsen. Ik heb me redelijk ingespand en Thomas is wat langzamer gereden. Ik ben redelijk tevreden: het tochtje is ongeveer 20 km enkele rit en in totaal hadden we een gemiddelde snelheid van 24 km/u. Aan het einde van de heenweg hebben we lekker Radler gedronken op het terras van Freudenthal. Een Radler betekent letterlijk 'fietser' en is een mix van bier en frisdrank.

Weet je wat het inspannendste is van ligfietsen? Dat werkelijk iedereen hier je nakijkt omdat ze zoiets nooit zien. Tot nu zijn de reakties alleen maar positief geweest, vooral van kinderen. 'Oh guck mal, was für ein cooles Fahrrad', enzovoorts. Ik wacht nog op de eerste reaktie van opgeschoten pubers die of mensen die vinden dat je niet zo hoort op te vallen. Al die belangstelling is aan de ene kant wel leuk, maar het houdt het je er soms wel van af onbezwaard van het fietsen en de omgeving te genieten.

De inspanning van zaterdag was toch iets te zwaar want vandaag protesteert mijn ene knie enigszins. Daarom kwam het goed uit dat ik vandaag met Andreas fietste, want dat is een normale vrijetijd-fietser met een toerfiets. Hij rijdt wel regelmatig (af en toe fietsvakantie), en heeft dus een goede conditie. Het doel van vandaag was Arnstad, en toen we daar aankwamen besloten we nog een stukje verder naar Plaue te rijden. Alles over de zogenaamde Gera-Radweg, dat is een fietsroute langs de rivier de Gera. Zeer mooi route, af en toe denk je dat je in een natuurreservaat bent. In totaal hebben we vandaag ongeveer 56 km in 3 uur en 10 min gereden, dus ongeveer gemiddeld 18 km/u. Veel stukken over onverharde wegen, beetje terrein rijden. Een goede test voor mij om te zien hoe goed ik daar met de ligfiets overheen kom. Resultaat: niet zo goed als met een mountainbike, maar beter dan met een racefiets.

En hier zijn nog een paar foto's (klikken om te vergroten):











Geen opmerkingen:

Een reactie posten